Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose - dun - Mountain Equipment/Ajungilak


as

Anbefalte innlegg

Hei,

er på jakt etter en sovepose som er akseptabelt varm, og ikke veier for mye. To produkter som for tiden virker gunstig priset har fanget min interesse. Dette er Ajungilak Altitude Winter og ME Iceline 950. Ut fra spesifikasjonene virker de temmelig like, og er også omtrent likt priset.

Jeg lurer på om noen har erfaringer med disse produktene, og jeg er veldig interesert i å høre om evt erfaringer som er gjort med disse soveposene, og dersom noen kjenner til interessante forskjeller, tips eller evt advarlser (ut over fuktproblemet generelt med dunsoveposer selvsagt :D.

Mvh,

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to andre poser fra Mountain Equipment, og er fornøyd med dem. Sømmer og materialer holder god kvalitet, og det at oversiden av posen er forlenget gjør at føttene slapper mer av en i endel andre poser.

Ajungilak har jeg ikke vært borti etter at "Ajungilak of Norway" ble kjøpt av "Mammut of Germany" og produksjonen ble sendt til kina :D Men før det laget de da ganske gode poser, og kvaliteten har sikkert ikke blitt veldig mye dårligere.

Se gjerne litt på dunkvaliteten, høyere fyllevne gir ofte mindre vekt. Er det høyere kvalitet på dunen, mens vekten er den samme på posene kan det tyde på at materialene kanskje er mer solide.

Ellers har jeg en dunpose fra Marmot, og det er som himmel i en liten pose! Prisen derimot er helt helvete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 12 år gammel Mountain Equipment Iceline, og den har gjort nytta si gjennom mange kalde vinternetter. En ting som har overraska meg positivt med soveposen er hvor mye fuktighet yttertrekket tåler. Det har vært noen netter under åpen himmel, slik at det enten har blitt rim på posen eller det har snødd. Men problemer med fuktighet har jeg aldri hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du sammenligner disse to posene så er Altitude 8 grader varmere en M.E sin (EN-temp.)

Sikkert bra poser begge to...

Ajungilak er forøvrig eid av Sveitsiske Mammut , så Ajungilak i norge er et datterselskap. Produksjonen ble flyttet til Kina før Mammut kjøpte opp Ajugilak. Kvaliteten er nok den samme gode, men tror nok at prisnivået ville ha vært noe høyere med produksjon i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testlå begge posene hos Oslo Sporslager da jeg skulle velge vinterpose. Jeg er 187cm og har normal kroppsbygning. Jeg synes at Ajungelakposene var store, dvs vide, mens jeg ikke likte EXL-systemet til ME. Falt ned på en pose fra Western Mountaineering (lav $ kurs da). Man blir sikkert vant til EXL-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare pent å si om ME når det gjelder andre dunprodukter, og soveposene er sikkert også bra, men det kan være lurt å prøveligge. Hvis du er bred over skuldrene kan fort ME-posene bli for smale.

Testet ME-posen til en venn (tror det var iceline), og jeg fikk såvidt igjen glidelåsen....

Soveposer skal ikke være for store da det blir mye å varme opp, men de skal heller ikke være for smail da det rett og slett kan bli for lite plass.

Moralen er: ME er stort sett bra saker, men ikke alle soveposer passer alle mennesker. Det er like viktig å prøve en sovepose som en jakke.

PS: Min venn med ME-posen er såvidt jeg vet meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du sammenligner disse to posene så er Altitude 8 grader varmere en M.E sin (EN-temp.)

Mmm, ser temmelig like ut ifra dataene til oslo sportslager:

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-iceline-950-dunsovepose-200-cm-lz-7931.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-altitude-winter-dunsovepose-5517.aspx

Mvh,

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.