Gå til innhold
  • Bli medlem

Repkit telt


Nikke

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 8 år senere...

Hva har dere i repkittet til teltet?

Jeg har fått med 3 ekstra stangledd og en rephylse, pluss lim, nål, tråd, duker, selvklebende bunnduk, ekstra bardun og ekstra plugger. Strikket i stengene er kuldebestandig silicon, eller noe sånt, så det satser jeg på holder, eller at man i verste fall kan sy den sammen.

Jeg har hittil hatt med ytterduk, lim helt over i en øyedråpebeholder, nål, tråd, rephylse med litt gaffateip og 10 meter tynn line (eks. til ekstrabardun ved sterk sidevind, eller for å feste teltet til steiner ved mangel på pluggfester).

Holder det å ta med rephysle med litt gaffateip rundt til stangreprasjon på turer med få overnattinger, eller bør man alltid ta med stangledd? (Tenker på for telt med romslige utvendige stangkanaler). Jeg aner ikke hvor godt disse rephylsene holder/fungerer.

Jeg har to dimensjoner på stengene, så jeg må isåfall ta med minst to stangledd dersom jeg tar de med.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mareng said:

 

Holder det å ta med rephysle med litt gaffateip rundt til stangreprasjon på turer med få overnattinger, eller bør man alltid ta med stangledd? (Tenker på for telt med romslige utvendige stangkanaler). Jeg aner ikke hvor godt disse rephylsene holder/fungerer.

 

Jeg har knukket teltstang 1 gang under oppselt av telt i litt tung vind der jeg var dobbelt klønete og snublet i forankringen samtidig som jeg var i ferd med å reise ringene. i stedet for å slippe taket holdt jeg godt i en stangdel og dermed knakk en annen...


Det ble reparert med rephylse og tynn plastpose (type: brødpose 6 liter)som ble stripet og surret rundt kun for å holde hylsa på plass. Det holdt ut den turen i hvert fall til tross for at det fortsatte å blåse en del. Tipper det lå på jevnt 8-12 sekundmeter....

Ellers ingen reperfaring på tur annet enn å knyte på 5-6 ekstra barduner en gang det røyk opp i 25 m/s+ en vinternatt....

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forskjellige stangdimensjoner på teltet mitt, så jeg må ha med minst 2 stangledd om jeg skal bruke det.

Da satser jeg på at rephylsen er nok, så tar jeg heller med fullt sett med stangledd på pulktur på høyfjellet når vekten ikke er like vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har knekt 1 teltstang ila 30 års teltliv. Da funket rep.hylse fint og har holdt seg ut teltets levetid. Ellers ville spjelking med en teltplugg, pinne eller lignende og litt sportstape sikkert fungert som midlertidig reparasjon. Med unntak av eventuelle lengre expedisjoner langt borte fra folk har jeg dermed et nokså avslappet forhold til stangbrudd. 

Mht eventuelle rifter i duken pleier jeg å ha med nål og tråd og en stripe bomullsduk på ca 5x30cm. Og litt sportstape. Mener dette skal fikse det meste, i hvert fall midlertidig, så lenge turen varer. En mer grundig reparasjon kan alltid foretas når man kommer hjem. Eneste gangen jeg har hatt bruk for sysakene til teltet er etter et innbrudd i innerteltet med kniv på en campingplass i Frankrike. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, esw skrev:

Har knekt 1 teltstang ila 30 års teltliv.

Da stoler jeg på rephyslen, så bytter jeg heller stangledd hjemme ;)

Husker du grunnen til at telstangen knakk? Var det kraftig vind, eller ett annet uhell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Da stoler jeg på rephyslen, så bytter jeg heller stangledd hjemme ;)

Husker du grunnen til at telstangen knakk? Var det kraftig vind, eller ett annet uhell?

Teltstang var litt bøyd etter kraftig vind. Knakk når jeg prøvde å rette ut den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, esw skrev:

Teltstang var litt bøyd etter kraftig vind. Knakk når jeg prøvde å rette ut den igjen.

Ahh 😖

Kanskje like greit å la den være bøyd til man kommer hjem igjen da. Med mindre den er veldig bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange teltstenger er lagd av ganske så hard aluminium som tålet lite bøy og tøy før det ryker. Det beste er å la en teltstang være bøyd til du kommer hjem og kan bytte den.

Det andre er at teltstenger er ganske skjøre greier egentlig. Det skal ikke store bulken i siden på stanga til før stanga knekker mye lettere. Vær snill med stengene og ikke kast de på steiner ol som kan gi de bulk.

(Forklart på en folkelig og ikke ingeniørmessig måte :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser tøft ut å kaste ut stengene, til å med Helsport Velg teltplass med omhu bruker dette!!IMG_1935.thumb.PNG.0ebfc860fcf49bf0925b04449e914db6.PNG

Fra siden til Helsport: 

Vi er ekstremt stolte av å ha Weggebrødrene som ambassadører. Gjennom sin lekne levestil og holdning til miljø og friluftsliv, er de store forbilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.