Gå til innhold
  • Bli medlem

brukserfaringer med bergans bitihorn jakke


vermer

Anbefalte innlegg

I flere år har man svettet seg gjennomvåt i Bergans Breheimen II-jakke. Denne jakken, og også buksen, har nettingfór, som også blir særdeles vått og ubehagelig etter som jakken med sin membran, ikke håndterer fukttransport spesielt godt. I tillegg henger dette fóret seg fast i annen bekledning, og er i grunnen bare irriterende. Behandles jakken med Nixwax blir fóret dog mindre vannsugende. Men uansett er dette nettingfóret et problem når det har blitt vått. Breheimen-jakken er vel tung i tillegg.

Derfor - man ønsker noe bedre til helårs fjellbruk, en sid jakke med god detaljer mht hette og lommer etc.

Bergans Bitihorn skal være ny av året. Noen som har fått prøvd den i forhold til fukttransport og andre egenskaper generelt, spesielt med tanke på bruk i kuldegrader?

vermer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jakka. Den er brukt i noe sånt som 30 dager kanskje litt over. Dagsturer og overnattingsturer. Skog og fjell. Har blitt veldig glad i designet på jakka. Den er brukt stort sett i minusgrader og pustemessig så er jo jakker uten membran bedre, men blir stort sett svett uansett. Puster vel omtrent likt som min Norrøna Vassfaret Gore-Tex jakke vil jeg tro uten at jeg har brukt denne annet en vår, sommer og høst. Har vært litt skeptisk til Bergans-jakker, men ville prøve denne. Så langt er jeg godt fornøyd med kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Hadde tidligere Norrøna Dovre jakke, i GTX, med de "høyeste spesifikasjoner" pararellt med Breheimen-jakka, men var konstant våt så det rant av ryggen på innsiden av jakken. Solgte den ganske raskt. Membranjakker er vel å anse som farlig nær regntøy........Og det blir litt hustrig til stadighet å gå med disse plaggene vidåpne, såvel under armene, som i front for ikke å bli gjennomvåt.

Ser også at denne nye jakken Bitihorn er relativt tung, kanskje et par hundre gram under Breheimen som veier over 1400 g i tørr tilstand(!). Dette nettingforet drar opp vekta vesentlig når det blir vått.

Prisen på Bitihorn er noe høy, er det noen grunn til det i forhold til snitt og egenskaper? Membranen er vel den samme. Du nevner en viss skepsis til Bergans-bekledning. Kunne være interessant å høre mer i detalj hva det går på.

Andre jakker med tilsvarende snitt som kan være aktuelle, helst med en bedre fuktighetstransport?

Du har ikke buksen i samme modell også? Evt. erfaringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere både hørt og sett litt tvilsomme eksempler på slitestyrken på Bergans-jakkene, men likte designet på jakken så utarbeidet en teori inne i eget hode om at de "skikkelige fjelljakkene" fra Bergans var av høyere kvalitet enn de korte, halvveis byjakkene deres. Så langt har jeg ingen grunn til å være misfornøyd. Har ikke erfaring med Bergans jakker fra før av. Har bare en Norrøna bomullsanorakk ved siden av til vinterbruk også har jeg brukt noen billigere løsninger opp igjennom så angående snitt er jeg litt usikker på hvordan det er i forhold men det passer meg bra. Buksen har jeg desverre ikke, bruker som regel bomull eller bomull/polyesterblandinger pga fukttransport da det er ganske viktig for meg å ha god ventilasjon på beina. Angående vekt så trives jeg med en litt kraftig jakke til vinterbruk da jeg har en lettere jakke til bruk i den andre halvdelen av året, men en får tak i jakker som er absolutt lettere å ta med seg så om det er et poeng er ikke Bitihorn noe alternativ. Litt av grunnen til at jeg valgte jakken er at jeg ofte må ha ting som kompass, fyrstikker, enkeltmannspakke, ansiktsmaske(lett i fleece) og annet lett tilgjengelig og den har mange relativt romslige lommer. Dette kan jeg ha på meg uten at jeg føler det sjenerer meg. En annen ting er muligheten for feste av pelskant(er tilhenger av dette). For å oppsummere vil jeg si at jeg føler det er for tidlig til å si noe om langvarig slitestyrke, men at for den som vil ha en jakke av kraftigere type som er god til vinterbruk vil jeg ut fra mine erfaringer anbefale den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg "vermer": Det virker som om du er på jakt etter en helårs skalljakke som har relativt gode pustegenskaper? Nettopp gått til anskaffelse av en Arc`teryx Theta AR, det er vel noe av det beste som er å få tak i til dette formålet. Helt vanvittig fortreffelig jakke som det oser kvalitet av. Gjennom ført og solid, men samtidig lett. (ca. 550 gram) Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere med meg som lett fyller lommene med stæsj....Mye av det er jo viktig og nødvendig, det skal sant sies :)

Har prøvd å begrense innholdet i lommene, spesielt siden disse lommene utgjør en del av nettingforet og "vender" inn i jakka. Fuktighet inne i jakke setter seg derfor også i det som er i lommene. Har begynt å ha greiene i en liten pose i beltet, á la den pakkposen som Jervens orginale fjellduk kommer i.

Lommene på Bitihorn, "vender" de ut av jakka, dvs er utenpåliggende?

Ellers har man jo alltid likt Bergans sitt, selv om mye er gateorientert, som det påpekes her. For min del har slitestyrken vært meget god. Breheimen-jakka har faktisk passert 5 år, allroundbrukt året igjennom i et klima med mye nedbør og vind. I forrige måned brakk nettingbøylen i hetta. Bergans sendte meg ny sporensstrek uten kostnad. Fin service!

Men så til Arc`teryx Theta AR. Denne er priset til utrolige 4600,-(!) hos sportsnett. Er det virkelig en rimelighet i dette, da? Riktignok ville det være kjekt med en "eventyr-jakke" som favner alt, men nå henger jeg ikke med mer. Man har allerede Bergans superlight jakke og softshell, og alle er kjekke, og kan kombineres med en robust skalljakke når det trengs .......Tror jeg skal se mer på Bitihorn, og kanskje få med en bukse i samme slag for den prisen Arc`teryx Theta AR alene koster.

Men takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så til Arc`teryx Theta AR. Denne er priset til utrolige 4600,-(!) hos sportsnett. Er det virkelig en rimelighet i dette, da? Riktignok ville det være kjekt med en "eventyr-jakke" som favner alt, men nå henger jeg ikke med mer. Man har allerede Bergans superlight jakke og softshell, og alle er kjekke, og kan kombineres med en robust skalljakke når det trengs .......Tror jeg skal se mer på Bitihorn, og kanskje få med en bukse i samme slag for den prisen Arc`teryx Theta AR alene koster.

Men takk for tipset!

Skjønner så absolutt hva du mener. Jeg tenkte akkurat det samme når jeg var på "jakkejakt" jeg også. Bergans lager jo kjempefine jakker de, så absolutt, men jeg synes ikke passformen er all verdens, noe som er viktig for meg. Fikk jakken til 3900,- her i Trondheim på studentrabatt, så det ble ikke så fryktelig dyrt, men dyrt nok ja, er enig i det! :D Jeg anbefaler deg likevel å prøve litt jakker, om du har mulighet både prøve Theta AR og Alpha-modellene. Aldri vært borti en jakke med så bra passform som på Arc`teryx, er som en helt annen verden spør du meg. Men alt ender jo i smak og behag, samt hva en har brukt for. Lykke til med jakten på jakke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg kan anbefale Paramo sine produkter

http://www.paramo.co.uk

Paramo Analogy Waterproof

Produktene har ‘Lifetime Guarantee’

alle produktene har serienummer unike nummer for vært plagg.

Dere kjenner sikkert til Nixwax

det er Nick Brown som står bak både Nixwax og Paramo

http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/search/index.php

http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/fabrics/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke jakken men jeg gikk med buksen i vinter på min ferd gjennom Norge. Er ikke veldig fornøyd. Opplever membranet som bra men sammensetningen av den var direkte dårlig. Tenker da spesielt på sømmene. Det tok ikke lang tid før jeg selv måtte frem med nål og tråd. Det ser nesten ut som sømmene smuldret opp! Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.