Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulsklokke


MBK

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale en pulsklokke? Jeg har lyst på en der jeg kan måle hvor langt jeg har gått/løpt, tid, puls og kcal.forbruk. Gjerne jentemodell. Har sett litt på de ulike fra Polar, men jeg synes alle ser gode ut, hva skiller de dyrere fra de billigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har en Polar S625X med løpesensor. Det blir fort dyrere om man skal ha løpesensor, godt over tusenlappen, det synes ikke jeg var verdt pengene. Den er veldig misvisende ved løping i terrenget, så jeg ville heller anbefale en klokke med GPS.

Jeg ville spart pengene og kjøpt ei klokke uten løpesensor, men det er mulig de nye modellene er bedre enn den da jeg kjøpte min. På trening synes jeg høydemåleren er nyttigst. Har også sluttet å gå med pulsmåler etter å ha ført pulsøkter daglig i over to år. Pulsen varierer så sinnsykt fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du kjøper en modell som du kan bytte batteri i pulsbeltet selv. Enkelte Polar modeller må du sende inn for å bytte batteri i beltet. Jeg ville ikke kjøpt klokke med GPS, men mulig det er noen som er bra nå? Min erfaring er at de spiser mye batteri... Høydemåler er kjekt og kodet belte er også et must om du skal bruke det i treningssentre e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg går endel langrenn og jogger litt, er vel først og fremst derfor jeg kunne tenkt meg måling av distanse og tidtaking. Puls er egentlig ikke så nøye. Jeg har fra før en "vanlig" digitalklokke med stoppeklokkefunksjon, og den er perfekt - men mangler tripteller, noe jeg ønsker meg... Høyde over havet hadde også vært kjekt, men er ikke noe must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg går endel langrenn og jogger litt, er vel først og fremst derfor jeg kunne tenkt meg måling av distanse og tidtaking. Puls er egentlig ikke så nøye. Jeg har fra før en "vanlig" digitalklokke med stoppeklokkefunksjon, og den er perfekt - men mangler tripteller, noe jeg ønsker meg... Høyde over havet hadde også vært kjekt, men er ikke noe must.

da hadde jeg kjøpt meg en gps. hvis du jogger en del er det vel en fordel å kjøpe en av de minste på markedet.

jeg bruker selv gps både titt og ofte når jeg jogger, sykler eller går langrenn. både for å ha kontroll på avstander og gj.snittsfart. senest i dag sjekket jeg avstander i marka på en treningstur, da jeg ikke stoler på skiltene som er strødd rundt oppi der. de har jo høydemålere også, så da har du det vel det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hva med å feste den i livet? eller er du gadget freak, og har lyst på en ekstra duppeditt? :-)

Jeg er en tilhenger av små og enkle ting! Altså er det upraktisk med en gps til en hver tid. Men det hadde vært mest rimelig å bare frtsette me gps`en, det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant løpere så er Garmin og Polar de mest brukte merkene, om jeg ikke tar helt feil. Polars løpemodeller er RS100 – RS200 – RS400 og RS800cx. Selv har jeg erfaring med Polar RS200 og Polar S625X (som jeg har nå, visstnok ikke i handelen lenger). RS200 finnes i både herremodell (svart) og damemodell (rød) og koster 1500-1600kr. RS200 har alle vanlige basisfunksjoner (puls, snittpuls, kaloriforbruk, total treningstid, tid i hver intensitetssone + div. innstillinger for intervalløkt m.m.). Data for hver treningsøkt blir lagret i klokka og kan hentes fram i displayet etter økta.

S625X har stort sett de samme funksjonene som RS200 + eget medfølgende dataprogram for lagring og analysering av treningsdata på PC. RS200 har ikke denne programvaren, kun lagring av data i klokka.

Selv var jeg svært godt fornøyd med RS200 (gikk over til S625X bare fordi jeg ville lagre dataene på PCn).

Er du en vanlig mosjonistløper uten spesielle ønsker om kunne lagre/analysere dataene på PC så tror jeg jeg ville anbefalt RS200. Fås også med løpesensor(måler hastighet og distanse) og kalles da RS200sd. Neste trinn opp blir RS400 (leveres med programvare), men tror denne lett kan føles litt tung og klumpete å bruke som vanlig klokke, dessuten så er den ca.1000kr dyrere enn RS200.

Forskjellen på de dyreste (RS400, RS800cx) og billigste (RS100, RS200) er vel stort sett at de sistnevnte ikke har programvare for lagring av data på PC og at de er bedre/lettere å ha på håndleddet enn de mer avanserte modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en POlar RS400, og er veldig fornøyd med den. Tidligere har jeg hatt enkle clas ohslon modeller, som også var greie til sitt bruk. Den største forskjellen og nytten er å kunne holde lett kontroll med treningen, og lage et treningsprogram på pcen. Det har gitt meg ekstra glede med planleggingen og fremgang i treningen.

Programvaren på pc'en gjør det lett å lage forskjellige typer økter, og da særlig intervalløkter, som kan tilpasses veldig.

Kjøpte klokka her i norge, men kjøpte skomåler på tur i usa. har ikke sjekket distansen ift gps lengde, men kalibrerte den på en 400 metersbane, så det er greit nok for meg. Det jeg savner er å kunne måle lengde og fart på skiturene, som kan gjøres med rs800. hvis du eller noen andre skal til usa, så hadde jeg ikke vært i tvil om å investere i rs800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt på ski i lysløypa om vinteren. Har målt en del alternative løyper med en turgps, og har nå en 8-10 alternativer å velge mellom. På treningsturene er bare en enkel pulsklokke i bruk. Den gir meg snittpuls og tid. Er litt usikker på hvordan jeg skal tolke disse opplysningene. Pulsen og tiden varierer så mye på samme løypelengde at jeg har problemer med å trekke noen klare konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaleoriforbruket kalkuleres fra pulsen (man må ha på pulsbelte). Hvor mange Kcal du forbrenner i minuttet kommer an på hvor høy din hvilepuls er, din alder og vekt. Husk at det alltid er en viss feilmargin med slike data, og om vinteren forbrenner man mer pga at kroppen bruker mer energi på å holde varmen.

Med alle pulsklokker følger pulsbelte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt! Med en del pulsmålere fra Polar følger treningsdagbok-programmet "Polar Precision Performance", der kan du via en infrarød pinne (kjøpes separat) sende over treningsdataene til PCen og se bla. kurvevis hvor mye opp og ned man gikk. Det er artig, særlig på fjellturer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen Polarklokker gjennom årene, og må virkelig si at jeg har nesten vært like fornøyd med alle sammen.

Startet vel med en F11 - fitness modell, med alle basicfunksjoner - en veldig inneklokke, for dem som trener på treningsenter ol.

Så kjøpte jeg meg en s725x, som jeg har vært superfornøyd med. Den har for det meste sittet på diverse sykler, men har virkelig fått kjørt seg gjennom de siste årene. Klokken har det meste av funksjoner både for løping og sykling. OVerføring av pulsfiler skjer sømløst med Polar sitt nye ProTrainer 5 (Polar Precision Performance er gamle versjon), og funker som bare det. Klokken benytter seg av de gamle Polar S-sensorene, som er helt greie men kan noen ganger bli litt unøyaktige.

SÅ for rundt en måned siden kjøpte jeg meg RS800cx, med GPS sensor. Og jeg må virkelig si at jeg er svært imponert over hvor nyttig klokken er som treningsverktøy. Både under økter, og til analyse etter. GPS'n bruker rundt 15 sek, på å finne satelitter, og den har aldri mistet kontakten. Kalibrering av klokke/GPS skjer på rundt 5 sek, og må påpeke hvor nøyaktig den er i forhold til fart/distanse - Det er snakk om cm :P Ellers har klokken alt av funksjoner, og da mener jeg ALT! Inkl de nye WIND sensorene til Polar, kort fortalt er de mye, myE mer nøyaktige enn de gamle sensorene. Sender mye mer info, og har en sterkere kontakt med klokken. Viktig å påpeke at dette er den nye cx versjonen av RS800, og til forskjell fra den gamle kan man bruke de nye GPS G3 WIND sensoren (ubegreset fart) og all GPS data kan eksportes til Google Earth, slik at man kan se løypa, farten, stigning, pulsen etc i Google Earth! Ganske fett faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt svar til folk:

Nå kommer egentlig ingen Polarmodeller elnger med sensorene inkl. (i Norge).

Alle nye klokke kan man skifte batteri på selv (lurt å få bekreftet dette i butikken slik at de ikke selger deg en gammel modell!)

"Fitnessklokkene" F6, F11 og F55 utgår og FT40, 60 og 80 har tatt over. Her er detmuligheter for pruting! :D Største forskjellen annet enn designet er kompabiliteten med løpesensoren S1, og GPS-sensoren G1. Det er også et nytt overføringssystem, kalt Flowlink der man bare setter klokken oppå en sensorplatesak, og filene bli overført automatisk, og et nytt treningsprogram på klokkene kalt STAR. Så disse passer nå også veldig fint for den "gjennomsnittlige nordmann". Legg merke til at G1 sensoren bare støtter hastighetere opp mot 29,9km/h! Så den egner seg ikke like godt til skigåing/ståing, sykling ol...

Fordelen med Polar sine GPS klokker vs Garmin, er at man har en separat GPSsensor som ikke spiser av klokkens batteri. SLik at når/hvis GPS går tom for batteri, vil klokken fortsette å gå! I tillegg slipper man å ha en gigantisk klump på armen, men derimot en klokke som ser ut som en klokke! 8)

Ti til trådstarter ville jeg anbefalt FT60. Dette er en klokke med de fleste funksjoner, og har et veldig enkelt og brukervennlig grensesnitt. I tillegg har du muligheten for å kjøpe til GPS/Løpesensor slik at du får evt fart/distanse. I tillegg leveres nesten alle polarklokker med WearLink belte - kodet pulsbelte i stoff som er superbehagelig! Klokken har også en del lagringsplass, og et ganske motiverende treningsprogram som gjør det enkelt å nå sine mål, eller få klokken til å lage mål. Polar sine klokker ser heller ikke ut som en datamaskin på hånd, men klokker :D

Hilsen Nicolai - Ikke Polaransatt, har aldri vært og kommer aldri til å bli (tror jeg) :P

EDIT: Trykkleif..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti til trådstarter ville jeg anbefalt F60. Dette er en klokke med de fleste funksjoner, og har et veldig enkelt og brukervennlig grensesnitt. I tillegg har du muligheten for å kjøpe til GPS/Løpesensor slik at du får evt fart/distanse. I tillegg leveres nesten alle polarklokker med WearLink belte - kodet pulsbelte i stoff som er superbehagelig! Klokken har også en del lagringsplass, og et ganske motiverende treningsprogram som gjør det enkelt å nå sine mål, eller få klokken til å lage mål. Polar sine klokker ser heller ikke ut som en datamaskin på hånd, men klokker :P

FT60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.