Gå til innhold
  • Bli medlem

Tung sekk?


Ulastua

Anbefalte innlegg

er da ikke tung sekk det da.

gikk turer med 60kgs sekk. ( 17 år, 70kg ) gikk stigning og strekker, ble bare 220moh. (toppen av fjellet ) men startet fra vann kanten.

så burde nåkk gå greit det der !

Noen tips til Jakt støvler ?! :D

Mvh. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne ting er det dummeste jeg hører. For det første: 60 kilo sekk på tur er gjøn fra ende til annen. Hvis du gikk i en time, kan jeg KANSKJE tro du snakker sant. På tur er det oppspinn og fjas at noen som helst bærer sin egen kroppsvekt rundt i skogen.

Over 20 kg en hel dag kan være tungt for mange hvis de ikke er vant med å bære sekk. Sånne macho skrytekommentarer som ender med at en overivrig turgåer lasser med seg 40 kg i den tro at 60 kg er null stress, kan du poste andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da ikke tung sekk det da.

gikk turer med 60kgs sekk. ( 17 år, 70kg ) gikk stigning og strekker, ble bare 220moh. (toppen av fjellet ) men startet fra vann kanten.

så burde nåkk gå greit det der !

Noen tips til Jakt støvler ?! :D

Mvh. Ola.

Er du sikker på at du ikke blander kg og liter nå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr Vekt (g)

Gass 230g x 2 460............. bytt ut med en 450 g boks.

Drivstoff m flaske (850mlx2) 2032........ Drit i primusen

Lommelykt 192.......... Droppes, du har hodelykt

Lakenpose 165............... Drit i lakenposen

PRIMUS Ultralight Micron lantern 124............. Drit i lykta det er leenge lyst om sommeren, og så har du hode7håndlykt om det skulle behøves.

Superundertøy 750 ..............Bruk netting

Boxershortser 400............. Nesten en halv kilo boxere?? en eller to holder for meg ihvertfall.

Drikkeflaske 500........... En tom halvliter/imsdal er myyye lettere

Førstehjelpsutstyr 700........... Høres veldig mye ut - vurder hva som faktisk er nødvendig.

Rep sett til primus 50........... Droppes sammen med primusen

Batterier oppladbare 500. ...............10stk AA Kanskje holder halvparten?

Ekstra primuspumpe 100............ Droppes med primusen

Brunton Solaris USB Panel 300........... Både masse batterier OG solcellepanel?

Dette er ihvertfall noen vektsparetips fra meg:) Du kan fort spare rundt 4 kilo ved å droppe ting du ikke behøver...

Mvh Andreas

Glem superundertøy og netting - kjør på med damestrømper. Det er sommer, og skulle det uansett bli for kaldt så har du en nødløsning. Høres freaky ut, men men, lært av Ron Hood (www.survival.com) meget bra dvd-er, overgår 101 triksene til lars monsen for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da ikke tung sekk det da.

gikk turer med 60kgs sekk. ( 17 år, 70kg ) gikk stigning og strekker, ble bare 220moh. (toppen av fjellet ) men startet fra vann kanten.

så burde nåkk gå greit det der !

Noen tips til Jakt støvler ?! :D

Mvh. Ola.

Ikke troverdig. Om en går tur med 60kg sekk risikerer en å pådra seg seriøse slitasjeskader i rygg, legg og knær. Det er mye bedre å gå to turer med 30kg. 30Kg er tungt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting er det dummeste jeg hører. For det første: 60 kilo sekk på tur er gjøn fra ende til annen. Hvis du gikk i en time, kan jeg KANSKJE tro du snakker sant. På tur er det oppspinn og fjas at noen som helst bærer sin egen kroppsvekt rundt i skogen.

Over 20 kg en hel dag kan være tungt for mange hvis de ikke er vant med å bære sekk. Sånne macho skrytekommentarer som ender med at en overivrig turgåer lasser med seg 40 kg i den tro at 60 kg er null stress, kan du poste andre steder.

var 2 timers turer.

Er syklist/skiløper så har styrken i beina/ryggen. var ikke noen problem å bære sekken. er vandt til å bære sekk. så feks på ene Temaet, at det sto det var mye med 15kg på ski på lengre dags etapper. når vi gikk Den Norsk russiske grensen, på den ene vinter etappen så gikk vi 3 mil på 2dager, hadde sekk på rundt 30kg å hadde ikke turski men konkuranse ski. det var tungt, men var ikke akkurat lett, men gikk fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også å gikk ræva av meg som grensejeger, da ved Elvenes grensestasjon. Go'tjænest.

Men det er forskjell på 30-40kg og 60kg.

En risikerer å skade seg for livstid - rygg og knær - om en overvurderer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er greit og bære tungt om du bare skal 1 - 5 timer innover på fjellet. Da havner sekken fort på 30 - 35kg, og på tur ned med fisk....kansje over 40kg om man er heldig.

Men skal jeg gå hver dag så prøver jeg å komme under 25kg ivertfall.

En sekk på 60kg.....idioti. Grett at man er sterk å bære men sjangsen er kansje større at man ødelegger seg enn at man tjener noe på det.

Alt slikt er veldig individuelt hvordan man er bygd, hvor vant man er å bære sekk, hvor sterk du er og bære, kondisjon, terreng og om sekken passer og er god og bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte selv å ta med meg for mye, og var heller ikke så nøye på hvor mye ting veide før, så sekken lå stort sett på 25-30 kg. I de siste årene har jeg blitt mere vekt bevist (/fokusert), og en del av utstyret er nå oppgradert til lettere versjoner, og jeg tar ikke med meg alt mulig, og sekken ligger nå oftest rundt 12-16 kg. Dette gjør turen utrolig mye bedre ettersom jeg er mye mere opplagt på slutten av etappen, og er mye mere villig til å ta en liten omstikker for å se på en dyregrav eller naturformasjon jeg ser litt utenfor stien.

Jeg er ikke ultralight, men har nok bevegd meg ned i lightweight sonen på utstyret, jeg kommer nok heller ikke til å bli ultralight fanatiker da jeg setter pris på litt komfort, og bærer heller ett stort 60cm bredt 5cm+ liggeunderlag så jeg sover godt og armene ikke henger å dingler utfor kanten enn å spare en halv kilo + på ett tyny liggeunderlag som dekker halve kroppslengden, og så å bruke sekker under beina. Men om alternativene er ett påå 1kg til 1500,- og ett på 1,5 kg til 800,- så spanderer jeg på meg det dyre og lette.

Jeg kommer nok aldri til å gå opp i over 20kg i sekken igjen, til det er friheten og komforten me en lettere sekk for stor (med unntak om jeg skulle finne på å dra på reinsjakt eller noe slikt igjen og skal bære kjøttet hjem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å koke vann på bål istedet for å drasse på 2x 850ml med fuel og 2 bokser med gass...?

Droppe omnifuel'n og kjøre kun gass? Fungerer utmerket på sommern.

Lakenpose unødvendig? Kan sove med superundertøy hvis det skulle bli nødvendig.

Bål på denne tiden av årstiden?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.