Gå til innhold
  • Bli medlem

Tung sekk?


Ulastua

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut på tur (vår/sommer/høst både over og under tregrensen) sammen med en kamerat som har dårlig rygg slik at jeg må bære alt fellesutstyr. Det er snakk om en kosetur med fokus på leirkomfort er klar over at det er mye utsyr her, men noe av formålet er å teste utstyr til senere turer der vekt er viktigere.

Vet det er vannvittig mye erfaring inne på forumet her og vil gjerne ha tips om utstyr / erfaringer.

Kommer til å bruke primus til både til fyring og matlaging.

Hva synes dere om en sekk på 23-27 kg?

Hvor mye fuel trenger jeg (skal teste hva jeg liker best av gass og heptan)

Har foreløpig laget denne listen

Utstyr Vekt (g)

Ryggsekk Lundhags Troja 95 3400 (evt bora 95)

Telt MSR Mutha Hubba HR 3000

Primus Primus Omnifuel 540

Multiverktøy primus 42

Vindskjerm 100

Kjele /stekepanne Titan 300

Gass 230g x 2 460

Drivstoff m flaske (850mlx2) 2032

Sovepose 1000

Tallerken Titan 40

Bestikk Titan 50

Liggeunderlag 500

Toalettpapir 200

Lommelykt 192

Teltplugger 6 stk Titan 72

Fyrstikker 25

Lakenpose 165

PRIMUS Ultralight Micron lantern 124

Div kokeutstyr 200

Superundertøy 750

Fleecejakke 200

Fleecebukse 200

Boxershortser 400

Ekstra sokker 250

Shorts 300

Nike Free Lettvektssko 250

Cold Steel Master Hunter 180

Satmap Active 10 Sports GPS 222

Kart 50

Kompass 50

Drikkeflaske 500

Mobil 200

Pakkposer 200

Titan presskanne 150 Må ha god kaffe på tur :wink:

Fluefiskeutstyr 400

Slukfiskeutstyr 600

Proviant 2100 Hovedsaklig real / pastaposer

Krydder 100

Myggmiddel 100

Førstehjelpsutstyr 700

Compeed 50

Hud-tape 100

Div toalettsaker 200

Rep sett til teltduk 80

Rep sett teltstang 50

Rep sett til primus 50

Leatherman Skeletool 142

Ductape 100

Nødfyrstikker 25

Nød tinder 50

Parachute cord 100

Batterier oppladbare 500 10stk AA

Ekstra primuspumpe 100

Gassbrenner Primus micron 100

Hodelykt Led Lenser H7 117

Strips 50

Brunton Solaris USB Panel 300

Ipod nano 100

Samekniv 9´´ 300

Casio Exilim Card 200

Microled teltlys 25

Tilsammen ca 23kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg skal ut på tur (vår/sommer/høst både over og under tregrensen) sammen med en kamerat som har dårlig rygg slik at jeg må bære alt fellesutstyr. Det er snakk om en kosetur med fokus på leirkomfort er klar over at det er mye utsyr her, men noe av formålet er å teste utstyr til senere turer der vekt er viktigere.

Vet det er vannvittig mye erfaring inne på forumet her og vil gjerne ha tips om utstyr / erfaringer.

Kommer til å bruke primus til både til fyring og matlaging.

Hva synes dere om en sekk på 23-27 kg?

Hvor mye fuel trenger jeg (skal teste hva jeg liker best av gass og heptan)

Har foreløpig laget denne listen

Utstyr Vekt (g)

Ryggsekk Lundhags Troja 95 3400 (evt bora 95)

Telt MSR Mutha Hubba HR 3000

Primus Primus Omnifuel 540

Multiverktøy primus 42

Vindskjerm 100

Kjele /stekepanne Titan 300

Gass 230g x 2 460

Drivstoff m flaske (850mlx2) 2032

Sovepose 1000

Tallerken Titan 40

Bestikk Titan 50

Liggeunderlag 500

Toalettpapir 200

Lommelykt 192

Teltplugger 6 stk Titan 72

Fyrstikker 25

Lakenpose 165

PRIMUS Ultralight Micron lantern 124

Div kokeutstyr 200

Superundertøy 750

Fleecejakke 200

Fleecebukse 200

Boxershortser 400

Ekstra sokker 250

Shorts 300

Nike Free Lettvektssko 250

Cold Steel Master Hunter 180

Satmap Active 10 Sports GPS 222

Kart 50

Kompass 50

Drikkeflaske 500

Mobil 200

Pakkposer 200

Titan presskanne 150 Må ha god kaffe på tur :wink:

Fluefiskeutstyr 400

Slukfiskeutstyr 600

Proviant 2100 Hovedsaklig real / pastaposer

Krydder 100

Myggmiddel 100

Førstehjelpsutstyr 700

Compeed 50

Hud-tape 100

Div toalettsaker 200

Rep sett til teltduk 80

Rep sett teltstang 50

Rep sett til primus 50

Leatherman Skeletool 142

Ductape 100

Nødfyrstikker 25

Nød tinder 50

Parachute cord 100

Batterier oppladbare 500 10stk AA

Ekstra primuspumpe 100

Gassbrenner Primus micron 100

Hodelykt Led Lenser H7 117

Strips 50

Brunton Solaris USB Panel 300

Ipod nano 100

Samekniv 9´´ 300

Casio Exilim Card 200

Microled teltlys 25

Tilsammen ca 23kg

Går ikke ann å svare på om en sekk på 23-27 kg blir for tungt for deg uten å noe om dine fysiske forutsetninger! En voksen og turvant kar klarer 23-27kg fint, handler rett og slett om din fysiske form og turerfaring. Når det kommer til ditt spørsmål om fuel så skriver du ingenting om hvor mange dager det er snakk om, samt om det er snakk om å varme vann til alle målitder, eller koke supper etc. Du må være mye mer spesifikk og gi mer opplysninger før du kan få gode svar! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før utgangen av august treng du ikkje lykt med mindre du har tenkt å gå heile natta. Uansett treng du ikkje både lommelykt, hodelykt og 2 teltlykter, sjølv om det står september på kalenderen. Dersom det er for å teste ulike lykter så kan du fyrst som sist legge at lommelykta som uansett er upraktisk i forhold til hodelykta. Test av teltlykt er ikkje gjennomførbart før godt ut i september.

Det er greit med drikkeflaske i sekken, eg brukar å det sjølv, men den skal stort sett vera tom, så der kan du spare noko vekt.

Kva eg og andre synest om 23-27kg i sekken er ikkje så veldig interessant, ettersom det er du som skal ha sekken på ryggen :wink:

Det er ikkje allverdens tungt dersom du er vant med å gå med sekk, men ettersom du spør, reknar eg med at du ikkje er det.

Du kan spare mykje vekt ved å ikkje ta med deg to av alt for å teste ut. Gå heller to turar og ta med deg det andre alternativet på den andre turen.

Ellers var det mykje på lista eg ikkje forstår kva du skal bruke til, men greit nok, det er din tur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å koke vann på bål istedet for å drasse på 2x 850ml med fuel og 2 bokser med gass...?

Droppe omnifuel'n og kjøre kun gass? Fungerer utmerket på sommern.

Lakenpose unødvendig? Kan sove med superundertøy hvis det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen skal vare 1 til 2 uker, tanken var å teste forskjellen mellom gass og flytende fuel.

Regner med at alle middager blir varme + en del kaffe/suppe kos, håper selvfølgelig å få en del fisk, men kan ikke regne med det.

Har ogsp lyst til å teste effektiviteten av solcelle lader.

Har gått en del med sekk tidligere på befalskolen, men det er noen år (og noen kg) siden. Er en ellers relativt fjellvant kar.

Er en heftig "gadgetfrik" og er vel en av de som andre kunne tenke seg å le av ettersom jeg tar med altfor mye, spesielt på flyreiser.

Jeg synes det er morro med slike lekesaker...... med er kanske ikke like gøy å bære på de.

Vi regner ikke med å flytte camp mange ganger ila turen. Finner vi et sted vi liker blir vi fort der en uke.

Soveposelaken er kun for å hindre lukt/skitt i posen...

Takker for alle tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden for å bruke masse tid (og muligens penger) på prøve å få lettest mulig sekk så ville jeg heller ha bruk tiden på å trene på å gå med sekk ;). da blir du kjent med utstyret og deg selv og kan vurdere det her på en mye bedre måte. Bare husk å begynn med en relativt lett sekk i starten og heller legg mer og mer i ettervært, husk at det er veldig viktig å ikke begynne med formye for du kan fort pådra deg en vond rygg. Mener å ha lest et sted at man kan bære ca 33% av kroppsvekten, dette blir jo da veldig individuelt og hvis du har gått lite med sekk så begynn et stykke under, jeg er ikke akkurat noen kjempe men har gått mye med sekk og går som regel med ganske mye mer i sekken enn 33% uten at det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... jeg synes det mangler noe (!) hvor er maten til frokost og lunsj? Synes 2100 gram i total proviant for 2 personer i en uke til 14 dager høres svært lite ut... (jeg kan ha oversett noe)

Aldri vært opptatt av vekt, men hvis jeg skulle vært det, ville jeg fjernet "unødvendige ting", men siden det ser ut som det er en del av hensikten å teste ut en del, så er det forsåvidt forståelig at det står der.

23 - 27 kilo bør man klare, men det kommer jo an på hvilket grunnlag du har, prøv først, klarer du 10 km på en kveldstur kan du se hvilken form du er i de påfølgende dagene, og bedømme selv. Noe annet er om de tallene du har er reele, siden jeg aldri har giddet å veie ting hver for seg, har jeg ikke noe grunnlag for å si det, men prøv og pakk alt i sekken, vei deg selv først uten sekk og så med. Da har du også en indikasjon på om du får alt ned i sekken...

Etter 33 % regelen skulle jeg nøyd meg med 26 kilo, men med god sekk og en solid porsjon stahet så har 45 kilo gått bra, men behagelig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr Vekt (g)

Gass 230g x 2 460............. bytt ut med en 450 g boks.

Drivstoff m flaske (850mlx2) 2032........ Drit i primusen

Lommelykt 192.......... Droppes, du har hodelykt

Lakenpose 165............... Drit i lakenposen

PRIMUS Ultralight Micron lantern 124............. Drit i lykta det er leenge lyst om sommeren, og så har du hode7håndlykt om det skulle behøves.

Superundertøy 750 ..............Bruk netting

Boxershortser 400............. Nesten en halv kilo boxere?? en eller to holder for meg ihvertfall.

Drikkeflaske 500........... En tom halvliter/imsdal er myyye lettere

Førstehjelpsutstyr 700........... Høres veldig mye ut - vurder hva som faktisk er nødvendig.

Rep sett til primus 50........... Droppes sammen med primusen

Batterier oppladbare 500. ...............10stk AA Kanskje holder halvparten?

Ekstra primuspumpe 100............ Droppes med primusen

Brunton Solaris USB Panel 300........... Både masse batterier OG solcellepanel?

Dette er ihvertfall noen vektsparetips fra meg:) Du kan fort spare rundt 4 kilo ved å droppe ting du ikke behøver...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ulastua!

Egentlig et godt spørsmål du kommer med her.

Hvor mye kan jeg bære?

Det er vel ikke godt å si, men alt kommer an på hvor godt trent du er til å bære tunge sekker.

Når jeg jeg holdt på som værst, hadde vi behov for å ta med mye utstyr på turene våre.

Vi hadde gjerne et oppdra i forbindelse med turene, og da ble sekkene ganske tunge.

Får å håndtere disse tunge børene, trente vi mye med tunge sekker.

Dette er den beste muligheten du har til å trekke med deg halve livet ut i skog og mark.

Det er jo en del kriterier for å bære tunkt:

Velg sekk med et stivt nok bæresystem, med gode regulerinsmuligheter for for hvordan du beveger deg.

Lær å pakke sekken etter slik den passer deg.

Tren med tunge bører, det vil du ha igjen for på turene dine.

Still inn sekken slik at den ikke trykker på musklene, men prøv å legg vekta mye på ben.

Finn en god balanse mellom hoftebeltet og akslene.

Sånn i all enkelthet.

Å bære 20-30 kg trenger ikke være en prøvelse, men da bør du være kjent med disse vektene før du legger ut på tur.

Jo tyngre bører man behersker, jo mere bekvemligheter kan man unne seg.

Fenalår og andre godiser kan friske godt opp i tilværelsen, for å nevne noe.

En liten ting til, velg alltid en sovepose som holder myyyyye mere enn det du regner med av nedre temperaturer.

Du kan muligens dra på deg en skikkelig influensa med feber på turen, og da blir ingenting for varmt.

Det er også en god livsforsikring, og skal man fryse på tur, bør ikke dette ta nattesøvnen.

Trøtt=kald.

Så dette kjøret med soveposer, fatter jeg egentlig ikke.

Det går fint an å lufte (med for varm pose), men ikke stenge kulda ute (med for kald pose).

God tur!

mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alltid gøy å sammenligne pakklister. Til de tre varme årstidene pleier jeg å ha utrustning som nedenfor. Har prøvd å markere det jeg synes er mer "kjekt å ha", samt det jeg regner som fellesutrustning. Resten blir da å regne som nødvendig personlig utrustning.

Sekk: Jeg har en sekk med hovedrom, utvendig rom i topplokket og frontlomme. Den har ingen sidelommer. Det synes jeg er greit, ikke så mye man trenger under marsj uansett, og vår/sommer/høst er det ikke nevneverdig ubehag knyttet til å åpne hovedrommet for å finne ting skulle det være nødvendig.

Jeg pleier å gå med:

- Tykke ullsokker

- Sko

- Tynn, uforet bukse i naturmatrialer (Jeg synes det er mye bedre enn membranbukser og har med regnbukse skulle det bli ille)

- Bukseseler

- Nettingtrøye

- Hvis været tilsier det: Ulltrøye utenpå nettingen, hvis ikke pakket i frontrommet

- Hvis været tilsier det: Fleecegenser og/eller skalljakke utenå (unngår helst skalljakken, de puster ikke nevneverdig bra disse perforerte plaststoffene)

- En gang hvert jubelår har jeg på meg stillongs når jeg går.

Generelt synes jeg det er best å gå med lite klær og bruke plagg som puster godt. Jeg fryser sjelden med mindre jeg fryser på beina, og det unngår jeg i all hovedsak med tykke ullsokker og fjellsko. Mitt lille luretriks skulle det bli i kaldeste laget er å ta på seg lua heller enn å kle inn resten av kroppen. Lua er lett å regulere med og stopper ikke pustingen på resten av kroppen.

I bukselummene har jeg typisk noe sånt som:

- Lighter (greit å ha lett tilgjengelig, selv om jeg ikke har røyka på snart ti år)

- Litt snacks

- Kompass

- Kamera

Festet utenpå sekken:

- Liggeunderlag (festet vertikalt)

- Fiskestang

- Drikkeflaske

- Trekopp

I topplokket:

- Toalettmappe med toalettsaker og førstehjelpsutstyr

- Vanntett pakkpose til lommebok (forresten lurt å ha litt kontanter dersom man beveger seg inn i halv-siviliserte strøk og vil ha overnatting e.l.), nøkler og mobil

- myggmiddel

- solkrem

- solbriller

- hodelykt

- (kjekt å ha) liten sitteplate

- (kjekt å ha) kikkert

Ofte klasket under topplokket:

- Kartmappe

I frontrommet har jeg:

- Belte med kniv og multiverktøy. Kjekt med dette beltet i leir og ved fisking, men gidder ikke gå med kniv, multiverktøy og belte -- bukseseler er mye bedre når man går med storsekk)

- Skalljakke (sjelden jeg går med, men greit å ha lett tilgjengelig ved rast o.l. eller om været tar seg til)

- Hansker og lue (enten her eller i klesposen, avhengig av årstid og sliktno)

- Litt snacks (*host* cognac *host*) og kanskje dagens lunsj

I hovedrommet har jeg:

- Pakkpose med klær: Ekstra ulltrøye, ullstillongs, ekstra ullsokker, ekstra boxer, fleece- og/eller ullgenser, regnbukse (har ikke vanntett bukse), kortbukse (når jeg er optimist), leirsko (kjekt å ha)

- (fellesutrustning) Pakkpose med leirting: sag/øks (på turer hvor det er aktuelt. Hvis jeg skal velge mellom de to så har sag mer verdi enn øks og er mye lettere), toalettpapir, opptenningssaker i liten vanntett pakkpose, repsaker, skosmøreutstyr, et par lengder tynt tau

- (fellesutrustning) Pakkpose® med mat

- (fellesutrustning) Pakkpose med kjøkken: Liten gassprimus og en boks gass (jeg tenner bål når jeg kan og bruker primus når jeg må. Liker meg best der jeg kan fyre bål), kokekar (lett og kompakt sett med kjele, kasserolle og stekepanne. Lager gjerne litt avanserte (til friluftsliv å være) retter, da er det kjekt med mer enn bare én kjele), spiseting (skål, bestikk, krydderbøsse, mikroflaske med matolje), oppvasksaker (avsagd børste og mikroflaske med zalo)

- (kjekt å ha) Bitteliten barnesekk til fiskeutstyr. Kjekt å bruke en liten sekk til fiskeutstyret; pleier å fylle den med småsaker som mat og genser når jeg tar dagsturer fra leiren for å gå på en topp, besøke noen fiskevann eller hva det måtte være.

- Sovepose (så du hadde veid (eller estimert?) din til 1KG. Wow, du må ha en av de beste 1KG dunposene på markedet skal du ha det noe særlig kos i 3/4 av nettene jeg opplever i de tre "varme" årstidene)

- (fellesutrustning) Telt

- (fellesutrustning, kjekt å ha) Fjellduk som jeg bruker til tak / vindskjerm / tarp (you name it...) med ferdig påknyttede snorer. Fjellduken er litt for liten til dette formålet, men gjør nytten. Et slikt tak anbefales virkelig. Det er mange regnbyger i landet vårt og det å kunne sitte noenlunde tørt hele kvelden har mye å si for trivselen. Mye bedre enn å sitte i teltet.

Ut over dette har jeg vurdert om jeg skal begynne å ta med meg gamasjer også vår/sommer/høst slik at elvekryssinger kan foretas med mindre risiko for vannfylte sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til dette med vektberegning. Hadde en gang gjort slike vurderinger og kommet til at sekken skulle veie 20 kg med det utstyret jeg hadde med meg. Den endte på 26 gitt. Alt veier mer enn du tror. Soveposen er veid uten trekk. Teltet uten plugger osv.. Sekken er faktisk tyngre enn du tror. Og i tillegg kommer alle de småtingene du slenger i lommene og i lokket. Kortstokken, nøkkelknippet.. Og så kommer jakka som ble for varm å gå med på toppen...

Det er viktig å finne balansen mellom komfortabel vekt og sikkerhet. Et godt råd er å pakke ferdig dagen før og gå en kort tur med den på ryggen. Så kan du pakke den ut igjen og vurdere på nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen skal vare 1 til 2 uker, Vi regner ikke med å flytte camp mange ganger ila turen.

Finner vi et sted vi liker blir vi fort der en uke.

Ta 40 kg!

Om ryggen, knærne og resten av kroppen er hel, og du skal gå så lite som det du sier, så kan du slite med tung sekk noen kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta 40 kg!

Om ryggen, knærne og resten av kroppen er hel, og du skal gå så lite som det du sier, så kan du slite med tung sekk noen kilometer.

Uansett hvor hel kroppen er så vil det være ganske dumt å drasse med seg 40kg på ryggen i terreng uten å ha gått noe særlig med sekk fra før av, med mindre man ønsker å bli kompis med kiropraktoren. Ellers vil jeg si at siden dere skal på kosetur så hadde jeg ikke stressa så mye med vekta bare kroppen din tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Da var sekkern nede i komfortable 19-20kg, da har jeg plass til litt ekstra kos også (cognac o.l)

Takker for gode tilbakemeldinger.

Hadde vært morsomt å se folk sine pakklister her.....

Siden du spør:

Skal på en 4 dagers fisketur om 1 uke og regner med å ha med følgende:

På kropp:

Forsvarets ripstop bukse

Boxer

T-skjort

En fleece om kaldt

Forsvarets grå sokker

Lundhags Syncrostøvler

Kniv

I sekken

Helsport Fjellheimen Extreme (3-manns telt)

Sovepose (lett utgave)

1 ekstra boxer

1 par ekstra sokker

1 ekstra t-skjorte

Fleece (om ikke på kropp)

1 gore tex skallbukse

1 gore tex skalljakke

1 hatt med myggnetting

Stormkjøkken (Ja, det er dårlige greier, men har ikke noe god primus... Bål er uansett tingen..)

1 liter rødsprit

Mamut Bamse liggeunderlag

1 oppblåsbart liggeunderlag (ekstra komfort....)

Litt tau

Leatherman

Fyrstikker

Fiskeveske med fiskesaker

Pleier å ende på +/- 15 kg før jeg putter mat og øl og cognac og sjokolade oppi...... Så totalt +/- 25 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å balansere mellom ting en bør ha med og ting en ikke bør ha med. På den ene siden hadde det vært lurt å ta med mye en kanskje vil trenge, t.d. ekstra spennreimer, gpsbatteri, skolisse, tau. Men en skal jo ikke pakke som en idiot heller - mesteparten trenger en jo ikke.

Det handler mye om hvilke marginer en vil tillate seg. Vi har gutt på 7 mnd i meis, så jeg pakker som overnevnte idiot.

Et spm: Har dere med "vindsekk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm: Har dere med "vindsekk"?

Det kommer helt an på turen. På en helgetur i skogen om sommeren har jeg den ikke med. Går jeg dagstur i småruskete vær på høyfjellet om vinteren, har jeg den med. På isfisketur er den gull å ha. Hvis jeg har både telt og varm nok sovepose med, lar jeg den som regel ligge hjemme. Eneste unntaket er hvis jeg frykter veeeldig lave temperaturer. Da bruker jeg den som soveposeforsterker.

Det er meg ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på turen. På en helgetur i skogen om sommeren har jeg den ikke med. Går jeg dagstur i småruskete vær på høyfjellet om vinteren, har jeg den med. På isfisketur er den gull å ha. Hvis jeg har både telt og varm nok sovepose med, lar jeg den som regel ligge hjemme. Eneste unntaket er hvis jeg frykter veeeldig lave temperaturer. Da bruker jeg den som soveposeforsterker.

Det er meg ihvertfall!

Snakker du om jervenduk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ukers tur før meg:p= på meg s= i sekk

overkropp:

syntet t shirt p

ullgenser(tynn lang erm) s

tynn fleece p

primaloft(beroende på sesong men tror att den åker med siden den er så lett) s

gore tex jakke(droppe softshell hvis det skulle regne masse) p

liten lue s

langrennshandsker eller liknande s

overtrekke til handsker hvis det skulle bli en fjelltopp s

ben føtter

4 par sokker hvorav 2 linners en av hver på meg

2 bokser i syntet

tynn syntet still long s

fjell bukse p

tynn gortex regnbukse s

fjellstøvler p

sandaler til camp eller lette joggeskor s

i sekk(sekken veier 1350gram 60+15 liter)

lett første hjelpen kit inkl compeed, teip osv

primus og kjele(titan)

gas

14 middag real og 14 frokost (kan kuttes ned hvis det ikke er så langt til sivilisiationen(rettstavet???)

litt snakks

titan skje

beroende på årstid lett hodelykt med batterier

telt(det er ett ve 25 føreløpig men skal kjøpe meg ett mindre og lettere)

ligg underlag

sovepose

kamera

telefon

kartmappe

drikke flaske

rense tabletter for vann om ifall att...

lett tur øks

fyrstikker

lighter om ifall att...

kortstokk

multi kniv

utfra mine beregninger så kommer sekken på(det som står på lista i sekk samt ekstra klær) ca 15 kg(inkl sekk) pluss minus 1 eller 2 kg

nå fisker ikke jeg så der sparer jeg endel. mulig att jeg har glemt noe?

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.