Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag ( kano) - Femundsmarka - Juni \ Juli \ August.


skruf123

Anbefalte innlegg

Hei :)

Trenger litt innput til en tur som planlegges til sommeren...

Vi er en gjeng turgutter som skal dra på kanotur til femundsmarka for første gang, beregner ca 1 uke +.

Det skal sies at vi ikke har allverdens erfaring med kano, spes. ikke når det kommer til bæring, men vi er alle i god fysisk form og er ikke redd for å bli våte. Litt "rafting" er ønskelig :)

Vi har som utgangspunkt å starte ved Synnervika eller Elgå, hvor vi kan får leid oss kanoer. Og så hoppe på FemundII inn til Røosen.

Deretter komme oss innover mot Roasten.

Det vi ønsker å få ut av turen og lurer på er:

- Mest mulig fiske, i varierte elver \ vann \ tjern (vi satser på å leve litt på fangst og ikke bare på drytech:wink: )

- Ikke så alt for mye bæring av kano.

-Vi liker oss godt ved bålet, så vi ønsker ikke å padle \ gå hver eneste dag.

-Gjerne finne et fint sted å slå leir for så å gå dagsturer (eller padle) til forskjellige vann og tjern for å fiske.

-Gitt at vi bruker 1-2 dager på bæring \ padling fra Røosen, hvor langt innover kommer vi ?

-Er det folksomt i juli mnd ?

Vi fisker kun med haspell så idielle plasser for fluefiske er ikke nødvendig.

Setter ellers pris på alt av tips dere har å komme med til oss femundrookies, trenger nødvendigvis ikke sammesvare med kriteriene jeg har nevnt overfor. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom dere vil ta båten inn til Røosen tolker jeg det dithen at dere ønsker dere inn i områdene rundt Røa og Roasten. I så fall slipper dere ikke unna en del bæring. Ca 6km fra Femunden og opp til Roasten. Skal dere videre innover er det også en del bæring mellom håene, spesielt på tur innover.

Mange fine leirplasser langs Roastene. Ligger dere ved øvre Roasten har dere mange fiskemuligheter med tanke på dagsturer. Både i selve Røa, men også i småvanna rundt om. Skal dere inn dit kan dere sende en pm for litt mer konkrete fisketips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dere vil ta båten inn til Røosen tolker jeg det dithen at dere ønsker dere inn i områdene rundt Røa og Roasten. I så fall slipper dere ikke unna en del bæring. Ca 6km fra Femunden og opp til Roasten. Skal dere videre innover er det også en del bæring mellom håene, spesielt på tur innover.

Mange fine leirplasser langs Roastene. Ligger dere ved øvre Roasten har dere mange fiskemuligheter med tanke på dagsturer. Både i selve Røa, men også i småvanna rundt om. Skal dere inn dit kan dere sende en pm for litt mer konkrete fisketips.

Takker for svar.

Ja vi hadde tenkt oss innover mot Roasten. Var klar over det lange bærestrekket fra Røosen opp til Roasten. Men er det flere strekk så får vi bare leve med det :roll: Har ikke studert kartet så alt for mye, hadde kun sett på Lars Monsen. Men ser jo dette nå når jeg tok frem kartet her nå.

Men ca hvor lang tid bør man regne fra Røosen til øvre Roasten?

Setter stor pris vis du har et par fisketips å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra egen erfaring vil jeg anbefale å bære opp til roasten via en sti som går på nordsiden av røa.

stien går via røvollen.

Bakdelen er at dere ikke ser røa før dere er oppe ved roasten,men det er en mye lettere bæring enn langs elven oppover....

Når vi var i femundsmarka forrige gang, bærte vi opp langs røa slik som mange andre. Det var mildt sagt en strabasiøs bæreøkt.......

På vei ned igjen bærte vi nevnte sti. Det blir i hvertfall den stien opp igjen på oss neste gang vi skal opp i marka.....

Uansett, lykke til og ha en fortreffelig tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra egen erfaring vil jeg anbefale å bære opp til roasten via en sti som går på nordsiden av røa.

stien går via røvollen.

Bakdelen er at dere ikke ser røa før dere er oppe ved roasten,men det er en mye lettere bæring enn langs elven oppover....

Når vi var i femundsmarka forrige gang, bærte vi opp langs røa slik som mange andre. Det var mildt sagt en strabasiøs bæreøkt.......

På vei ned igjen bærte vi nevnte sti. Det blir i hvertfall den stien opp igjen på oss neste gang vi skal opp i marka.....

Uansett, lykke til og ha en fortreffelig tur:)

Høres ut som vi har spart oss for en del ekstra slit bare der, ser at stien er merket på kartet. Takker for tipset :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid fra Røosen til øvre Roasten avhenger av flere ting. Ikke minst hvor tung kano dere har. Mange av leiekanoene er av typen Hasle. De er tunge...

Bæringen med kano opp vil jeg anslo til mellom 2 t (Ally eller tilsvarende) og 4 timer (hasle eller lignende). I tillegg må dere gå ned etter bagasjen, 1t, og opp igjen med sekkene. 2 t. Deretter 1 t padling. Det burde bli minst 6-8 timer effektivt jobbing. Eller med andre ord; En dagsetappe. Noen fisketips sender jeg på pm slik at det ikke blir kø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid fra Røosen til øvre Roasten avhenger av flere ting. Ikke minst hvor tung kano dere har. Mange av leiekanoene er av typen Hasle. De er tunge...

Bæringen med kano opp vil jeg anslo til mellom 2 t (Ally eller tilsvarende) og 4 timer (hasle eller lignende). I tillegg må dere gå ned etter bagasjen, 1t, og opp igjen med sekkene. 2 t. Deretter 1 t padling. Det burde bli minst 6-8 timer effektivt jobbing. Eller med andre ord; En dagsetappe. Noen fisketips sender jeg på pm slik at det ikke blir kø...

Konge dette knutis :)

Prøvde å ringe til Langen gjestegård i dag for å høre hvilke kanoer de leier ut, men fikk ikke svar der.

Men du mener det kun er Hasle kanoer som finnes til leie i området rundt femunden ? Disse veier jo 35-40kg :D

Mulig en Ally ikke hadde vært en så dum investering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del som leier kano på svensk side ved kjærringsjøen og for å slippe bæringen opp Røa.

Da er det en kort strekk fra KJerringsjøen til Rogen å bære i starten. Dog velger en del å padle småvannene parallelt med Rogen og så bære over til Rogen i Nordenden.

Da har du grei padling inn til f.eks Reva eller øvre deler av Røa.

Noen tar turen over Rogen og opp til Bredåasjøen, Lasjøen og Vonsjøen.

Har tenkt meg på tur der oppe i juli selv og planen da er å dra ut fra svensk side.

Søker du på nett med "padle femundsmarka" finner du mange sider og tråder med forskjellige turer som folk har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ i dette området kan være å gå av på Haugen og bære opp til Røvoltjerna. Dette er ikke lengre bæring enn fra Røvollen til Roasten, og terrenget er greit med slakk stigning opp til fjellet. Her kan dere tulle rundt og fiske og padle i småvanna til dere blir lei. Det er lett bæring ned til Roasten herfra, og dere kan fortsette turen oppover Røa så langt dere lyster. Målet for turen kan jo være Revsjøen. Noen korte bæringer på turen. Hjem bærer dere de 6 kilometrene fra Roasten langs stien til Røosen via Røvollen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en gledesdreper, men hvorfor ikke bare droppe kano og ta turen til fots? En dagsmarsj opp til Øvre Roasten som base, og så har dere et utall av muligheter innen rekkevidde for dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra inn fra svensk side er jo også en god ide. Har hvertfall bestillt kartet ( Z59 Rogen - Fjellkart ) så får vi studere det litt.

Syns map.google.com ikke gir tilstrekkelig med detaljer :D

Vi kunne jo alltids gått til fots og, men går generelt mye tur på beina. Så greit å variere litt, og få prøvd ut kano. Så har vi muligheten til å dorge litt rundt osv. Så kan vi heller gå dagsturer til fots :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ringe til Langen gjestegård i dag for å høre hvilke kanoer de leier ut, men fikk ikke svar der.

Men du mener det kun er Hasle kanoer som finnes til leie i området rundt femunden ? Disse veier jo 35-40kg :)

Mulig en Ally ikke hadde vært en så dum investering...

Vil definitiv anbefale deg Ally hvis dere drar opp fra Femundensiden, eller leie kano på svensk side.

Allyen har fordeler både opp Røa og ned. Vannføringen er vanligvis ikke større enn at vanlige kanoer (som ikke flekser som Allyen) får problemer nedover - det blir for grunt og steinete. Det er ikke veldig morsomt å skrape opp eller bulke en leiekano. Det betyr at en i praksis kun kan padle veldig få av elvestrekningene.

Terrenget i Femundsmarka er såpass steinete at det å bære kano sammen er lite morsomt. Bæringer mer enn 1km blir rimelig slitsomt. Jeg har testet det også. Med Ally er det ikke noe større problem for en mann å ta den på hode.

Fra svensk side er ikke bæringene værre enn at de fleste menn klarer det greit (møtt flere par som sliter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra inn fra svensk side er jo også en god ide. Har hvertfall bestillt kartet ( Z59 Rogen - Fjellkart ) så får vi studere det litt.

Syns map.google.com ikke gir tilstrekkelig med detaljer :D

Vi kunne jo alltids gått til fots og, men går generelt mye tur på beina. Så greit å variere litt, og få prøvd ut kano. Så har vi muligheten til å dorge litt rundt osv. Så kan vi heller gå dagsturer til fots :)

Jeg starte i Kjærringsjøen når jeg padlet i Femundsmarka. Genialt spør du meg. Slipper bæringen på 6 km opp Røa. Og kun korte bæringer på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starte i Kjærringsjøen når jeg padlet i Femundsmarka. Genialt spør du meg. Slipper bæringen på 6 km opp Røa. Og kun korte bæringer på turen.

Vet du hvem som leier ut kano ved Kjærringsjøen ? Har forsøkt å google litt rundt men finner ikke no nettside med info.

Og hvor lang tid man ca. må regne på å komme seg Kjærringsjøen til Roasten, gitt at været er bra og at kryssing av rogen går fint ?

Herlig med masse god info forresten! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvem som leier ut kano ved Kjærringsjøen ? Har forsøkt å google litt rundt men finner ikke no nettside med info.

Og hvor lang tid man ca. må regne på å komme seg Kjærringsjøen til Roasten, gitt at været er bra og at kryssing av rogen går fint ?

Herlig med masse god info forresten! Tusen takk :wink:

De het Topsport før hvertfall men ser ut til å ha endret navn. Du finner noe her http://www.ramundberget.se/5121.kanot.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet et tirsdag ettermiddag og med rolig padling i fint vær var vi nede ved Femunden lørdag formiddag. Hadde da avstikkere og fisket mye på turen. Det som er litt forutsigbart er været når man skal padle Rogen. Denne er stor og kan fort bli vanskelig å padle. Er nok en fordel å padle seint eller tidlig mtp at det ofte blåser mindre da enn på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir mer og mer positiv til å starte turen fra svensk side. Først og fremst med tanke på å slippe den lange børingen opp til Roasten. Ramundberget.se leverer \ henter også kanoer direkte inn til Rogen. Så vi bare kan spasere direkte inn og starte å paddle :lol: Fint er det også å slippe å bære kano tilbake. Ønsker såklart å få mest mulig ut av tiden vi har til rådighet.

Men hvordan er egentlig fiske rundt om i Femundsmarka \ Rogen naturreservat ? Har lest tonnevis av turrapporter nå og har på følelsen av at enten så får du fisk, eller så er det helt dødt... Monsen effekten har sikkert satt sine spor når det kommer til fiskebestand osv. Men håper det finnes vann \ tjern utenfor allfarvei som kan tilby godt muligheter, noen som har et godt tips eller to ?

En annen sak jeg også lurer på er, er det veldig folksomt inne ved Roasten rundt slutten av juli ? Ønsker såklart å få litt villmarks følelse, men må da kansje komme oss litt lengre nord muligens ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlgi fiske, antar pga en meger varm og regnfri sommer. . Fikk kun harr, aborr og gjedde. Og det er ufisk for en som er ute etter ørret. Ang turen ned Røa. Traff en der som anbefalte å bære kanoen ned Røa pga vanskelig padling. Hadde truffet noen som hadde brukt 6 timer ned. Jeg padlet og fløytet kanoen og brukte knappe 2 timer. Så ta med et par tau så du kan ha et i hver ende av kanoen de plassene det ikke er mulig å padle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at dess mer jeg leser om denne turen deres, dess mer misunnelig blir jeg :D Tipper dere får det helt utrolig flott, og jeg intet mindre enn forlanger en veldokumentert turrapport (med bilder) slik at jeg tvinges til å få til noe lignende neste år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det blir en grundig turrapport fra turen, det kan jeg skrive under på ;) Det blir både video og foto.

Ser ut som dere hadde en fantastisk tur Marius, når jeg leser slike turrapporter drømmer jeg meg helt vekk. Det er slikt som inspirerer til å komme seg ut i marka, håper du får opp den nettsiden din snart :)

Hvor lang tid brukte dere på den turen forresten ? Og evt. hvor lange strekk hadde dere pr. dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag: Kärringsjön - Rogen

Mandag: Rogen - Reva

Tirsdag: Reva - Røa

Onsdag: Røa - Kärringsjön - lang dag, tilbake til bilen kl. 0200 - vi skulle campe, men pga. uante mengder knott var det ulevelig for både tobeinte og firbeinte... Anbefaler kanskje to dager på denne etappen. Kommer selvfølgelig an på hvor raskt dere padler ;)

De blå prikkene på kartet med rute indikerer forresten leirplass.

Her er en liten turrapport fra året før også:

Femunden - Røros: http://www.mariusr.com/tmp/femundsmarka04/f04.mht

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rundturen Marius beskriver er utrolig fin.

Reva til Käringsjøen på en dag er et bra strekke Marius. Krever at man ikke har med for mye dill, slik at bæringene går effektivt.

Husk å ta med vinden i beregningene. Har tre ganger blitt stanset av vind på Rogen. Bølgene kan også bli ganske store. Måtte en gang bære over Klippnäset. En annen gang pakket vi sammen Allyen og gikk langs land ca en times tid før det løyet nok. På samme turen turde vi ikke krysse Rogen (vi ville over til Rogenstugaen for å proviantere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.