Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysefjorden rundt på tandemsykkel (reisefølge)


FJELLGUTTEN

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en tandemsykkel (med hjelpemotor),som jeg kunne tenkt meg å ta en litt lengre tur med i sommer f.eks.inn i Lysefjorden.

Jeg hadde tenkt meg noen dager sykling og en tur opp trappene i Flørli og kanskje en tur inn i fjellet.

Til dette trenger jeg reisefølge. Hvis noen synes dette kunne være interessant er det hyggelig å få en pm,så kan vi diskutere det videre.

Hilsen Fjellgutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Hørtes ikke dumt ut det der, men å sykle Lysefjorden rundt krever nok litt mer enn en tandem med hjelpemotor.

Hvis du vil ta trappene fra Flørli så kan du glemme sykkelen, men det går greit å gå opp trappene og så videre inn til Langevann eller Blåfjellenden. Tar du sykkelen med så må du nok regne med å bære den opp trappene og kanskje enda noe mer.

Det som er mulig er å ta båten inn til Lysebotn. Enten fra Stavanger eller fra Lauvik. Så kan du sykle fra Lysebotn og over fjellet til Sirdalen. Fra sirdalen kan du enten sykle Suleskard - Brokke i Setesdalen eller ned Hunnedalen tilbake til Stavanger. Fra Sirdalen kan du også ta ned til Tonstad og derfra til Helleland eller østover mot Evje.

Mulighetene er mange, men hvis du ser for deg en tur med sykkel i naturen så finnes det jo en del annleggsveier i heiene rundt Lysebotn og Sirdalen. Vi du derimot sykle lenger ut i naturen så tror jeg nok du gjør lurt i å skifte ut tandemen med en god mountain bike. Da skulle det nok sikkert la seg gjøre å sykle Lysefjorden rundt.

Jeg har gått Lysefjorden langs nordsiden et par ganger og jeg tror ikke det vil være helt umulig å ta seg frem med sykkel selv om det nok må påregnes noe bæring.

Ellers går det jo godt å ta seg noen dager med sykkeltur for så å parkere sykkelen for å bruke beina i fjellet noen dager. Jeg har gått fra Haukeliseter til Lysebotn en gang. En fin tur hvor du kan variere veivalg og vanskelighetsgrad ut fra dine egne ønsker og forutsetninger. Ta med telt og fiskestang og beregn ca. 7 til 10 dager. Er du fjellvandt så kan du godt gå denne turen alene hvis du ønsker det.

Hvis du skal ha turfølge så vil jeg foreslå at du tar noen småturer med eventuelle kansidater før du legger ut på lengre turer. Det kan være litt surt hvis dere skulle ryke uklar flere dagsmarsjer inne i fjellet. Som turleder i Turistforeningen har jeg litt erfaring fra turer med ukjente folk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.