Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt


thord

Anbefalte innlegg

Hei

E det noen som har erfaring med dette teltet?

Nordmarka 2, Latterlig billig telt = latterlig telt?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=70807

Det va jo ekstremt billig, men jeg vil vite om det er brukbart for ukesturer om vår, sommer og høst?

Er ute etter et telt som holder ute vind og regn + innsekter. Hvem er ikke det?

Ellers har æ tenkt på skjervøy 2 teltet, men "2 personer" = tyngre?

http://www.xxl.no/shopping/ShowItem.aspx?id=64995

Jeg trenger tips om telt altså. Hvordan telt har du? bilde?

bra og dårlig?

takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ingen personlig erfaring,men kikket på begge på xxl for en tid siden.

nordmarka serien har en billigere nylon duk uten ripstop, pu belagt.ganske tykk.

teltet er helt sikkert mer en bra nok til vår\sommer\høstbruk, tror nok også det er mer enn tett nok.

skjervøy serien har pu belagt ripstop duk av den typen helsport bruker i sine "egne telt".

duken er sterkere og tynnere og burde dermed være lettere.

skjervøy er nok hakket bedre teknisk, men sannsynligvis helt uten betydning for normal bruk i 3sesonger.

vektforskjellen skyldes nok forteltet.fortelt kan være praktisk.

viktig å ta et standpunkt til høydeforskjellen på teltene, nordmarka syntes jeg blir lav....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg har Nordmarka teltet. Til hans bruk er det absolutt ingenting å utsette på teltet. Bedagelige turer på DNT`s stinett og camping nede i dalbunner under tregrensen helst bare når værmeldingen smiler på NRK`s beste sendetid. Prisen veier opp for vekten for hans del. Men som boc kommenterer -man føler seg som en soldat i en bunkers i det teltet der. Innerduken henger nær sagt ned i ansiktet ditt og når du kryper inn i teltet må du også krype oppi soveposen, hvis ikke vil du slite når du har kledd av deg og skal sove.. Og dette er utslagsgivende for at han nå er på shopping etter ett nytt telt. Slike bomkjøp koster i lengden så jeg ville forsøkt å få det satt opp i butikk og lagt meg inni det i en 20 minutters tid og sett om dette var noe jeg kunne levd med. Rondane 3 for å sette det på spissen veier like mye, er langt mer slitesterkt og myye større: Men koster 4 ganger så meget.

Kan jo forsåvidt skyte inn at hans bruk er beregnet for ham selv og kjæresten- altså ikke ett solotelt. Plassen blir kanskje levelig om du har tenkt deg på solotur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen personlig erfaring med noen av disse modellene, men må si meg enig med fjellbukken og boc med tanke på takhøyden i disse to. Hvis jeg måtte velge en av dem, hadde jeg nok gått for Skjervøy på grunn av større fortelt. Jeg var selv for en tid tilbake eier av en såkalt "hardanger 3" fra Helsport som i likhet med "skjervøy" er 90 cm på det høyeste i innerteltet. Dette gjør selvsagt disse teltene til en relativt hyggelig affære rent vektmessig, men etter å ha ligget mer eller mindre værfast i nesten to døgn i et så lavt telt var det slutt for min del. Etter litt utprøving av diverse lavvo`er endte jeg opp med et telt fra Holmeslet. Dette koster riktignok mye mer enn disse to fra Helsport og man skal være rimelig "gal" for å bære denne vekten på soloturer, men du allstyrende for en luksus når drittværet setter inn. Jeg kjøpte meg en Gimle 2+ fra Helsport sist høst og fikk noen netter i denne. Også litt dyrere enn disse to du har sett på og en del tyngre også, men dette var også et interessant bekjentskap. 145 cm i takhøyde i innerteltet gjør at det er en grei sak å sitte helt oppreist inne i teltet og det går med litt godvilje å stå bøyd å trekke på seg bukser. Såpass til takhøyde gjør det også til en rimelig trygg affære å fyre opp multifuelen "innendørs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StigK:

og man skal være rimelig "gal" for å bære denne vekten på soloturer, men du allstyrende for en luksus når drittværet setter inn.

Fint om du kan ytdype litt nærmere om ditt bruk av Holmeslet teltet, for jeg synes det høres helt vilt ut å bruke slikt som solotelt på turer der det innebærer mye vandring over lengre strekk og ulent terreng.

Mitt inntrykk er hvertfall at på soloturer, over lange strekk (i 3 sesonger) med mye i sekken fra før, så velger man vel ikke telt som veier mye over 2.5kg?

Det er alltid et kompromiss, men allikevel, telt på over 5kg (i 3 sesonger) skulle jeg kanskje gått med på hvis vi hadde vært 2, helst 3 på tur.

Jeg har skrevet dette i en annen post her på forumet, men kort så vil jeg bare si at jeg møtte en kar på solotur med det minste Holmeslet teltet, dvs hunden hans bar halve. Uansett, et fantastisk telt, og for en plass!! Fra utgangspunktet til der han hadde campet vil jeg annslå at det var ca 5t rolig gåtur med pause, der man sluker ca 300 høydemeter i greit terreng, kun med en hard kneik på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Nikke:

I fare for å "kuppe tråden" ( du får ha meg unnskyldt thord). Jeg er nok ikke den som går de lengste etappene og i det mest krevende terrenget med mitt Holmeslet. Stort sett holder jeg meg til Femundsmarka. Dette er nok ikke et område der man blir utsatt for de mest ekstreme værforholdene, men det kan blåse relativt friskt der oppe og det kan være sørgelig grått og vått når det først begynner å regne. Jeg Går nødvendigvis ikke noen ny etappe for hver dag, men kan godt gi meg til både to og tre dager på en plass jeg liker meg godt. Skulle jeg gått langt hver dag og i mer værharde strøk, er det nok sannsynlig at jeg hadde brukt et lettere og laver telt. Dog,... det er jo snasent da når man er alene på tur, regnet bare øser ned, der sitter jeg helt oppreist og kan også reise meg opp i stående, mens klestørken henger oppe samtidig som jeg lager maten min,.... :D Er slett ikke så gærn`t å fyre dette teltet på vinterstid heller,.. med tanke på hvor høyt det faktisk er. Har sittet i t-skjorte og stillongs inne i dette med -16 grader ute. Varmekilden var en omnifuel fyrt med mijøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på www.holmeslet.no

Der finner du alle Holmeslet sine modeller. Modellene Backwood, Riverside og Explorer er teknisk sett relativt like, men er hhv 2,3 og 4-mannsutgaver. På hjemmesiden min er det også noen bilder av Riverside i bruk, bildene finner du på turbeskrivelsene juni 2007, september 2007 og mars 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg tror har fått det han trenger av info, så vi "tar oss litt til rette", om ikke kupper, så låner vi tråden litt.

Høres jo utrolig deilig ut, men som sagt, et godt eksempel på at det kommer ann på bruksområdet. Og til det du beskriver, er det sikkert knall, lite trasking og korte avstander. Sikkert herlig på vinterstid med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.