Gå til innhold
  • Bli medlem

Leteaksjon på dovrefjell


skogy

Anbefalte innlegg

adressa.no melder følgende:

"To skiløpere la ut på tur fra Bjorli til Kongsvoll onsdag i forrige uke. Ingen har hørt fra dem siden, og nå er det satt i gang leteaksjon."

Litt merkelig kanskej, da planen deres tydeligvis var å være fremme ved Kongsvol i løpet av morgendagen. Skjønner at pårørende blir bekymret hvis det ikke kommer noe livstegn fra dem. Har ikke vært så mye i området, men mener å huske at det er ok mobildekning en del steder. det hjelper kanskej lite hvis batteriet er flatt. Vet for lite om både skiløperne det letes etter og pårørende, og blir litt usikker på hvordan jeg skal reagere/tenke når jeg leser det som står på adressa.no

Selv har jeg skaffet meg en Spot, og fått testet den ganske mye. Brukte noen turer til å bli kjent med saken, men nå funker det som bare det. Tror nok at flere og flere vil kunne dra nytte av en slik sak. Så lenge den brukes riktig, vil nok en Spot spare samfunnet for en del penger i forhold til evt unødvendige leteaksjoner. Samtidig med at den kan varsle om at man trenger hjelp. Var på testtur i Skjækerfjellene foriige helg, og da kunne både kona, og min personlige "redningssentral" følge meg til alle døgnets tider. Det var stort sett mobildekning der vi befant oss, og det var veldig fint å få sms med kommentarer om "hvorfor vi ikke gikk lengere", osv. Sendte også ut "ok" meldinger , og det funket veldig bra. Hadde det skjedd noe ville en evt redningsaksjon også med ganske stor nøyaktighet finne oss pga av at de får posisjonen.

Hva er deres umiddelbare reaksjon når dere kommer over slike hendelser på nettsider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det ha kommet inn litt ny info på adressa.no. de hadde gitt pårørende beskjed om å varlse hvis de ikke hørte fra dem under turen. Stusser litt over at de ikke har gitt lyd i fra seg siden onsdag. Selv om det er dårlig dekning, finnes det vel noen steder der det er mulig ..eller tar jeg helt feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredfara er stor i det området no. Var ein tur på Dovrefjell laurdag og det drønna overalt i snøen, sjølv på flatmark. Området mellom Bjorli og Kongsvoll er godt kupert så det er fort gjort å rote seg bort i ei rasfarleg side. I tillegg har det vært ein del småruskete vær som reduserer sikten til tilnærma null den siste tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adressa.no melder følgende:

Selv har jeg skaffet meg en Spot, og fått testet den ganske mye. Brukte noen turer til å bli kjent med saken, men nå funker det som bare det. Tror nok at flere og flere vil kunne dra nytte av en slik sak. Så lenge den brukes riktig, vil nok en Spot spare samfunnet for en del penger i forhold til evt unødvendige leteaksjoner. Samtidig med at den kan varsle om at man trenger hjelp. Var på testtur i Skjækerfjellene foriige helg, og da kunne både kona, og min personlige "redningssentral" følge meg til alle døgnets tider. Det var stort sett mobildekning der vi befant oss, og det var veldig fint å få sms med kommentarer om "hvorfor vi ikke gikk lengere", osv. Sendte også ut "ok" meldinger , og det funket veldig bra. Hadde det skjedd noe ville en evt redningsaksjon også med ganske stor nøyaktighet finne oss pga av at de får posisjonen.

Korsen funker den dær Spot?

Sattelitt eller mobildekkning?

Noen norsk side om den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot funker bra synes jeg. Fikk den i julegave av min kjære. Jeg drar mye på tur alene, sammen Labradoren vår, og både hun og jeg ville ha en ekstra trygghet i forhold til evt varsling om hjelp, eller å gi beskejd om at alt er ok.

Spotn er på str med en vanlig gps, og kan sende ut sms via stalitt i stedet for gsm. det eneset man trenger er at man har noenlunde fri "sikt" til sateliter.

Når man får spotn, må den aktiveres. Dette gjøres ganske enkelt ved å skaffe seg en konto på sidene. Når man har gjort det, kan man legge inn den beskjeden man ønnsker å sende ut til de man måtte ønske. Man kan legg inn mobilnummer og mailadresser som får sms/mail fra deg.

Man må betale 99euro pr år for å sende ut "ok", "hjelp" og "911" meldinger. i tillegg kan man oppgradere (33euro pr år) for å kunne sende ut sporlogg via mail med direkte link til google maps. Der vil de kunne følge deg rundt omkring, og den posisjon sendes ut ca hvert 10 minutt. Hvis man ønsker å nruke sporloggen, må spotn være på hele tiden.

For min del har det i allefall funket bra, og gir de hjemme en trygghet om at de får bekskjed om uhellet skulle inntreffe, eller om at alt er bra. man velger selv hva som skal stå i meldingene / mailen, og kan således "gradere" for eks "hjelp-meldinga".

911 funksjonen sender ut en melding til en internasjonal sentral, som har rutiner for hvordan de reagerer når 911 meldingen kommer. Til slutt vil de sende melding til den nærmeset redningssentralen i forhold til din posisjon, og så er evt redningsaksjonen i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett en god stund nå men finner ingenting om batteritiden på SPOT, noen som har peil?

Har den kanskje også en norsk forhandler?

Batterier: 2 stk AA Lithium (Inkl.) med tilnærmet funksjonstid som følger:

- Power på: Ca 1 år - SPOTcasting tracking modus: Ca 14 dager

- 9-1-1 Nødmodus : Opptil syv dager

- SPOTcheck OK: 1900 messages

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=SPO01&var_1=&categorynu=X1&categorytxt=S%F8kerutstyr&produkt=SPOT%20%2D%20Satellite%20Personal%20Tracker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del skal jeg være utrolig klønete eller uvøren om det skal skje. Poenget er at man ikke får til å klemme ned 911knappen hvis man ikke har tynne fingre. Det samme gjelder hjelp-knappen, men den er noe mer tilgjengelig. Begge knappene må holdes nede noen sekunder for at de skal aktiveres, så eneste mulighet slik jeg ser det, er hvis spotn ligger i klem i sekken, eller ei lomme mens den er påslått. Da jeg brukte den med sporloggfunksjonen lå den i ei lita eske, slik at den ikke kunne klemmes.

Hvis man ikke skal bruke sporloggen, er det bare å slå den av så lenge men ikke skal sende meldinger.

men, jeg vil nok tro at det før eller siden kan hende at noen gjør en tabbe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har mobiltelefon med GPS, kan man da også knytte seg til sporingstjeneste mot Google earth?

(Sier ikke at det er like bra som SPOT, bl.a. vil jo telefonen tømmes for strøm, slik at ma bare kan ha den på med visse mellomrom.)

Har noen vært borti det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har mobiltelefon med GPS, kan man da også knytte seg til sporingstjeneste mot Google earth?

(Sier ikke at det er like bra som SPOT, bl.a. vil jo telefonen tømmes for strøm, slik at ma bare kan ha den på med visse mellomrom.)

Har noen vært borti det?

Jeg har gps på min mobil, samt google earth.. men gpsen på mobilen sluker strøm når den er i bruk.

Spot¨en burde hatt ett skyvelokk over help og 911 knappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en datafreak fikk jeg en cracket versjon av Garmin (med topografiske kart), som jeg har på Noika N95. Dermed har jeg telefon/internett/MP3/GPS/Radio/Kamera i en og samme dings (8 GB lagringsplass).

Kjøpte meg en liten sveiveanretning på QXL - en liten lommelykt med sveiv og ledning for lader til Nokia. Jeg har imidlertid aldri prøvd å lade telefonen helt opp med sveiva. Regner med at det blir heftig mye sveiving.

Tenkte at hvis jeg kunne sende en eller annen form for kommunikasjon via GPS til Google earth, har jeg enda en funskjon i samme 100 gram dings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke verd 5000 lenger...

Jeg bruker ha den i en vanntett pose på innerlomma, og tror den er like trygg i innerlomma når jeg er på fjellet som når jeg er på puben. Men jeg ville ikke klatret i fjell, kjørt telemark eller padlet kajakk med den i lomma for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med min mobil til 5000 med på fjellet, nedpakket i vanntett pose..

Er ikke noe farlig å ta med den, forsikringen dekker jo mye....

Ja det pleide jeg også å si helt til lillebror N82 ble med på haglebanen, nå vet jeg ikke helt den dag i dag hva som skjedde, men vèl hjemme var glasset knust på den. Sendte inn til reperasjon og irriterte meg over ventetiden som jeg så frem til at ville være en 2 ukers tid. Etter 1 måned fikk jeg brev om at hovedkortet hadde brukket og at det ikke var mulig å reparere den, sammen med ett brev fra forsikringselskapet at siden skaden var påført med hjelp av energi fra mèg, (sannsynligvis dunket borti noe) var det ikke "en skade skjedd utenfra".

Svindel fra Netcom Total med andre ord. Så pass på hvilken forsikring du har med, Unstable. Gjensidige har jeg veldig bra erfaring med- på mobil og bil iallefall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som telefonen fikk seg en kraftig rekyl, og en slik smell kunne vel også ødelagt en vanntett GPS eller et vanntett kamera.

Jeg synes ikke man skal være så redd for "døde ting" at man ikke bruker dem. Det er liten vits for en villmarking å ha speilreflekskamera med dyre linser hvis man ikke tar utstyret ut i bushen. Samtidig har jeg selvsagt forståelse for dem som legger sin splitter nye telefon hjemme.

Generelt har jeg ikke inntrykk av at ting blir ødelagt i villmarka. Der har man jo ikke med seg mer enn man kan bære. Derimot satte jeg meg en gang på laptopen hjemme i sofaen... ...og det var farvel til den. De fleste ulykker skjer i hjemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør du å ta med en N95 til 5000,- ut i villmarka? :D

Det koster den bare de første dagene.

Jeg hadde med min på fjellet da den var 2 måneder gammel, og da hadde jeg mentalt avskrevet kronene den kostet.

Samme med fartsbøter, man kan jo ikke gå og erge seg over dem i mer enn noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en datafreak fikk jeg en cracket versjon av Garmin (med topografiske kart), som jeg har på Noika N95. Dermed har jeg telefon/internett/MP3/GPS/Radio/Kamera i en og samme dings (8 GB lagringsplass).

Kjøpte meg en liten sveiveanretning på QXL - en liten lommelykt med sveiv og ledning for lader til Nokia. Jeg har imidlertid aldri prøvd å lade telefonen helt opp med sveiva. Regner med at det blir heftig mye sveiving.

Tenkte at hvis jeg kunne sende en eller annen form for kommunikasjon via GPS til Google earth, har jeg enda en funskjon i samme 100 gram dings.

Det hørtes alvorlig bra ut, men hvordan i allverden funker det der? Kobler du sammen Garminen og Nokiaen? Han som spør er ikke mer enn middels datakyndig, så vær så snill å gi evt svar med teskje.. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.