Gå til innhold
  • Bli medlem

toll og merverdi ifm kjøp av varer i utlandet


Trond-are

Anbefalte innlegg

har funnet meg et telt hos Moontrail. Frakten blir på 55,74 dollars. Total ca.280 USD. er det noen som vet hvordan jeg kan beregne andre utgifter som toll/merverdi slik at jeg har en rimelig korrekt oversikt over totalpris for hele gildet? Blir varen fortollet automatisk eller må jeg gjøre noe aktivt som utfylling av papir, telefoner m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
så kommer vel fortollingsgebyr på ca 100 kr oppå dette igjen?

Det kan vel stemme det. Avhenger litt om du ønsker at Pat skal fortolle for deg, eller om du tar på deg jobben selv. Det er en stund siden jeg har gjort dette, så jeg husker ikke helt.

Uansett så får du vel et lite skriv fra posten som ber deg om fullmakt til å utføre fortollingen. I de tilfellene jeg fortollet selv, så kjørte jeg bare ned til tollvesenet med de nødvendige papirer (kvitteringer og/eller varedeklarasjon) betalte de nødvendige gebyr og fikk et koselig stempel for godkjent fortolling på tollseddelen jeg fikk ifra Pat. Denne ble deretter fakset til Postens og voila, oppdrag utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har hatt litt problemer med dette ang egenfortolling.

Hvis Posten fortoller for deg, koster det ekstra kr. 103.- i forenklet tollbehandlingsgebyr.

Hvis man fortoller selv, skal Posten ha kr. 103.- i Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad. Dette tilsier da at fortoller Posten for oss, eller om vi fortoller selv, så skal dem ha det samme beløpet i gebyr.

Kr 103,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.

Kr 103,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.

* Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Fortolling/760.cms

Har diskutert dette med Posten flere ganger uten å komme noen vei, så jeg lar dem tollbehandle, siden dem uansett skal da kr. 103.-

Ekspedisjonsgebyret skulle da dekke registrering av forsendelse etter ankomst til Norge, og videre distribusjon til mottaker.

Eneste muligheten jeg fant for å slippe de gebyrene, var hvis avsender ordnet alt med fortolling/mva, slik at forsendelsene ikke ble registrert som toll/mva-pliktig etter ankomst til Norge.

Må også nevne at Tollvesenet har egne kurser ang valutaomregninger. Dem bruker ikke dagens kurs, men bruker statistikk og justerer en gang i uken, slik at oppgitte kurser gjelder i 7 dg. http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO

Videre, så er det viktig å huske at når man har mottatt første brev fra Posten, hvor man bekrefter at dem kan fortolle, så gjelder dette all fremtidig tollpliktig forsendelse inntil avtalen blir oppsagt.

Sammendraget er da at kommer det en toll/mva-pliktig forsendelse via Posten, så koster det nå det samme uansett om man fortoller selv eller lar dem gjøre det. (pga det ekstra oppbefarings/distribusjonsgebyret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min erfaring, men som nevnt så er det et par år siden sist. Sålenge jeg gjorde jobben selv med å ta turen innom tollvesenet så betalte jeg ikke en krone til posten.

Men mtp at tollvesenet selv er imot grensen for importfritak på 200 kroner (de vil ha den høyere) så hadde jeg ikke vært overrasket om de la til gebyrer på den måten som ble nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gang jeg hadde kontakt med tollvesenet og posten angående dette var i august 2008. Det var i forbindelse av import av planter.

Brukte følgende argumenter ovenfor Posten:

1. Forenklet tollbehandling er gratis hos tollvesenet, ved oppmøte eller på hjemmesiden deres. Forsto at Posten skulle ha gebyr for tollbehandling for å dekke administrasjon mm hvis dem skulle tollbehandle. Det samme gjelder jo alle spedisjonsfirma.

2 Sa at hvis man skulle fortolle selv, så hadde dem ikke noe utgifter eller ekstra brukt tid med administrasjon mm. derfor mente jeg det var feil at dem skulle kreve "oppbevaringsgebyr" hvis man fortollet selv.

Svaret jeg fikk da var at dem hadde utgifter og brukte mye tid på leveranse/transport fra pakken kom til Norge og den var levert hos mottaker.

3. Argumenterte da med at når man kjøpte en vare fra utlandet og betalte frakt/porto, så var det betalt helt frem til mottakers adresse/utleveringssted.

Sa at dette var på lik linje som om man sendre et brev fra utlandet til Norge, eller motsatt vei. Eller en pakke fra norge, da betalte man jo Posten portoen helt fram til mottakeren.

Svaret jeg fikk da var at det var bestemt at det skulle være enten gebyr for tollbehandling, eller hvis det var egenfortolling så skulle det være gebyr for å dekke opp utgifter ved transport/utlevering etter at varen kom til Norge.

Ble forbanna siden jeg ikke kom noen vei, og ringte tollvesenet.

Han jeg pratet med der sa at det var på grensen til svindel dette posten holdt på med. Han poengterte at forenklet tollbehandling var gratis, også på nettsiden deres. Videre så sa han at dette ekstra gebyret ved egenfortolling var feil og muligens ulovlig, siden det ikke er ekstra påførte utgifter eller tidsbruk for posten når man fortollet selv. Han poengterte også med at man hadde betalt frakt/porto helt frem til nærmeste utleveringssted, og at Posten da egentlig ikke hadde lov til å kreve ekstra gebyr for å dekke transport i Norge

Videre så sa han at det ikke var noe dem kunne gjøre i denne saken, men at neste gang jeg handlet, egenfortollet og ble krevd for dette gebyret, så burde jeg ta kontakt med han så skulle han prøve å ordne opp.

Det siste han oppfordret til var å kontakte TV2-hjelper deg, eller FBI slik at dem kunne belyse saken.

Utover dette er det vel lite å tilføye. Jeg er veldig misfornøyd med Postens kundebehandling. Dem har monopol og benytter seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.