Gå til innhold
  • Bli medlem

Urfolkets holdning til lover og slikt!


Finnmarks_odel

Anbefalte innlegg

Her kan dere som forsvarer urfolket vårt og ILO konvensjonen se hva de bruker nevnte konvensjon til:

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article4151238.ece

og her kan dere se hvordan reindrifta oppfører seg mot andre samer:

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article4150406.ece

Det var tilstander som dette finnmarkinger flest fryktet når sametinget ble til og når samene ble gitt særrettigheter pga. en konvensjon som gir de en feilaktig urfolksstatus.

Kansje noe å tenke på for de som har tenkt seg til Finnmark for og vandre på fjellet og treffe vårt

" nasjonalromantiske urfolk ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Srx (Ron)

Helt enig med deg Odel.

Finnmarksloven e galskap satt i system.

Det blir som han svigerbror sa om Finnmarksloven.

"Når samen e fornøyd, kan det ikke være bra for oss andre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje noe å tenke på for de som har tenkt seg til Finnmark for og vandre på fjellet og treffe vårt

" nasjonalromantiske urfolk ".

Vet ikke akkurat om de får sett de så mye...der de suser på sine 6 hjulinger(ATV) og ødelegger naturen, de får nu kanskje et

glimt av dem :D

Håper så inderlig at andre i dette land, utenom de vanlige borgelige i finnmark/troms får øynene opp for denne galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste spørsmålet man må stille seg i denne saken- uten at jeg har tatt ett standpunkt selv; Hvor mye er en villig til å tåle "bare" for at noen skal ha sitt levebrød?

Vi blir ikke akkurat færre på denne kloden, og når man tenker på hvor mange som er ansatt i olje-& gass industrien, forbruksproduktfabrikkene m.m. (dette gjelder oss også, desverre), alle som må avvikles for å få en bærekraftig planet- kan man virkelig begynne å filosifere på hva folk egentlig skal jobbe med. Samtidig blir alt mer og mer automatisert og behovet for folk blir mindre og mindre, når dagens generasjon også vokser opp vil vi ha ett par 10,000 windows-finner-ikke-skriveren-hjelp ansatte uten jobb i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i Gauldalen vil samene ha rettigheter.

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1237491.ece

Har lest engang om hvordan samer ble jaget fra Gauldalsvidda for endel år siden Om det var på slutten av 1800-tallet eller engang i starten av 1900-tallet husker jeg ikke. Da var det lensmann og bønder fra bygdene på Trøndelagssida som rett og slett jaget bort samene som levde i fjellene omkring Forollhogna.

Prøvde å finne ut noe om det igjen, men fant ingen ting.

Villrein stammen i Forollhogna har kanskje idag også rester av samerein som beitet i området.

Det er kanskje ikke så rart at sørsamene krever rettigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til kryk: her kjenner vi godt til historiene om tidligere tiders samer og reindrift i hognaområdet, det er nevnt i de fleste bygdebøkene i distriktet her jeg bor. Den dag i dag kan jeg se tufter etter leirplasser ett fåtalls steder.

hvis du fx har tilgang til de gamle bladene av Hognareinen vil du finne mye intr., stoff om dette. forsøk å få biblioteket til å skaffe dem....du kan jo også kikke på www.hognareinen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest engang om hvordan samer ble jaget fra Gauldalsvidda for endel år siden Om det var på slutten av 1800-tallet eller engang i starten av 1900-tallet husker jeg ikke. Da var det lensmann og bønder fra bygdene på Trøndelagssida som rett og slett jaget bort samene som levde i fjellene omkring Forollhogna.

Prøvde å finne ut noe om det igjen, men fant ingen ting.

Villrein stammen i Forollhogna har kanskje idag også rester av samerein som beitet i området.

Det er kanskje ikke så rart at sørsamene krever rettigheter?

Bøndene jaget samene.

Samene jaget... ?

Jeg synes samene kan begrenses til å være i Nordnorge. De krever og krever og svindler så godt de kan. Vi har ikke bruk for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Neida det er ikke halvparten de vil ha, det var visst bare noen-og-førti prosent. Det skal dem ha, de er moderate så lenge de klarer. Det blir nok helt andre krav hvis noen gir dem lillefingeren. Da skal dere få se hva de kan kreve å få råderetten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jo spørre seg hva den nye sameretten innholder, når den et opplag på 1300

(hørte den var på 2000 sider) sider, jeg har ikke sett noe til den, slike ting blir bare tredd nedover ørene på oss.

Her får justisminister Knut Storberget overrakt Samerettsutvalgets

utredning, konklusjoner og anbefalinger om sameretten fra Troms og sørover.

Utvalgsleder Jon Gauslaa legger fram et gigantdokument på vel 1.300 sider.

- Takk for grundig og godt arbeid. Jeg gleder meg til å lese dette dokumentet, sa

Storberget under overrekkelsen i Oslo mandag ettermiddag.

Statsråden uttrykte stolthet over finnmarkslovprosessen, og så fram til å starte arbeidet med

den nye samerettsinnstillingen. Et arbeid som kan bety slutten på statlig eierskap til land og vann i Troms og Nordland.

Også i samiske områder i Trøndelag og Hedmark foreslås det endringer i forvaltningen som

utvalget mener bedre ivaretar samiske interesser.

Samerettsutvalget II har jobbet siden 2001. Resulatet; NOU 2007:13 - består av to bind på

tilsammen 24 kapitler. Utredningen har fått tittelen «Den nye sameretten».

Synes Storberge ser litt skeptisk på den bunken med dokumenter han skal lese seg igjennom

:)

175-S.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Helt utrolig.....

Gammel urett skal gjøres opp med ny urett. Gje fanden lillefingern så tar han halve kongeriket.

Æ kan faktisk ikke se hvorfor saman skal ha særretter i norge og nord-norge i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er flere enn meg som stusset litt over tallet som ble lagt fram i dagbladet på lørdag, men da jeg søkte etter artikkelen på nytt fant jeg den her http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article4146094.ece

Det skal visst ha blitt tatt 423 000 rein av rovdyr siden 1994 i Finnmark. Uten noen større kjennskap til størrelsen på flokkene i finnmark så synes jeg at dette er et stort tall. Det er tross alt nesten 30 000 dyr hvert år det.. :) Og bare 1,9 prosent av tapene var dokumentert... Det finnes sikkert en god forklaring på dette.... Ørn, jerv, bjørn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en kommune som mener de kan gjøre slik de vil :)

Nekter å snu

Viser til ILO-konvensjonen og folkeretten.

Kautokeino kommune nekter å la seg bøye når det gjelder sin motorferdselspraksis, og mener ILO-konvensjonen 

og folkeretten gir rett til bruk av nye hjelpemidler for å høste av naturen.



– Kautokeino som er kjernesamisk område må særbehandles, er lyden fra kommunen etter at Naturvernforbundet i Finnmark 

har klagd praksisen inn for Sivilombudsmannen. Forvaltningens øverste klageorgan.



I et intervju med Finnmark Dagblad i dag fastslår sivilombudsmann Arne Fliflet at en slik argumentasjon er på ville veier, og i 

en fersk uttalelse ber han kommunen forandre den omstridte dispensasjonspraksisen.



Men selv ikke Sivilombudsmannen får kommunen til å snu.

Kilde: Finnmark Dagblad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøndene jaget samene.

Samene jaget... ?

Jeg synes samene kan begrenses til å være i Nordnorge. De krever og krever og svindler så godt de kan. Vi har ikke bruk for dem!

Etnisk rensing..?? Går du i brunt sånn til daglig?

Det har for eksempel bodd samer i det nordøstre hedmark lenger enn "norske" bønder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reindrifta i Finnmark er på ville veier, det er det liten tvil om. Formålet med Samerettsutvalg II er imidlertid ikke å innføre lignende tilstander i sør.

Det er også riktig som det er nevnt ovenfor i tråden at nordsamene overkjører andre samiske grupper i Sametinget. Særlig har sørsamene blitt forfordelt.

NOU-utredningen er en nitidig gjennomgang av alle kilder, både arkeologiske og historiske, som har vært brukt som grunnlag for rettsprosessene som stadig har innskrenket beiterettighetene til samene i sør. (Jeg har bare lest NOU 2008:14 som dreier seg om det faglige bakgrunnsmaterialet) Samene har stadig mistet terreng, inntil selbusaken som ble avgjort i Høyesterett for noen få år siden. (Som forøvrig sier at det er belegg for samiske bosettinger og reindrift i området uavhengig av ILO-konvensjoner..) Den store ulykken for sørsamene var lappekommisjonen på 1890-tallet, sm felaktig slo fast at samene hadde kommet vandrende sørover i nyere tid. Dette har vært brukt som begrunnelse for å fjerne samene fra området. Dette vet vi i dag er positivt feil!

Resultatet av denne prosessen vil uansett ikke bli en ny "Finnmarkslov" i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnisk rensing..?? Går du i brunt sånn til daglig?

Ekstremister av alle slag bør fjernes. Det gjelder muslimer som vil leve i Norge med sine egne lover, samer som vill overta halve landet, og alle andre utskudd. Jeg går gjerne i brunt om det er en forutsettning for å få mene det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremister av alle slag bør fjernes. Det gjelder muslimer som vil leve i Norge med sine egne lover, samer som vill overta halve landet, og alle andre utskudd. Jeg går gjerne i brunt om det er en forutsettning for å få mene det...

Nå er det vel ingen som har ment at samene skal overta halve landet... Med forslag om etnisk rensing vet jeg ikke hvem som fremstår som ekstremist?

Mener du at områder hvor det har vært kontinuerlig samisk bosetting i flere tusen år skal bli helnorske, og samene flyttes til Nord-Norge?

Om ikke du vet det så har forøvrig Sametinget helt siden opprettelsen hatt forvaltningsmyndighet så langt ned som til det nordligste Hedmark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremister av alle slag bør fjernes. Det gjelder muslimer som vil leve i Norge med sine egne lover, samer som vill overta halve landet, og alle andre utskudd. Jeg går gjerne i brunt om det er en forutsettning for å få mene det...

Det fremstår som temmelig tydelig at du selv også faller inn under dette. Og det er i grunnen like greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ingen som har ment at samene skal overta halve landet... Med forslag om etnisk rensing vet jeg ikke hvem som fremstår som ekstremist?

Mener du at områder hvor det har vært kontinuerlig samisk bosetting i flere tusen år skal bli helnorske, og samene flyttes til Nord-Norge?

Om ikke du vet det så har forøvrig Sametinget helt siden opprettelsen hatt forvaltningsmyndighet så langt ned som til det nordligste Hedmark..

Samene selv mener jo at de skal overta!

Samer som lever i "reinsame"-miljø har jeg ingen respekt for. De krever alle rettigheter, men vil ikke ha noen plikter, og så lenge de ikke er villige til å forandre på det mener jeg de kan skaffe seg normalt arbeid.

Visste ikke det om Sameting og Hedmark, men det blir ikke bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene selv mener jo at de skal overta!

Samer som lever i "reinsame"-miljø har jeg ingen respekt for. De krever alle rettigheter, men vil ikke ha noen plikter, og så lenge de ikke er villige til å forandre på det mener jeg de kan skaffe seg normalt arbeid.

Visste ikke det om Sameting og Hedmark, men det blir ikke bedre av den grunn.

Jeg kjenner folk både i norsk og samisk reindrift. Det er både skikkelige folk og skurker den næringen, som i alle andre. Det er underrapportering og alt for mange dyr i Finnmark, men det er helt andre tilstander i de sørlige reinbeiteområdene.

Hvis du tror samene ønsker å "overta" området som samerettsutvalg II har behandlet så tror du feil! Jeg kjenner mange samer i det sørsamiske området, og de har ingen ønske om å overta noe som helst. Det de vil er å sikre sine rettigheter, slik at det blir slutt på forsøkene på å drive dem ut av Trollheimen, Selbu, Aursunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Neimen folkens, vær nå ikke så pessimistiske da. Til de som hadde opplysninger om at samer muligens hadde gått over Toten eller andre områder i Norge. Hold dette for dere selv. Hvis Sametinget får nyss om det, får de sikkert frem et krav om at området skal ha samisk forvaltning og ligge under dem.

Men samene er ikke bare et problem, man kan benytte deres evner på et område som allt for lenge har vært forsømt. Jeg tenker på grenseforhandlingene med Russland om delingen av Barentshavet. Sett sammen et panel av samer og la dem føre forhandlingene for Norge. Jeg er sikker på at russerne får bakoversveis og ønsker seg hjemover til mer fredelige forhandlere (Tsjetjenere, Ossetere og lignende).

Jeg burde her ha hatt link til en stripe med Hårek, men jeg kan bare referere innholdet. Hårek står i båten og sier "Vi må fordele jobbene før kampen. Hvem er det som ikke kan svømme?" Kark rekker opp hånda. "Bra" sier Hårek, "du skal sørge for at båten ikke springer lekk!" Det er rett mann på rett jobb det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.