Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped DownMat


Kjetta

Anbefalte innlegg

Har brukt Downmat DLX 9 i tre år, og er stort sett meget fornøyd. God isolasjon, god utjevning av ujevnheter i bakken. Viktig å sjekke at duna ligger der den skal, ellers blir det kuldegjennomslag. Man kan skjelne duna med sterk gjennomlysning type bygglampe 500 watt, muligens sollys.

Aldri hatt lekkasje, men brakk en ventil da jeg skulle fjerne pumpesekken. Lappet i felt med Tear - Aid. Fikk ny matte (svensk nettbutikk). Har blåst opp med munnen noen ganger, duna ser ut til å ha overlevd. Ingen erfaring med integrert pumpe, synes sekken er grei. Har skåret ut foret, og redusert vekta. bruker den nå som pakksekk.

Er det noen som har sett "stol" som passer til Exped 9 DLX? Link?

Stein

VPG har sånt. Large passer til Downmat 9 DLX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dette tilbudet virker meget fristende, dog sitter jeg fortsatt med en litt skeptisk følelse ovenfor ting som er fylt opp av luft.

Er det noen her inne som har opplevd at det har gått hull på dette liggeunderlaget, hvor mye tåler det egentlig? Jeg fortstår at man ikke skal bruke det til bålkos, det har jeg ingen planer om. Men kan eks barnåler i teltet og slike gjenstander stikke hul på den?

mvh Cooj

Jeg sprakk Downmaten min for noen år tilbake. Fyrte bål (med furru uten gnister). Downmaten var godt blåst opp. Satt meg litt nærmere bålet. Da spjæla Downmaten. Varmen utvidet lufta i matta så den sprakk. Fikk ny. Har brukt Downmat i mange år nå. Synes den holder mye, men man bør være litt forsiktig for å øke levetiden. Barnåler ol gjør ingen skade. Gjenstander som er meget spisse kan sprekke matta. En veninne var på lavotur. En av hennes venniner mistet en kniv rett ned på Downmaten. Den spjæra. Jeg har i over 100 liggedøgn på hver av Downmatene mine. Ingen tegn til slitasje. Har ikke behandlet dem spesielt forsiktig. Pleier å ha med 1/2 ridgerest underlag i tillegg til Downmaten for bruk ved bål og til å legge under hvis underlaget er ekstremt steinete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Downmat DLX 9 i tre år, og er stort sett meget fornøyd. God isolasjon, god utjevning av ujevnheter i bakken. Viktig å sjekke at duna ligger der den skal, ellers blir det kuldegjennomslag. Man kan skjelne duna med sterk gjennomlysning type bygglampe 500 watt, muligens sollys.

Aldri hatt lekkasje, men brakk en ventil da jeg skulle fjerne pumpesekken. Lappet i felt med Tear - Aid. Fikk ny matte (svensk nettbutikk). Har blåst opp med munnen noen ganger, duna ser ut til å ha overlevd. Ingen erfaring med integrert pumpe, synes sekken er grei. Har skåret ut foret, og redusert vekta. bruker den nå som pakksekk.

Er det noen som har sett "stol" som passer til Exped 9 DLX? Link?

Stein

Selger stoltrekk her:

http://www.fjellsport.no//Product/AcVariant.aspx?AcpId=13.322056

Til DLX må du ha størrelse Large (395,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Henter opp denne tråden siden jeg er i villrede om jeg skal ha 7 eller 9! Det er snakk om pumpeversjonen, men ikke DLX. Jeg vil ha maks komfort og varme, men vil ikke gi helt opp prosjektet med å holde vekten nede. Har prøvd veid begge selv, og det er 150g som skiller 7 og 9. Ikke allverden, men litt her og litt der...

Det eneste jeg vil ha et godt svar på er om 7 er tykt nok for bruk ei frossen vinternatt? Noen som har konkrete erfaringer med noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vil ha et godt svar på er om 7 er tykt nok for bruk ei frossen vinternatt?

Ja. Det er ingen forskjell på oppgitt temperaturnivå på 7 og 7 DLX. De er like tykke, og begge skal "tåle" ned til -24. (9'ern skal "tåle" -38 celcius)

Når det gjelder komfort ellers, så er jeg selv ikke i tvil at man må ha de ekstra centimetrene med bredde og lengde som DLX gir. Har selv både vanlig og DLX og forskjellen sånn rent komfortmessig er STOR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter opp denne tråden siden jeg er i villrede om jeg skal ha 7 eller 9! Det er snakk om pumpeversjonen, men ikke DLX. Jeg vil ha maks komfort og varme, men vil ikke gi helt opp prosjektet med å holde vekten nede. Har prøvd veid begge selv, og det er 150g som skiller 7 og 9. Ikke allverden, men litt her og litt der...

Det eneste jeg vil ha et godt svar på er om 7 er tykt nok for bruk ei frossen vinternatt? Noen som har konkrete erfaringer med noe sånt?

Har både 9DLX og 7. Har hatt 9ern i mange år, før jeg pungterte den og fikk en ny. Har hatt 7ern i 1,5 år, men er nå punktert. En må altså behandle dem med forsiktighet (skrevet om det før). Så til spørsmålet.

Det viktigste for isolasjonen er at man pumper underlaget helt opp. Liggekonforten er enda bedre om man slipper ut litt luft, men det er fremdeles konge å ligge på en hard Downmat. Jeg har lest et par ganger at det er kaldest å ligge på frossen barmark. Med en gang snølaget blir tykt nok isolerer det bedre. Tror det stemmer.

Vedlagt finner du et bilde av bakken under teltet mitt, fra i fjor. Sov med Downmat 7, ikke helt hardt oppblåst. Det er tydelig varmegjennomslag ved overkroppen. Jeg ble også litt frossen den natta. Det var vel en -3, og jeg lå i en Marmot Hydrogenpose som går til -1 (konfort). Jeg pleier å legge et halvt Ridgerest underlag under overkroppen, men glemte det den natta. Det halve underlaget er forøvrig greit til bål, rast, sette knæra på når en pumper Downmat og som sikkerhet ved punktering.

I tilsvarende situasjoner med Downmat 9 har jeg ikke hatt kuldegjennomslag (mens NeoAir, min erstatning for 7ern ga gjennomslag i høst).

Har ligget konfortabelt på 7ern med ca -10 grader (med Ridgerest ekstra). Har kun hatt med 9 på turer som har vært kaldere. Ikke merket kuldegjennomslag på turer i -25 grader med 9ern, selv uten ridgeresten. Da har jeg stort sett hatt en meget varm sovepose. Har man en sovepose som er på kanten av konforttemperatur tror jeg liggeunderlaget blir viktigere.

Sikkerhetsmessig er det klart en fordel å ha med et vanlig og et oppblåsbart underlag i tillegg til Downmat.

post-3635-133474664533_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er i tenkeboksen selv på hvilken av disse jeg skal kjøpe. Står mellom 7DLX og 9DLX. Den lavere vekta på 7'er tiltaler meg.

På kalde vinterdager kan man jo ha med ett ridgerest regular + 7DLX for samme vekta som 9DLX. Vil dette være ett bedre alternativ enn kun 9DLX? Da vil man jo også ha med noe til bålkosen?

Ser disse har vært på tilbud endel steder, men finner ikke noen nå. Er det noen som vet om noen steder hvor dette er på tilbud i dissa tider?

Hilsen

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare 9dlx selv og den fungerer utmerket. vanlig 9 er like tykk.

Flere jeg kjenner har 7 og har ikke hørt noe klaging fra de på at det har vært kaldt.

7 skal jo holde til - 24 i følge Exped. 9 til - 38 men da har hvertfall ikke jeg tenkt meg på telttur.

Det kommer vel litt an på hvordan pose du har og. Har du en skikkelig god vinterpose skal 7 holde vil jeg tro. Har du derimot en pose som ofte er på grensen i forhold til temp når du er på tur ville jeg nok tatt 9.

Så vil din vekt ha litt å si. Bedre å ligge på en 9 som ikke er sprengfull med luft enn en sprengt 7'er for og ikke slå gjennom med f.eks hofte hvis man ligger på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, derfor jeg tenkte at jeg kunne ta med ett ridgerest i tillegg. Da har jeg dette i tillegg til 7DXL og noe å ligge på ved bålet. Og veier ikke mer sammen enn ett 9DXL

Soveposen jeg kommer til å bruke vinterstid er en Xero 750 som snart er i bestilling. SKulle det krype under 20 kalde bruker jeg fleece eller silke pose inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Skal kjøpe exped downmat, i en deluxe utgave. Spørsmålet er: Syv eller ni centimeter? Er det noen som har prøvd begge tykkelsene? Er det da, evetuelt, stor forskjell i komforten? Jeg ser for meg at liggekomforten på 7 og 9 er omtrentlig lik, og da kan man kanskje spare noen gram og volum på å kjøpe 7 fremfor 9..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har begge modellene.

Forskjellen ligger i kuldegjennomslag fra bakken, 9 DLX tåler mer kulde fra bakken/omgivelsene uten å bli kald enn 7'ern.

Utenom dette, komfortmessig når man bruker den, merker i hvert fall ikke jeg nevneverdige forskjeller.

Det tar selvsagt litt lengre tid å pumpe opp 9'ern.

På vinterstid bruker jeg konsekvent 9 DLX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare kommentere at min erfaring med stoltrekket til 9eren er under middels. Stolen blir ikke god å lene seg i, og den har revnet på utsatte steder, der stengene går ned i lommene sine. Stoltrekkene til thermarest 5 cm synes jeg fungerer mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann! Jeg vurderer å kjøpe meg en Downmat men ligger antakelig i grenseland

når det gjelder størrelse. Jeg er 180cm høy og veier 80kg. Lurer på om 178x52cm

blir litt knapt, det er jo veldig smalt og kanskje for kort..

Soveposen min er en Xero 550, så jeg tenkte kanskje det tykkeste underlaget

er best mhp. vinterbruk. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Downmat 9DLX og Downmat 7. Er selv 187cm. Har punktert Downmat to ganger, men vil likevel anbefale dem (fått reklamasjon). Man bør ha med et tynt celleplastunderlag i tillegg. Kombinasjonen tynt celleplast og Downmat 7 holder det meste (har ikke kommet over -30 grader). Om du synes at 52cm ikke er bredt nok må du selv vurdere. Det er ikke bredt nok til at jeg kan ligge med hendene ved siden av kroppen. Beveger du deg mye er det lett å "falle ned". Lengden synes jeg går greit. Jeg bruker en pakksekk med klær for å forlenge liggeunderlaget og som pute. Synes det fungerer fint.

9DLX er luksus, men vekten er høy. Tar oftest med Downmat7 eller Neo Air på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 187 selv og bruker 9 DLX.(7 dlx fantes ikke da jeg kjøpte).

Jeg synes absolutt at spesiellt den ekstra bredden er super. Ligger jeg på rygge med armene langs siden så er de fremdeles på madrassen. Hadde et oppblåsbart sommerunderlag tidligere som var 50-52 cm et sted. Da havnet jeg stadig utenfor.

Det kommer litt an på hvordan du sover og. Selv sover jeg oftest på mage eller siden. Liker da ha litt ekstra bredde å legge armene på. Ligger du mye på ryggen og sover rolig, snur deg få ganger kan du nok greie deg med vanlig.

Dog ville jeg vært 100% sikker at vanlig versjon er stort nok på et såpass dyrt vinterunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I natt sov jeg ute under åpen himmel med DLX9 og Marmot Col i ca -15. Jeg sov godt hele natta, men ble litt skuffet da jeg så at det var kuldegjennomslag på bakken. Jeg har oppbevart underlaget utrullet og med åpne ventiler. Virker ikke som om noen andre her har hatt det problemet med dette underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov jeg ute under åpen himmel med DLX9 og Marmot Col i ca -15. Jeg sov godt hele natta, men ble litt skuffet da jeg så at det var kuldegjennomslag på bakken. Jeg har oppbevart underlaget utrullet og med åpne ventiler. Virker ikke som om noen andre her har hatt det problemet med dette underlaget.

Jeg har vel lagt igjen noen bilder av dette problemet på denne tråden. Du har sannsynligvis ikke pumpet DLX9 godt nok opp. Når den er knallhard holder den mye bedre på temperaturen enn når den er litt myk (da er den mye mer behagelig å ligge på). Synes forøvrig at pumpmat er vanskelig å få hard nok.

Ps: noen ganger kan sammenpressing av snø se ut som varmegjennomslag, er det isdannelse er det utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.