Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags dyrespor?


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

Her er det nok reven som har vært nysgjerrig! Gaupe kunne det vært, men gaupa har "rundere" spor, og en voksen gaupe har også større spor. Skal ikke si det 100% sikkert, men ut fra det jeg kan se på bilde er det rev.

post-3853-133474610037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett, men det er i tilfelle en stor rev... Det er bare en cm nysnø, og potene er dermed samlet. Spor med størrelse som en snusboks er store. -Men jeg skal slett ikke utgi meg for å være en kjenner av spor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går for rev! (eller hund hvis det var i rimelig nærhet av beboelse / skiløyper / hytter )

men jo! du kan ofte se avtrykk etter klør i gaupespor også, spesielt på hard snø / skaresnø!

synes derimot "dine" spor ikke ligner gaupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasongen på sporet får meg til å tippe hundedyr. De to ytterste forpotene er mer tilbaketrukket og bakpoten lenger bak enn hos gaupe. Gaupesporet er mao som nevnt rundere i fasongen. Og som regel større enn en snusboks. Kan heller ikke utelukke en forholdsvis svær mår. At noen spor er rundere og noen avlange kan tyde på det. Klørne hos måren synes også i likhet som hos rev. Men måren er helst veldig sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Er ihvertfall fugl ja :)  Har ikke sjekket nærmere selv men trodde egentlig at det var orfugl da dette var rett ved siden av spillmyra. Det var ca 15 liggegroper i en 20m radius. Flere vingespor i snøen. Disse tror jeg var for små til å være tiur.   Må nok ta en tur opp en kveld snart nå og overnatte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med desse?

Tenkjer ulv, men tviler.

Spora er sett langt frå folk så eg trur ikkje det er bikkjer som har sett dei.

Størrelsen ville passe mer til rev, tror jeg. Men det var kanskje litt stor avstand mellom den. Og hunder lager heller ikke så rette linjer vil jeg mene. Men et av sporene er definitivt "Gal Krokfot!

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Størrelsen ville passe mer til rev, tror jeg. Men det var kanskje litt stor avstand mellom den. Og hunder lager heller ikke så rette linjer vil jeg mene.

Største reven som nokon gong er sett i Norge isåfall. Det var to spor, i snorrett linje over fleire hundre meter. Skia på bilete er 210 lang. Den påfølgande sumaren skaut dei to ulver ti til femten kilometer lenger nord (Kvamsfjellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største reven som nokon gong er sett i Norge isåfall. Det var to spor, i snorrett linje over fleire hundre meter. Skia på bilete er 210 lang. Den påfølgande sumaren skaut dei to ulver ti til femten kilometer lenger nord (Kvamsfjellet).

Vanskelig å bedømme størrelsen på bildene, synes jeg. Stor forskjell på slike spor om det er 10 eller 40 mm snø, om det er mildvær og smeltende osv., men du har jo sett dem ved selvsyn, så jeg stoler helt på din bedømmelse. Den snorrette linjen er for øvrig mitt inntrykk av rev på vandring, men stemmer ikke størrelsen er det selvsagt ikke rev.

 

Som en kuriositet kan jeg nevnte at jeg for noen år siden fotograferte hundespor på en padletur med kano og fiskestang. Fikk nemlig så lyst å drive litt ap med venner og kalle det ulvespor. Husker ikke hvorfor jeg plutselig kom til å tenke på at det kanskje faktisk var ulv, men dro tilbake for å se, men da hadde bølger vasket dem bort. Men året etter ble det sett ulv bare noen kilometer unna, for øvrig den samme ulven som ble felt fra helikopter i Snillfjord for noen uker siden.

 

Mitt inntrykk var at de ville felle den før noen kom opp med en bedre ide, for å si det slik, men det er nå en annen sak.

 

Oppsummert synes jeg det er vanskelig med spor. Oftest greit nok, men på tur og uten noen preferanser synes jeg ofte det er vrient.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.