Gå til innhold
  • Bli medlem

spader


sinje

Anbefalte innlegg

Annonse

Snøspader fra Voilé Equipment:

Voilé Equipment har produsert snøspader i 25 år og er en av Nordamerikas største produsenter. Hele 9 modeller produseres på Voilé sin fabrikk i Salt Lake City, Utah.

Voile TelePACK T6 med integrert snøsag i ekstra sterk 6061 aluminium.

- Vekt: 0,75kg

- Lengde: 75cm

- Blad: 34x25cm

- Brukt i realityserien 71 grader nord

http://www.sportsdeal.no/produkter/vinter/soeke_lete_klatreutstyr/copy2_of_1232697458

Har ikke prøvd den selv, men den virker genial, særlig med tanke på saga i skaftet. Må kanskje skaffe meg en slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøspader har blitt litt moteting og det eksisterer et stort utvalg i varianter markedsført som redningsutstyr ifbm. snøskred. Jeg synes de fleste duger, men personlig ville jeg styrt unna de som har plast i bladet da jeg ser for meg det som en svak detalj.

Rottefella sin spade er fin. Den er lett, solid og sammenleggbar. Hvor de selger den billigst vet jeg dog ikke.

Jeg har selv en ortovox professional i aluminium. Dette er en flott spade, men grisedyr selv når jeg kjøpte den på tilbud, og jeg synes på ingen måte at jeg kan forsvare investeringen. De fjærbelastede låsepinnene er en svakhet på denne dersom man går fra vått vær til kaldt vær, selv om jeg ennå ikke har opplevd at de har feilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har den stuttaste ortovox ( http://www.ortovox.com/sicherheitsprodukte/schaufeln/economic.html ) i lexan (plastikk), og bladet er ikkje ein svak detalj. Bladet er minst like sterkt som eit aluminiumsblad, men det er noko tjukkare, så det er ikkje så lett å få spaden gjennom veldig hard snø. For meg var vekt viktig, og eg ville nok valgt ein spade med lenger skaft dersom eg skulle bruke det til mykje making.

Det er stor forskjell på lengde på skaft og storleik på bladet på dei ulike modellane, så det kan vera lurt å ha klart for seg kva spaden skal brukast til.

Rottefella sin spade har veldig lite blad og er derfor dårleg eigna til å flytte laus snø. Måten skaftet skal festast på er så håplaust at ein ikkje bør ta sjansen på å få satt han saman på tur. Spaden må monterast før avreise og transporterast samanslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøspader fra Voilé Equipment:

Voilé Equipment har produsert snøspader i 25 år og er en av Nordamerikas største produsenter. Hele 9 modeller produseres på Voilé sin fabrikk i Salt Lake City, Utah.

Voile TelePACK T6 med integrert snøsag i ekstra sterk 6061 aluminium.

- Vekt: 0,75kg

- Lengde: 75cm

- Blad: 34x25cm

- Brukt i realityserien 71 grader nord

http://www.sportsdeal.no/produkter/vinter/soeke_lete_klatreutstyr/copy2_of_1232697458

Har ikke prøvd den selv, men den virker genial, særlig med tanke på saga i skaftet. Må kanskje skaffe meg en slik selv.

denne spaden så fin ut men dere vet ikke om noen som er litt billiger, som ligger i prislkassen 400-600kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lommelun, hvis det er noen sannsynlighet for at du skal grave ut en kompis fra et skred må du holde deg langt unna spader i plast og liknende. Min erfaring er at disse også fungerer litt dårlig til feks snehulegraving på fjellet da man ofte støter på islag som disse spadene sliter med å komme gjennom.

Hvis bruket ditt hovedsaklig er i marka er helt sikkert en billig plast/ lexanspade (feks den orange ortovox) helt utmerket, men jeg ville gått for en med uttrekkbart skaft for å få en god graveposisjon.

Rottefellaspaden er meget solid, og god til sitt bruk, men min erfaring er at den fungerer litt dårlig som sammenleggbar spade da skaftet har lett for å vri seg i forhold til bladet. Hvis man bare skrur i en skrue gjennom bladet og inn i skaftet og så akspterer at den ikke er sammenleggbar er den topp. Inne i en snehule er det ingen bedre.

Den er derimot dårlig til å skuffe store mengder sne, da bladet er lite og skaftet er kort.

G3 og Black Diamond lager kjempefine (og ganske dyre) spader. Black diamond Transfer 7 er en super spade som kan brukes til alt og ligger innenfor dine prisgrenser. 599 på sportsnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også problemer med min spade. Men fikk et tips om og tørke skaftet for så og sette det inn med olje for utemøbler, Det må gjøres flere ganger, til treet er mettet av olje. Ingen problemer med skaft som fester seg eller "løsner" etter dette. Problemet var at treet utvidet seg når det ble vått, vond og demontere. Når den var "tørr" klemte den ikke godt nok rundt skaftet.

En bra spade til sitt bruk, ultra solid og fin til snøhuler og flytting av små mengder snø. Håpløs til flytting av store mengder snø.

Med den er alltid med på vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har blitt skrevet mye om dårlige spader. Skal du ha en god spade, anbefaler jeg black diamond deploy-serien. Kommer i mange variasjoner med skuffestørrelse og uttrekkbarhet, jeg har den som heter d-7. Superfin til å grave huler med, fin til å skjære ut blokker også. Har til gode å grave i skred heldigvis, men jeg tror den skal være ok. Ikke er den særlig tung heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt skaptisk til "plastikk" spader for jeg haddde en ganske billig en som brakk da snøn ble tung og våt, så det var en tur ødelagt.......... men det som er bra med rottefella sin er at den er solid og tåler evig med juling uten at den går i stykker pappa har hatt sin i 30 år brukt den en del men er nesten som ny bare lakke har begynt og svikte.... så har nen en spade med aluminiums blad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få slå et slag for Rottefella jeg også. Den er godt utprøvd og solid. På grunn av størrelsen og krummingen av bladet er den uovertruffen inne i en snøhule. Den er også fin til å ha med seg som sikkerhetsutstyr og for å flytte snø på vinterfjellet når du slår opp leir. Med mindre en har noen spesielle behov i tillegg til å skulle ha en rimelig og grei allroundspade for turbruk så klarer man seg fint med bare den. Ulempen er selvsagt ved flyyting av store emngder snø. For eksempel ved graving av leirgrop når det er masse løssnø i skogen. Har vurdert å skaffe en spade med lengre, utfellbart skaft og litt større blad til dette etter hvert. Når det gjelder sammenleggbarheten til Rottefella synes jeg ikke at det er noe poeng å bruke den aktivt. Foretrekker å ha den montert hele tiden og har vurdert å skru den fast på noen måte. Den kan være kjekk å ta fra hverandre om man skal pakke den ned i noe for f.eks. flyreiser en gang i blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra Ortovox:

http://en.ortovox.com/safety_products/shovels/professional_alu_ii.html

Er godt fornøyd med den. Man kan sette skuffen på begge sider, slik at den kan brukes både som en spade og som en krafse. Sistnevnte er fint hvis man f.eks. skal dra snø ned fra hyttetaket, bygge hopp, eller når man skal sjekke snølagene med tanke på skred. God å spa med også syns jeg, men man bør ikke ha ullvotter på seg, da det er et slags sandpapirlignende stoff på skaftet for bedre grep.

Har ikke fått testet den på veldig hard snø/is enda, så kan ikke svare på hvor mye den tåler. Men de har nå 5 års garanti på den så satser på at de mener den skal holde til det meste. Virker i hvert fall veldig solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.