Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på kiler


toss

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt å kjøpe meg et kilesett, men er litt usikker på hva jeg bør kjøpe. Har fått anbefalt DMM fra flere hold, men disse er jo litt dyrere enn for eksempel rock empire. Hva er egentlig forskjellen på disse to typene med tanke på sikkerhet og kvalitet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Wild Country skal også ha bra kiler uten at jeg har prøvd de sjøl. Særlig de nye Superlight rocks med en kabel har jeg hørt folk skryte av pga. mange plasseringsmuligheter.

Black Diamond sine kiler synes jeg personlig ikke er noe særlig, DMM sine kiler er mye mer allsidige i forhold til plasseringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sludder og vrøvl, vrøvl og sludder!

Har klatret i nesten 30 år og brukt/forsøkt det meste innen kiler etc, og det viktigste er at man lærer seg å bruke "stæsjet"! Det er bare noe fordømt tull og "motepiss" at noe er så mye bedre enn annet!

Det er som med mye annet her i livet - det er foretag som er flinkere til å reklamere for seg selv og sine produkter enn andre som "vinner". Men, dersom man ikke er opptatt av moter og det å ta seg ut, så kan man lære seg å bruke ALT!

Men, for de som virkelig tror på hvitere tenner med den og den tannkremen, så kjøper de nok også hva reklamen overbeviser dem best om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sludder og vrøvl, vrøvl og sludder!

Har klatret i nesten 30 år og brukt/forsøkt det meste innen kiler etc, og det viktigste er at man lærer seg å bruke "stæsjet"! Det er bare noe fordømt tull og "motepiss" at noe er så mye bedre enn annet!

Det er som med mye annet her i livet - det er foretag som er flinkere til å reklamere for seg selv og sine produkter enn andre som "vinner". Men, dersom man ikke er opptatt av moter og det å ta seg ut, så kan man lære seg å bruke ALT!

Men, for de som virkelig tror på hvitere tenner med den og den tannkremen, så kjøper de nok også hva reklamen overbeviser dem best om..

Er det bare tull og motepiss at det er forskjell på "kiler etc"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klatret noe annet enn via lara de siste 30 åra kaif?

du har isåfall ikke mye peil på sikringsmidler om du seie alt er likt. Seff er det viktig å bruke utstyret riktig, det gjelder det meste...en god kile kan gjøre akkurat det ganske mye enklere i en stressa situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, det er nok litt frekt og freidig å påstå det, og jeg tror nok mange er uenige, man JA!

Jeg har brukt mange forskjellige kiler etc opp gjennom de årene jeg har klatret, og jeg våger påstå at alt kan brukes, bare man lærer seg å bruke det!

Noe er nok kanskje lettere/raskere å lære seg å bruke, men ofte koster det unødvendig mye mer enn masse annet som også er kurant!

Klatrer mer og mer personlig med Tricams i stedet for kamkiler, og det fungerer mer enn godt nok som erstatning til kamkilene! MEN, det er vanskeligere å lære seg, samtidig som de også er mer anvenlige enn kamkilene når man først har lært å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
klatret noe annet enn via lara de siste 30 åra kaif?

du har isåfall ikke mye peil på sikringsmidler om du seie alt er likt. Seff er det viktig å bruke utstyret riktig, det gjelder det meste...en god kile kan gjøre akkurat det ganske mye enklere i en stressa situasjon

Har nok aldri klatret "Via Lara" eller andre hyper_must_klatreruter (som kanskje du selv har følt som et must), men mye annet som jeg iallfall personlig ikke har følt jeg trenger "det og det merket" for å komme opp!

Selv om du selv sliter med å finne ut av hvordan man bruker de forskjellige typene, bør du være forsiktig med å "ta" andre som kanskje er bedre enn deg selv til å lære seg andre typer å bruke!

Men, det er jo ganske folkelig å angripe andre dersom man selv ikke behersker det, så jeg "skjønner deg godt"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tror nok jeg kan få lagt inn en brukbar DMM-kile der kaif kommer til å slite stort med en Chouinard-stopper.

Selvfølgelig klarer du deg godt med en DMM-kile, og jeg liker dem selv, men har ingen problemer med å bruke andre merker heller!

Kast gjerne bort pengene deres på hva dere vil, og angrip de som mener dere har kastet bort pengene, men det rettferdiggjør nok ikke det faktum at andre merker også er LIKE GODE, bare man lærer seg å bruke dem!

Bare så det er klart - jeg har "alle merkene" selv, og har kastet bort masse penger på dette (mer enn de fleste etter alle disse årene), men så har jeg også BRUKT alt og lært meg at det ikke er store forskjellen på det!

Derfor - kos deg med DMM-kilene dine, men kom bare ikke å påstå at de er de "eneste rette"..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et lite apropos - jeg kjøper/kjøpte dog ikke ukurante merker fra langt_bort_i_vekk_i_stan jeg ikke kjenner, men utelukkende merker som jeg finner i Norge og vet er testet fra før på "norske" fjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har brukt alle typer kiler, men jeg har vært innom chouinard, camp, wild country, og dmm. Er ikke i tvil om at dmm-kilene mine er de mest anvendelige og de som er lettest å bruke, så jeg innbiller meg at her har det skjedd en viss utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan ikke si jeg har brukt alle typer kiler, men jeg har vært innom chouinard, camp, wild country, og dmm. Er ikke i tvil om at dmm-kilene mine er de mest anvendelige og de som er lettest å bruke, så jeg innbiller meg at her har det skjedd en viss utvikling.

Joda, DMM-kilene ER meget gode, kanskje også de "beste", MEN de andre går også utmerket an å lære seg å bruke!

Poenget er at man ikke måååå ha disse DMM'ene, men kan klare seg med andre merker også, bare man bruker tid på å lære disse merkene å kjenne! Selvfølgelig er det merker som er enklere å lære seg, men de fleste merkene jeg har forsøkt, gjør samme nytten bare man, IGJEN, lærer seg "håndverket" med disse merkene...

Det er utrolig synd at mange ikke gidder klatre på tradisjonelle sikringer fordi de føler det er bare et merket som gjelder, i stedet for å lære seg å bruke de andre alternativene som dog også finnes på markedet og gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man ikke måååå ha disse DMM'ene, men kan klare seg med andre merker også, bare man bruker tid på å lære disse merkene å kjenne!

Det er jeg forsåvidt enig i, men er man litt fersk så kjenner man kanskje ikke til så mange merker, og DMM er jo unektelig ganske kjent i tillegg til å være av god kvalitet.

Synes jo det er trivelig at folk kjøper kiler, og ikke bare ekspresslynger for å fise opp nærmeste boreboltrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos - jeg kjøper/kjøpte dog ikke ukurante merker fra langt_bort_i_vekk_i_stan jeg ikke kjenner, men utelukkende merker som jeg finner i Norge og vet er testet fra før på "norske" fjell..

Så "alt" kan brukes, bortsett fra ukurante merker? snakker om vås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så "alt" kan brukes, bortsett fra ukurante merker? snakker om vås

Samme for meg. Bruke gjerne penger på rosa kiler og lat som om du er verdens ener pga det, men ikke grin dersom jeg klatrer forbi deg på en rute med kiler som koster en femtedel av dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har nå klatret "Den hvite stripa", "Drømmediedret", osv, utelukkende på kun "Rocks" (før jeg kjøpte og testet "må ha"-stæsjet), så noe erfaring med hva man "må ha" har jeg iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde sluttet og klatre og ikke klatret forbi noe som helst, jeg.

Dessuten trodde jeg ikke du gikk sånne _must_ ruter, bare de som er kule og gå fordi de ikke er kule.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilke kiler du foretrekker, men når du kommer inn i en diskusjon med en

sånn reflektert holdning, så fortjener du og få en over fingrene.

Forskjellen på kiler er mer enn bare farge, f.eks hardheten i materialet har en del og si på hvordan den holder seg fast i

mindre enn perfekte plasseringer. For all del, siden du har klatret så lenge og prøvd alle, vet du jo sikkert at det er vås også.

Ser du på ett sett wallnuts og offsets og synes att alt er like bra til alt? Det er jo bare kiler.

Det er ingen som har argumentert imot att du kan bruke alle kiler, og att man kan lære seg og sette det meste, men bare den bastante holdningen din på att de er like alle sammen.

Seler, tau og ekspresser er passe like de også, så det er jo "det samme" det og. Siden du kan bruke de alle sammen mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man først skal bruke penger og energi på kiler, hvorfor ikke bare ta med seg det som er best med det samme? Sikring trenger ikke gjøres mer utfordrende enn det egentlig er. Når man blir supermann kan man jo begynne å vurdere å spare penger på kiletypen. Jeg har aldri sett noen kiler til 1/5 av prisen på de dyreste, i en gitt norsk butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Trodde du hadde sluttet og klatre og ikke klatret forbi noe som helst, jeg.

Dessuten trodde jeg ikke du gikk sånne _must_ ruter, bare de som er kule og gå fordi de ikke er kule.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilke kiler du foretrekker, men når du kommer inn i en diskusjon med en

sånn reflektert holdning, så fortjener du og få en over fingrene.

Forskjellen på kiler er mer enn bare farge, f.eks hardheten i materialet har en del og si på hvordan den holder seg fast i

mindre enn perfekte plasseringer. For all del, siden du har klatret så lenge og prøvd alle, vet du jo sikkert at det er vås også.

Ser du på ett sett wallnuts og offsets og synes att alt er like bra til alt? Det er jo bare kiler.

Det er ingen som har argumentert imot att du kan bruke alle kiler, og att man kan lære seg og sette det meste, men bare den bastante holdningen din på att de er like alle sammen.

Seler, tau og ekspresser er passe like de også, så det er jo "det samme" det og. Siden du kan bruke de alle sammen mener jeg.

ATT meg her og ATT meg der... "atte", hvor har du lært atte man skriver ATT?! Jeg bryr meg like lite om hva DU mener er et "must", da jeg klarer å bruke det jeg har "for hånden" uansett.. God jul og godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig ikke noen rett til å uttale meg om hva som er de beste kilene, siden jeg kun har DMM selv. Jeg har riktignok prøvd andre kiler når kompiser har hatt dem med, men har alltid konkludert med at jeg liker mine DMM best. Om det er fordi det er DMM jeg kjenner, eller fordi de er best, skal jeg la forbli usagt.

Det er mer interesant å si noe om hvorfor jeg liker dem.

Jeg synes fargekodingen på selve kilen er bra. Det er raskt og enkelt å finne riktig i kile i knippet, fordi jeg vet at når pekefingeren passer sånn inn i et riss, så er det den blå kilen som vil passe.

Jeg liker at de er litt kurvet. Spesielt på de små kilene så er det min erfaring at kurvingen medfører at den biter seg fast i en ellers grunn plassering.

Jeg liker at de er litt offset når de settes sidelengs. Dersom jeg ikke får kilen til å sitte fordi fjellet åpner seg utover eller innover så kan jeg gå ned en størrelse eller to og sette kilen sidelengs, så biter den seg ofte fast.

Jeg liker også sporet på kilen. Får man satt den slik at en krystall eller to passer ned i sporet, så sitter den som støpt fast.

DMM er veldig bra, men kan være nesten umulig å få ut igjen hvis de er rykket inn for hardt.

Alle de gangene jeg ser folk spør på et forum om kiler, så dukker det opp et svar som det du gir her, Vandrelysten. Det sies at de er vriene å få ut. Jeg synes ikke det, for å være ærlig. Jeg har rett og slett aldri opplevd dette som et problem. Selv kiler jeg har tatt fall på har kommet ut igjen uten alt for mye innsats. Jeg tror det er som kaif sier, for å vri litt på sitatet, så handler det bare om å lære seg triksene, så kommer alle ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de gangene jeg ser folk spør på et forum om kiler, så dukker det opp et svar som det du gir her, Vandrelysten. Det sies at de er vriene å få ut. Jeg synes ikke det, for å være ærlig. Jeg har rett og slett aldri opplevd dette som et problem. Selv kiler jeg har tatt fall på har kommet ut igjen uten alt for mye innsats. Jeg tror det er som kaif sier, for å vri litt på sitatet, så handler det bare om å lære seg triksene, så kommer alle ut igjen.

Jeg foretrekker DMM selv, men har opplevd at de setter seg mer enn andre kiler ett par ganger.

Nesten umulig er litt og ta i kanskje, da det meste spretter rett ut igjen med en stein og en nøttepirker om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.