Gå til innhold
  • Bli medlem

Våpenloven & Våpenskap


gremlin

Anbefalte innlegg

Var hos politimester Bastian idag og hentet ett søknadsskjema for våpenkjøp!

nå ser jeg att det har blitt noen forandringer på skjemaet siden sist, ett av spørsmålene man må svare på er; Har du FG godkjent våpenskap - og da er mitt spørsmål; er det ett krav for å få søknaden godkjent?? som mange andre har jeg ett låsbart veggstativ for våpen. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den nye forskriften, som jeg ikke er helt sikker på om er innført, er det krav om våpenskap fra første våpen. Dersom den ikke har trådt i kraft gjelder:

Inntil 4 våpen - ikke krav

Håndvåpen, uansett antall - krav

Halvautomatiske våpen, uansett antall - krav

Uansett er det å anbefale å ha et FG-godkjent våpenskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet det er en annen diskusjon, men er det så mye om å gjøre å slippe å ha et våpenskap stående? slik at alt av våpen blir oppbevart trygt både i forhold til deg selv, unger, inbrudd osv..?

Det er vel heller ikke krav om at hele våpenet skal være låst inn, men en vital del (feks. sluttstykke) må være låst inn i en FG-godkjent safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting med våpenskapet mitt er at jeg nå har en sikker plass å oppbevare gassboksene mine.. Har ofte tenkt på hva som vil skje hvis det brenner, og jeg har 3-4 nye og delvis brukte gassbokser (som jeg jo alltid har liggende..). Har sett en sånn eksplosjon en gang, og det var voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting med våpenskapet mitt er at jeg nå har en sikker plass å oppbevare gassboksene mine.. Har ofte tenkt på hva som vil skje hvis det brenner, og jeg har 3-4 nye og delvis brukte gassbokser (som jeg jo alltid har liggende..). Har sett en sånn eksplosjon en gang, og det var voldsomt!

Jeg har vært borti en del av disse gassboksene som eksploderer på et bål ol. og min erfaring på området tilsier at en full gassboks eksploderer med større flamme, men mindre trykk en feks en halvfull en. Det tar uansett litt tid før de eksploderer så jeg tror at så lenge du ikke oppbevarer de på et soverom e.l. vil skadene de påfører deg være minimale, kanskje mer betryggende at man da våkner av et brak hvis ikke røyklvarslerern alt har vekket deg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting med våpenskapet mitt er at jeg nå har en sikker plass å oppbevare gassboksene mine.. Har ofte tenkt på hva som vil skje hvis det brenner, og jeg har 3-4 nye og delvis brukte gassbokser (som jeg jo alltid har liggende..). Har sett en sånn eksplosjon en gang, og det var voldsomt!

Jeg er 100% uenig med deg i at det er en sikker oppbevaringsplass.Tvert i mot. Skulle brann antenne boksene mens de er inne i skapet, vil skaden bli større enn om de stod ute.

I tillegg så er ikke våpenskapet ditt gasstett. Lekker en av boksene , så siver gassen ut av skapet. Og gassen er tyngre enn luft og vil sige mot det laveste punktet i huset ditt og være der. Til den får besøk av en gnist......

Jeg oppbevarer gassboksene mine i ett uthus. Jeg vet jo at ikke alle har det, men brannforskriftene forbyr deg faktisk å oppbevare disse under bakkenivå, i foreks en kjeller. Åpnede bokser tar jeg rett og slett ikke inn i huset. De nye koster ikke så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenskapet jeg og min bror kjøpte... hadde solide vegger, dør og topp....

Selve bunnen va punktsveiset... skulle ikke brukt mer enn 5 min å få den opp med ett brekkjern.

Nå er det sånn at du skal bolte skapet i gulvet... men hvor mange gjør det ?

Vi har tilsammen 10 våpen, og derfor gikk vi til innkjøp av våpenskap...

Dette for å skjerme det mot ungene i huset...

Våpenskap koster ikke så mye for tiden heller...2500 kroner for ett som rommer 4-5 våpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% uenig med deg i at det er en sikker oppbevaringsplass.Tvert i mot. Skulle brann antenne boksene mens de er inne i skapet, vil skaden bli større enn om de stod ute.

I tillegg så er ikke våpenskapet ditt gasstett. Lekker en av boksene , så siver gassen ut av skapet. Og gassen er tyngre enn luft og vil sige mot det laveste punktet i huset ditt og være der. Til den får besøk av en gnist......

Jeg oppbevarer gassboksene mine i ett uthus. Jeg vet jo at ikke alle har det, men brannforskriftene forbyr deg faktisk å oppbevare disse under bakkenivå, i foreks en kjeller. Åpnede bokser tar jeg rett og slett ikke inn i huset. De nye koster ikke så mye...

Jeg var på brannøvelse og fikk demonstrert gassboks på et bål (i en sikker stålsylinder). Det ble en utrolig eksplosjon. Jeg spurte brannmannen som sa at FG-godkjente skap skal tåle en gassboks som eksploderer.

Er helt enig i at oppbevaring utendørs er det beste, men jeg bor i leilighet i byen og har boder i kjelleren. Eneste mulige oppbevaring er altså i leiligheten. Da er våpenskapet det perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte brannmannen som sa at FG-godkjente skap skal tåle en gassboks som eksploderer.

Det er i så fall ufattelig at en brannmann kan ha så lite kunnskap. Jeg har arbeidet med brann & eksplosjons sikring siden 1979, og alle som har den minste kunnskap om dynamikken i en eksplosjon vet at ett slikt skap ikke finnes enda. Bare se hva den solide låsingen i en geværlås er god for , hvis man får en ukontrollert trykkoppbygging i geværet.

En pappeske ville vært tryggere for boksen.

Her i Stavanger var det for noen år siden ett innbrudd, der det ble gjort ett forsøk på å åpne ett våpenskap med en vinkelsliper. Innbruddtyven overlevde ikke. Og det var ikke noen gassboks i skapet engang, men en glassflaske med solvent. Huset ble totaltskadet.

Jeg hadde satt boksene øverst i ett kjøkkenskap, der du oppholder deg ofte. Demed vil du også med en gang merke gasslukt hvis en boks lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.