Gå til innhold
  • Bli medlem

Snorking på turisthytter


500fjell

Anbefalte innlegg

Mange har sikkert opplevd dette som et problem, kanskje spesielt på store sovesaler. Er det noe som kan komme med tips for å kunne sove selv om andre snorker nokså høylytt. Fikk skrekken etter en overnatting på Gjendesheim noen år tilbake. Det endte med at jeg la meg i bilen resten av natta...

Kanskje det som skal til er å ta seg mer ut på turene, og dermed bli mer søvnig og utmattet? Har prøvd sov-i-ro, men det fungerer hvertfall ikke. Sterkere ørepropper, slike som er innstøpt kan jo gjøre at en ikke hører vekkerklokka. :idea: Mulig noe avslappende musikk på øret kan hjelpe. En metode jeg en gang prøvde var overdøve de andres snorking, men det ble for dumt!

Kom gjerne med erfaringer og evnt. tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh.. Klager du på andre som tar nattesøvnen når du selv bruker vekkerklokke på en sovesal..? :wink: Noen har kanskje tenkt å sove lenger enn deg...

Ørepropper funker topp! Hvis du må ha på vekkerklokke kan du bruke mobiltelefonen med ristefunksjon og ha den på deg. Den funker som vekkerklokke selv om den er skrudd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har sikkert opplevd dette som et problem, kanskje spesielt på store sovesaler. Er det noe som kan komme med tips for å kunne sove selv om andre snorker nokså høylytt. Fikk skrekken etter en overnatting på Gjendesheim noen år tilbake. Det endte med at jeg la meg i bilen resten av natta...

Kanskje det som skal til er å ta seg mer ut på turene, og dermed bli mer søvnig og utmattet? Har prøvd sov-i-ro, men det fungerer hvertfall ikke. Sterkere ørepropper, slike som er innstøpt kan jo gjøre at en ikke hører vekkerklokka. :wink: Mulig noe avslappende musikk på øret kan hjelpe. En metode jeg en gang prøvde var overdøve de andres snorking, men det ble for dumt!

Kom gjerne med erfaringer og evnt. tips.

Skaff deg ett telt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å gå bort å vekke ti personer som snorker.

Vekkerklokka piper uansett når omtrent alle andre har stått opp, så det bruker ikke å være noe problem. Med gode ørepropper hører jeg hverken vekkerklokke eller folk som står opp og kler på seg.

Telt er greit, men tungt å drasse med over fjelltopper. Vil helst bare ha med en lakenpose.

500 fjell får ta med seg madrassen i vedboden.

Det har funket før.

Takk for det tipset! :wink: Skal vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse blokkerer all lyd ute - fantastisk til allsidig bruk. Selv i et trimrom med høy musikk blokkerer denne ute all lyd...

Off topic: Trimrommusikk bekjempes best med motlyd. Mine favoritter for tiden er Rammstein og Laibach. . .

Jeg jaget forresten en god venn av meg ut på gangen på Turtagrø. Jeg var ørlite grann syk - frisk nok til å gå i fjellet (2 fantastiske dagsturer), men var ørlite grann tett eller hoven. Fikk en slags rar resonanseffekt i munnhulen som ga helt sinnsvakt høylytt snorking. Jeg prøvde ALLE mulige sovestillinger for å begrense snorkingen, UTEN resultat. Hva gjør jeg når jeg liggende på magen oppå puta snorker så høyt at jeg vekker meg selv? Min turkompis la seg ut på gangen og ble selvsagt vekket av overstadig beruset nikkersadel mellom kl 03:30-04:30 og rushet av toppturfanatikere fra kl 05:45 og utover. Så ille har jeg heldigvis aldri snorket, hverken før eller siden.

Min bestefar var heldigvis aldri i nærheten av noen turisthytte. Antagelig pga diverse luftveisplager (bronkitt, astma og gud vet hva) hørtes han ut som et godt, gammeldags sagverk. Som liten gutt husker jeg konstant "håndsag-dur" når vi utforsket Bestefars digre hus tidlig om morgenen, uansett hvilket rom vi undersøkte. En gang jaget han folk på nattoget - fra kupeene ved SIDEN AV. Det står respekt av å okkupere 3 kupeer på nattoget pga snorking. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver skrev:

Kan også på det høyeste anbefale ETYMOTIC ER6i ørepropper. Disse blokkerer all lyd ute - fantastisk til allsidig bruk. Selv i et trimrom med høy musikk blokkerer denne ute all lyd...

.

Man skal være litt forsiktig med hva man stapper i ørene når man trimmer.

Væske (svette faktisk) kommer ikke ut og kan faktisk forårsake betennelse inne mot trommehinna.

Har fått kjenne det sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Trimrommusikk bekjempes best med motlyd. Mine favoritter for tiden er Rammstein og Laibach. . .

Jeg jaget forresten en god venn av meg ut på gangen på Turtagrø. Jeg var ørlite grann syk - frisk nok til å gå i fjellet (2 fantastiske dagsturer), men var ørlite grann tett eller hoven. Fikk en slags rar resonanseffekt i munnhulen som ga helt sinnsvakt høylytt snorking. Jeg prøvde ALLE mulige sovestillinger for å begrense snorkingen, UTEN resultat. Hva gjør jeg når jeg liggende på magen oppå puta snorker så høyt at jeg vekker meg selv? Min turkompis la seg ut på gangen og ble selvsagt vekket av overstadig beruset nikkersadel mellom kl 03:30-04:30 og rushet av toppturfanatikere fra kl 05:45 og utover. Så ille har jeg heldigvis aldri snorket, hverken før eller siden.

Min bestefar var heldigvis aldri i nærheten av noen turisthytte. Antagelig pga diverse luftveisplager (bronkitt, astma og gud vet hva) hørtes han ut som et godt, gammeldags sagverk. Som liten gutt husker jeg konstant "håndsag-dur" når vi utforsket Bestefars digre hus tidlig om morgenen, uansett hvilket rom vi undersøkte. En gang jaget han folk på nattoget - fra kupeene ved SIDEN AV. Det står respekt av å okkupere 3 kupeer på nattoget pga snorking. . .

Det er ett eller annet kjent med denne historien... hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har sikkert opplevd dette som et problem, kanskje spesielt på store sovesaler. Er det noe som kan komme med tips for å kunne sove selv om andre snorker nokså høylytt. Fikk skrekken etter en overnatting på Gjendesheim noen år tilbake. Det endte med at jeg la meg i bilen resten av natta...

Kom gjerne med erfaringer og evnt. tips.

Det finnes ingenting verre enn dette når du er trøtt og sliten. Selv sover jeg stort sett i telt, men har hatt vær som har holdt meg nesten like våken der. Jeg har kjøpt noen øreplugger på apoteket (kommer i en liten plasteske med 3 par i forskjellige farger, høres franske ut) som jeg synes funker greit. Ikke veldig ubehagelige, og dessuten vaskbare om det skulle finnes noe ørevoks i øret etter en uke i fjellheimen uten Q-tips. Ellers er jo noen glass rødvin eller en sovepille en løsning... Gjerne i kombinasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å gå bort å vekke ti personer som snorker.

Vekkerklokka piper uansett når omtrent alle andre har stått opp, så det bruker ikke å være noe problem. Med gode ørepropper hører jeg hverken vekkerklokke eller folk som står opp og kler på seg.

Telt er greit, men tungt å drasse med over fjelltopper. Vil helst bare ha med en lakenpose.

Takk for det tipset! :-) Skal vurdere det.

Har lært dette med vekkerklokka av en kompis. Jeg fester mobilen på armen med et svettebånd (sånn som tennisspillere bruker). Du merker ikke at du har den på, og det rister i armen når den skal vekke deg. Garantert våkning!

Forøvrig har jeg flere ganger spurt på hyttene om det er alternativer til sovesalen. Har fått ligge i foredragssal, på lintøylager, peisestue, og i vedbu. Og i ganga selvsagt. Prøvde en gang i tørkerommet, men det ble for klamt og varmt..

Men tar du sjansen på å gå med bare lakenpose om vinteren? Det gjør i alle fall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen for min del er telt. Har alltid hatt problemer med å sove blant mange andre mennesker, jeg sover nemlig svært lett. Har dårlig erfaring med å fortelle kvinner at de snorker, kunne likegodt bedt dem om å slanke seg.

Er det noen som vet hvordan belegget er på Gjendesheim i helgene mellom vinterferie og påske. Kunne godt tenkt meg en tur men ønsker å unngå å dele rom med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.