Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore Tex telt


Siig

Anbefalte innlegg

Er det noken som veit om Hilleberg lager Gore Tex telt? Eller eventuelt andre teltprodusenter. Telter skal vere 2-3 manns, og ikkje veie enn 3 kg :D Teltet skal kjøpes i norge, tenker spesielt på om Sportsnett eler Oslosportslager han Gore tex telt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det noken som veit om Hilleberg lager Gore Tex telt? Eller eventuelt andre teltprodusenter. Telter skal vere 2-3 manns, og ikkje veie enn 3 kg :) Teltet skal kjøpes i norge, tenker spesielt på om Sportsnett eler Oslosportslager han Gore tex telt? :-)

må si jeg er litt skeptisk til gore-tex telt. vanlig 3 lags gore-tex veier 2,5 ganger så mye som rip-stop nylon. så hvis teltet skal bæres en del, så blir det fort ekstra vekt. ikke vet jeg om det funker så særlig bra på kondensen heller, gitt luftventiler i nylontelt, som vel må være den eneste grunnen til å velge gore-tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge lars monsen vil ikke gore-tex plagg holde deg tørr i øsende regn, så regner med at dette gjelder telt også. ville heller satset på et telt med gjennomført lufting.

Lars Monsen skriver faktisk i Villmarksboka: "Jeg har et engelsk enmannstelt i Gore-Tex, dessverre ikke å oppdrive i Norge, som fungerer ypperlig sommerstid. De mest merkbare fordelene er at teltet lages i en duk - altså uten innertelt- noe som gir optimal takhøyde og plassutnyttelse og at kondensen blir minimal.

Jeg har mange genger våknet med bar hud, det være seg armer eller rygg, hardt presset mot duken som regnet plasker mot - uten å være det minste fuktig, bare kald. Slik sett fungerer Gore-Tex faktisk bedre i telt enn i yttertøy, naturligvis fordi vi ikke svetter og beveger oss på samme måte i et telt".

Så på grunnlag av Monsens erfaringer er det vel ingen grunn til å ikke kjøpe telt i Gore-Tex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen skriver faktisk i Villmarksboka: "Jeg har et engelsk enmannstelt i Gore-Tex, dessverre ikke å oppdrive i Norge, som fungerer ypperlig sommerstid. De mest merkbare fordelene er at teltet lages i en duk - altså uten innertelt- noe som gir optimal takhøyde og plassutnyttelse og at kondensen blir minimal.

Jeg har mange genger våknet med bar hud, det være seg armer eller rygg, hardt presset mot duken som regnet plasker mot - uten å være det minste fuktig, bare kald. Slik sett fungerer Gore-Tex faktisk bedre i telt enn i yttertøy, naturligvis fordi vi ikke svetter og beveger oss på samme måte i et telt".

Så på grunnlag av Monsens erfaringer er det vel ingen grunn til å ikke kjøpe telt i Gore-Tex...

for et ett-mannstelt kanskje. det er jo i utgangspunktet ganske lett uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibler lager da opptil flere telt i membran-materiale. Riktignok kaller de det ToddTex og ikke GoreTex, men "same shit, new wrapping" er et dekkende uttrykk her. Jeg har brukt et Bibler Eldorado som sommertelt på flere lengre turer, og har stort sett vært strålende fornøyd. Riktignok mangler det fortelt, og luftelukene kan bli litt i minste laget. Men som solotelt er det godt med plass inne i teltet, så forteltet savnes ikke. Lufte kan man også gjøre gjennom døren, som har heldekkende myggnetting. Kondensproblemer blir det når det er 3 grader, vindstille, tåke og regn, men det finnes ikke telt som ikke sliter under disse forholdene.

Det har regnet bøtter og spann, kombinert med vanvittig mye vind uten at jeg har fått så mye som en dråpe vann inn gjennom den teltduken. Det bråker noe helt forjævlig, for duken er veldig stram, men det holder tett.

Bibler har også noen tremannstelt, om jeg ikke husker helt feil, og de selges hos sportsnett.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge lars monsen vil ikke gore-tex plagg holde deg tørr i øsende regn

Lars Monsen tar nok en smule feil her. Det lages vadere i goretex, og etter mange timer i elva er man like tørr på innersiden. Med mindre man er ute og går, og blir svett. For det er da man blir våt, ikke av regnet/vannet! Har hatt mange timer med fluestang, vadere og pustende jakke i elva, og har til gode å bli våt uansett hvor hardt det har regnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig Gore-tex telt? Eneste referansen jeg kan finne er den nevnte artikkelen fra Lars Monsen.

Jeg har søkt og kan ikke finne det, men kanskje noen har det? Derimot er det noen Bivvibags og slikt noe.

Det nevnes blant annet at 3 lags Gore-Tex veier 3 ganger så mye som nylon - det i seg selv skulle vel gjøre det ganske unaturlig å lage telt i dette materialet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et goretex 2 manns Bivuak fra Helsport, kjøpt på begynnelsen av 90-tallet. Det har høyde ca 80 cm og bredde ca 120 cm i hode-enden, det er mye lavere og smalere i fotenden. Det har to stenger som et asymetrisk tunneltelt, vekten er 1,8 kg totalt og det er utrolig vindstabilt. Dette teltet brukte jeg mye alene i en periode, både på sommeren og vinteren. Jeg har aldri blitt våt i teltet, til tross for mange netter med høljeregn. På vinteren fungerer det ypperlig, evt. kondens fryser og legger seg på den porøse innersiden av stoffet. En lett fyring (riskosport pga lite og lavt fortelt) på morningen fjerner kondensen. Har brukt dette teltet lite de siste 10 åra, fordi det er lite og fordi det blir tett på sommeren pga lite utluftningsmuligheter.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er svært konservative mht. teltvalg: Dobbelttelt skal det være. Og gjerne med teltkonstruksjoner som krever masse plugger som er upraktiske på snø og stein. Og fortsatt har norske teltprodusenter til gode å tilby snøankere ("fallskjermer") til bardunering. Vi skal fortsatt plundre med plugger eller en snor i steinrøysa, og lure på hvordan teltet skal sikres når vi trenger ski og staver til dagsturen. Vi har jo sterke rygger til å drasse med oss lange og tunge snøplugger, så hvorfor bære noe som er langt lettere og som man kan putte snøklumper eller stein i når man kommer frem?

Selv anser jeg den lufttette ytterduken som en konstruksjonsfeil som nødvendiggjør et ekstra lag (innerteltet) som kan ta av for kondensdrypp. Slikt blir det stoff av.

Jeg har nå tre endukstelt i membranstoff med pusteegenskaper. (og har hatt plenty av todukstelt før dette) Jeg har til dags dato ikke opplevd fuktighetsgjennomslag eller noe i nærheten av reelle kondensproblemer med disse teltene (Black Diamond Eldorado, Exped Polaris, Black Diamond Bombshelter) på mine turer i norske fjell (alle sesonger), Alpene og Aconcagua. Til sommeren vil jeg ta med Bombshelter til Elbrus.

De tre teltene dekker alle mine behov: Eldorado når jeg skal på alene tur på en minimalistisk måte; Polaris (stort tomanns med lite integrert fortelt som er gunstig for koking) og Bombshelter (lite firemanns med to fortelt, hvorav et stort) som egner seg til ekspedisjoner og som base camp telt. Sistnevnte er også familieteltet vårt.

Jeg har sett så mye fordommer mot endukstelt her på Fjellforum at jeg tillater meg å være litt arrogant: De fleste turbrukere vil finne at endukstelt er et stort fremskritt i forhold til todukstelt. Det som varierer er hvor mange todukstelt man velger å investere i før man oppdager dette .... :wink:

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med sterke meninger Gunnar, flott at du og Siv Jensen står frem :wink::wink:

Vekt er alltid et sentralt spørsmål ved teltkjøp. Så følger pris og bruksområde. For andre starter det med pris.

Når det gjelder vekt så kan ikke Black Diamond Bombshelter favorittiseres siden det også krysser 4kg grensa, men kvalitetsmessig kjører det romskip med de fleste telt, til sitt bruksområde.

Noen telt har levetid på 10år+. Blir spennende å se om dagens 1-duks og membran-telt holder like lenge. Membranbekledning/sko viser ganske klart å ha begrenset levetid, stadig hører man at der stoffet har mest bevegelse blir det gjerne lekasjer. Et membran-telt må presses hardt inn og ut av pakkepose, ned på bakken og utsettes for objekter, vaskes ofte ved hyppig matlaging siden det og avfall fra nedbør tetter porene over tid. Blir spennende å følge utviklingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stein gammelt en duk Bergans Fjellbu Gore Tex telt. Brukte dette mye før og har aldri opplevd regngjennomslag. Brukte det sist på høstjakta 2007. Slo teltet opp i et utrolig regn vær og jeg var litt betenkt siden teltet hadde vært ubrukt i noen år. Det besto prøven med glans, ingen fukt. Seinere på turen fikk jeg litt snø og noen få minus og duken virket perfekt.

Teltet står kanskje ikke helt perfekt på dette bildet men som sagt regnet det noe voldsomt da jeg reiste det og siden.......

post-3379-133474608436_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Artig med sterke meninger Gunnar, flott at du og Siv Jensen står frem ;):wink:

Vekt er alltid et sentralt spørsmål ved teltkjøp. Så følger pris og bruksområde. For andre starter det med pris.

Når det gjelder vekt så kan ikke Black Diamond Bombshelter favorittiseres siden det også krysser 4kg grensa, men kvalitetsmessig kjører det romskip med de fleste telt, til sitt bruksområde.

Noen telt har levetid på 10år+. Blir spennende å se om dagens 1-duks og membran-telt holder like lenge. Membranbekledning/sko viser ganske klart å ha begrenset levetid, stadig hører man at der stoffet har mest bevegelse blir det gjerne lekasjer. Et membran-telt må presses hardt inn og ut av pakkepose, ned på bakken og utsettes for objekter, vaskes ofte ved hyppig matlaging siden det og avfall fra nedbør tetter porene over tid. Blir spennende å følge utviklingen!

Nikke,

Har du prøvd endukstelt? Eller har du bare erfaring med todukstelt og haltende sammenligninger (Siv Jensen)?

Jeg har prøvd begge typer og er som sådan meningsberettiget.

Enduksteltet BD/Bibler Eldorado har jeg brukt under alle værforhold siden sommeren 2002. Ikke 10 år, men det nærmer seg. Ikke tegn på delaminering eller fuktgjennomslag i det hele tatt. Det kan selvfølgelig ha noe med at telt ikke brukes like hardt som sko med gor-tex.

Det som dreper et endukstelt (såvel som et todukstelt) på kort tid er om det blir liggende vått. Da råtner alt som heter sømtrutnende bomullstråder. Det kan se like fint ut, men det revner for et godt ord. Vanntettheten blir også borte.

Et enduks og nominelt firemansstelt på noe over fire kilo som dertil er stormsikkert, er lett i min bok.

Alt til sitt bruk, men endukstelt har et langt bredere bruksområde enn det teoretikere (de som ikke har brukt det) synes å være klar over. Holdbarheten er det ikke noe å si på.

Du er ev. velkommen som konvertitt når du får høstet noen konkrete erfaringer med endukstelt.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle er meningsberettiget Gunnar.

Flott å høre om dine erfaringer, men det er en stemme, og det betyr at andre kan ha ulik erfaring enn deg med tilsvarende produkter. Ingenting er bedre enn at du er fornøyd :wink:

Det er selvfølgelig en sammenheng med hyppighet av bruken, ditt eksempel er sko med gore-tex, jeg nevner også bekledning. 3-lags gore-tex og fjellsko med gore-tex er jo ikke noe man går rundt med til vanlig, så bruken er lavere enn normal bekledning, likevel forblir ikke dette tett over tid.

Som sagt, jeg ønsker en stadig fremgang, og det blir spennende å følge utviklingen av disse produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle er meningsberettiget Gunnar.

Jeg hører heller på folk som har prøvd.

Dessuten utsettes goretex membraner i sko av bøying mange mange millioner ganger, som andre goretexprodukter

ikke får. Du kan pakke opp og ned ett telt eller jakka di gangske mange ganger før du tilsvarer ett par km gåtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noken som veit om Hilleberg lager Gore Tex telt? Eller eventuelt andre teltprodusenter. Telter skal vere 2-3 manns, og ikkje veie enn 3 kg ;) Teltet skal kjøpes i norge, tenker spesielt på om Sportsnett eler Oslosportslager han Gore tex telt? :wink:

Dersom du sjekkar på www.hilleberg.se finn du ut at svaret på det fyrste spørsmålet er nei.

På det siste spørsmålet, er det vel også enklast å sjekke ut dei respektive sidene fyrst. http://www.sportsnett.no/ og http://www.oslosportslager.no/

Men skal du ha 3-mannstelt i goretex til under 3kg, så vert det nok trongt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noken som veit om Hilleberg lager Gore Tex telt? Eller eventuelt andre teltprodusenter. Telter skal vere 2-3 manns, og ikkje veie enn 3 kg :D Teltet skal kjøpes i norge, tenker spesielt på om Sportsnett eler Oslosportslager han Gore tex telt? :D

Svaret kan være Mountain Hardware EV3, som jeg vurderer å selge til halv pris, ubrukt. Se under selges..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører heller på folk som har prøvd.

Seff, men det kan være at andre tenker nyttige tanker :D Jeg har også prøvd, og venter enda litt til før jeg slår til.

Enig når det gjelder sko, som jeg også skriver.

Bekledning er en litt annen sak, ikke uvanlig å høre om folk som har erfaring med at plagg ikke lengre er tett, og det er ikke etter 10år. Men kan kanskje være en sammenheng at folk også bruker plaggene i det daglige.

Men klart, har man flere telt man bytter på, og er på tur 1-2 ganger mnd, så holder disse telte lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.