Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny dunpose Mountain Equipment Xero 250 eller Mountain Hardwear Phantom 32


skudem

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle benytte meg av tilbudet på soveposer hos sportsnett for å være forberedt til sommerens turer, og har sett meg ut en av disse svært lette posene, men blir litt forvirret av temp angivelsene som er ulikt oppgitt.

Posen skal brukes på fotturer fra sen vår til tidlig høst med temp ned mot frysepunktet. Kommer event til å bruke silkepose inni på kalde dager for å heve tempen litt. Jeg er forøvrig et varmt menneske, med 180cm på strømpelesten og snaue 90kg.

Hvem av dem vil være varmest, og kan noen komme med en anbefaling med hvem av dem jeg burde kjøpe, evnt andre poser i samme klasse pris/temp/vekt

Ser ut som at phantom posen kanskje er best?

Mountain Equiptment

http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/down_sleeping_bags/xero/xero_250_---464/

XERO 250

Exceptionally compressible and punching well above what its weight would suggest, this superb minimalist bag was a winner of the 2007 European Outdoor Industry Award for innovation.

TOTAL WEIGHT

600g

FILL WEIGHT

250

PACKED SIZE

16cm x 19cm

EXTREME TEMPERATURE

-10°C

TRANSITION TEMPERATURE

4°C

COMFORT TEMPERATURE

8°C

SLEEPZONE

25 to 0°C

Mountainhardwear

http://www.mountainhardwear.com/en-EU/Product.aspx?top=1760∏=2982&cat=1812&viewAll=False

Our most popular down bag, the Phantom™ 32 is a really light, warm and compact two-season sleeping bag. The Phantom 32 is built to a snug mummy fit from Superlight 15 denier fabric and insulated with 800-fill down.

Temp. rating

32 F / 0 C

Bag Shape

Performance Mummy Cut

Weight

1 lbs, 6 oz / 642.00 g

EN Rating: T-Comfort

38 °F / 3 °C

EN Rating: T-Limit

29 °F / 3 °C

Shell Fabric

Superlight 15D

Insulation

800-Fill Goose Down

Lining

20D Nylon Taffeta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Det er i alle fall en feil i t-comf angivelsen på den MH Phantom posen. 29F tilsvarer -1,7C. Syntes det var litt rart med samme comfort temp både for menn og kvinner.

Kjenner ikke de posene du spør om, men hvis du skal ha en pose til rundt 3000 NOK kan du jo velge WM Ultralite hos Getout http://www.getout.se/item.asp?item=5340. Med dagens gode norske kurs, blit 3600 SEK ca 2880 NOK, frakta utgjør en hundrings og da har du i alle fall en kjempe-pose som overgår de du så på. OK den er 200 gram tyngere, men da sover du godt helt ned i minus 9C i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har hatt ME XERO 250 et halvt år, men har brukt den på diverse turer allerede. Hadde minusgrader en natt på et loft på Fanaråken i sommer. Hadde på meg ullundertøy, posen var super, frøs ikke.

Den er utrolig lett og komprimerbar, kjempefin å ha med på tur. Anbefales! :P

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 er igrunn forbi smertegrensa når det gjelder pose, så for holde meg rundt der. hmm.. ikke lett dette her.

Når det gjelder temp så er da xero sikkert fin til meg da et par minus er det kaldeste den kommer til å bli brukt i. Kan gjærne bruke ullundetøy og lakenpose hvis det kniper.

Noe av problemet er at den ikke har glidelås helt ned.

Jeg er ute etter en lett pose, men kan godt veie litt mere en xero 250.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en feil i t-comf angivelsen på den MH Phantom posen. 29F tilsvarer -1,7C. Syntes det var litt rart med samme comfort temp både for menn og kvinner.

Kjenner ikke de posene du spør om, men hvis du skal ha en pose til rundt 3000 NOK kan du jo velge WM Ultralite hos Getout http://www.getout.se/item.asp?item=5340. Med dagens gode norske kurs, blit 3600 SEK ca 2880 NOK, frakta utgjør en hundrings og da har du i alle fall en kjempe-pose som overgår de du så på. OK den er 200 gram tyngere, men da sover du godt helt ned i minus 9C i alle fall.

Du skriver at du ikke kjenner til de to posene trådstarter nevner, men hevder likevel at WM-posen overgår dem. Hva bygger du det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Xero 250 posen i snart 1 år og er kjempefornøyd med den. Har brukt den ned til under frysepunktet, og med ullundertøy frøs jeg ikke. Har brukt den tidlig vår under åpen himmel i Dividalen i Troms også uten problem. Posen er lett og meget komprimerbar. Forøvrig meget behagelig stoff både utenpå og inni. Er selv 180 cm og 80kg+ . Gå for XL modellen, da standardlengden blir litt i korteste laget (i alle fall for meg, jeg byttet!) Det klart beste er at du evt prøveligger den i butikken. Anbefales på det sterkeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.