Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken kniv bruker I? Bildetråd


JHR

Anbefalte innlegg

Hvilken kniv bruker I når I er på tur og på jakt?

Vil meget gerne se bilder, så jeg kan få inspiration til at lage egne kniver

Jeg veksler imellem flg.

- Helly Nying

- Kniv laget til mig af min pappa

- Ukjent Helle kniv

- Böker foldekniv uten lås til hverdags bruk

- EKA Swede 88 masur

post-3072-133474607749_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne kniven fra Brusletto bruker jeg fremdeles. Kjøpt for penger jeg tjente på min første sommerjobb for maaange år siden. Den har nok gått ut av produksjon. En solid sak, som også ble brukt til å hugge trstammer av solide dimensjone (syntes jeg i det minste som barn).

post-4140-133474607752_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av spørsmålet, men..

Jeg har kjøpt en del kniver opp gjennom årene, men bruker i dag en håndsmidd kniv.

Den har jeg i en slire med spesielt lang hempe for at kniven skal komme under magebelte på ryggsekken.

Ingen av de ordinære knivene har lang nok hempe, slik jeg bruker sekk/magebelte.

Er det bare jeg som har dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blod fan av moraknivene! den røde standard kniven til mora som selges til 30 kr på maxbo gjør jobben! Jeg bruker den som spikkekniv, fiskekniv,spisekniv og mye mer! Den har kanskje ikke noe fancy tre skaft, men stålet er utrolig bra. Anbefales! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Regner med at det finnes noen kniv-fetisjister her på FjellForum. Må innrømme at jeg har ei reim av det sjøl.

Her er de knivene jeg vanligvis bruker på tur. De to til venstre har jeg laga sjøl. Den siste laget av Anders (slira) og Jan Myhre (blad).

Lykke til med knivmakingen JHR, du finner mange norske og svenske bøker som kan gi inspirasjon.

Eirik

post-4260-133474607786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmelaget kniv fra svigers på Saltfjellet, som jobbet som reingjeter i sine yngre dager for samene på Mavas ved svenskegrensa.

denne kniven har et brusletto-blad, men han bruker også blad fra en gammel smed i de traktene.

tar jeg ikke feil, så har han laget kniver for de med blått blod også. dvs, når kommunen gir gaver til fintfolket som er på besøk, så blir han kontaktet :P

i tillegg lager han alt mulig annet bruksutstyr innen duodji kunsten, koks, spiseutstyr osv osv i snekkerboden sin.

post-5335-133474607806_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som kniv til "kjøkkenet" mitt på tur bruker eg en liten en eg laget på folkehøgskolen. den er uten slire i tradisjonell forstand, noe som enkelte ganger skaper upraktisk mye oppmerksomhet når man skal lage mat... bladet er det minste bladet til brusletto.

i tillegg en litt større, med håndsmidd bald kjøpt av smeden Steen Nilsen i Kristiansand brukes til andre ting. den er også laget selv.

har en Helle Nying også, til litt ymse.

post-339-133474607813_thumb.jpg

post-339-133474607823_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av spørsmålet, men..

Jeg har kjøpt en del kniver opp gjennom årene, men bruker i dag en håndsmidd kniv.

Den har jeg i en slire med spesielt lang hempe for at kniven skal komme under magebelte på ryggsekken.

Ingen av de ordinære knivene har lang nok hempe, slik jeg bruker sekk/magebelte.

Er det bare jeg som har dette problemet?

Samme problemet her. Løste det med en løkke jeg tredde inn på beltet og festet en knøttliten karabiner i. Ypperlig å bruke til andre småting også, som leatherman, pose med fiskesaker osv. Bare å klipse det av karabineren når man vil sitte i teltet, og ikke på kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg i en slire med spesielt lang hempe for at kniven skal komme under magebelte på ryggsekken.

Ingen av de ordinære knivene har lang nok hempe, slik jeg bruker sekk/magebelte.

Er det bare jeg som har dette problemet?

Eg har som regel kniven i sidelomme på sekk. Når eg ein sjeldan gong forlet sekken midlertidig og samtidig har bruk for kniven, har eg han i lårlomma på buksa. Fordelen med dette er at eg ikkje treng belte, men kan bruke selar på buksa:)

Som svar på tråden, kan det nevnast at alltid-i-sekken-kniven min er ein Mora-kniv med karbonstål og gummiert skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi, fine kniver du har der... laget en selv en gang og hadde oversett den i bunnen av sekken min så den gikk i søpla på gardemoen =(...hadde ikke tid å sende den så det ble en kjip start på ferie...

Mine kniver er disse_

QN-8846.jpg

Ontario RAT Model 1

rc3pmbod.jpg

RAT Cutlery RC-3 OD

on8628.jpg

Ontario RTAK-II

1204032701_ks7.jpg

Samekniven

Ontario RAT og RAT Cutlery knivene er utrolig slitesterke kniver og anbefales på det sterkeste, sjekk ut denne videoen så skjønner du_

PS_ikke la deg skremme av masken personen har p seg i videoen...=) det er bare beskyttelse hehe

http://www.youtube.com/watch?v=LmalMq-E9Uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse knivene har jeg...

Helle Lappland (Samekniv) 22cm blad

Egner seg fint til kvisting, små busker og brukt den til storviltslakt å.

Konfirmasjonsgave, som er 16 år siden nu :wink:

HelleLappl.jpg

Helle Weidemann Flåkniven

God skarp kniv, brukes for det meste på jakt...

Veidemann.jpg

Mora 2000

Fiskekniven min, eller allroundern... er som oftes med overalt.

God og billig kniv...

HBZ125312.jpg

Tillegg har jeg med Leatherman multitool, har to forskjellige... kick og supertool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 13 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.