Gå til innhold
  • Bli medlem

Om høflighet, kondomdresser og hodelykter


Espen K

Anbefalte innlegg

Var ute på en kort skitur her om dagen, gikk sammen med frøkna fra frognerseteren til sognsvann. Koste oss i normalt turtempo, men merker jo at kondomdressfaktoren er høy. I en av bakkene i lysløypa stoppa vi for å sjekke et skilt, og tror du ikke at en av kondomdressene kommer bort til meg og sier surt at "jeg ville ikke stått ned den bakken der uten hodelykt om jeg ikke kjente løypa". For det første, hva veit han om min kjennskap til løypa? For det andre, hva har han å gjøre med å komme her og fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre, når vi går en rolig tur og kjører helt forsvarlig, attpåtil i lysløypa???

Syns det er hyggelig å slå av en prat med felles markabrukere, men hva er det for slags folkeskikk å komme bort til en vilt fremmed og nærmest kjefte på vedkommende, fordi han velger å bruke vår fantastiske Oslomark på en anna måte? Har opplevd dette flere ganger, kondomdresser som suser forbi og "hei" som man hørte før har blitt bytta ut med "i helvete, hva gjør du uten lykt?"

Må føye til at jeg har all verdens respekt for, og er ganske imponert av de som trener på ski, syns det er kjekt å se at mange bruker marka på forskjellige måter og skjønner veldig godt at folk har behov for hodelykt når det går fort. En del av kondomdressene er også veldig hyggelige og slår av en liten prat, men altfor ofte er det slette holdninger og nærmest drittslenging fordi de ikke er villige til å se andres syn på en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Første gang jeg gikk "Birken" i 1994 trodde jeg at jeg var en mye bedre skiløper enn jeg var. Jeg stilte meg opp fremst ved tauet og til venstre...kjempetabbe, men jeg visste ikke bedre. Da startskuddet gikk skjønte jeg fort at JEG ikke var noen god skiløper og fikk raskt problemer da det smalnet inn der borte i skogen....Fikk kjeft og KLAR beskjed om å komme meg til høyre....men der fikk jeg en albue fordi jeg prøvde å manøvrere meg mot sporet til høyre...der "sinkene" går.. :D Alt ordnet seg til slutt og jeg fant min plass i min klasse. En lærepenge dette her. Folk vil jo raskt fram og ønsker å klare merket. Skjønner det godt jeg! Den nye startordningen løser jo dette bra.

En generell regel er jo at man holder høyre i løypa som i trafikken. Gjør man dette bør ikke disse "kondomdressene" klage om de må skifte spor for å komme forbi. MEN, som ellers her i verden er det noen merkelige skruer som er for selvopptatte og ser kun seg selv og sine behov. Disse må vi leve med! Går selv raskere enn de vanlig markatraverne, men bytter spor og synes det er helt greit. Det er racerne som må vise hensyn...Se litt stort på det med disse "få raske menn". Svelg kommentaren selvom det kan være vanskelig innemellom. :lol: Ta et blikk over skulderen iblant om det kommer en susende bak, og vik til høyre...går så fint så!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en av grunnene til at jeg ikke vil gå birkebeinerrennet i år det. Menn i overgangsalderen i kondomdresser som kjefter og slår med staver i en rus av å måtte komme forbi... :D

Hmmm, kan du vennligst def alderen på "Menn i overgangsalderen"?

...og går disse virkelig ifra deg?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man finner sånne tullinger som Espen møtte i alle leire. Jeg har møtt friluftsfolk i skiløypa som overhodet ikke har forståelse for høyreregelen, men siden jeg ikke har så høy fart og kun er iført en lettere slitt grilldress har jeg avstått fra å bruke kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løypekultur er et stikkord og alle bør vise hensyn til hverandre i skiløypene. Selv regner jeg meg selv som blant de midt på treet raskeste av kondomdressracerne. Opplever heldigvis ikke for ofte folk som kjefter på meg personlig, og jeg kjefter aldri heller. Eneste er på grunn av om bikkja løper løs eller noe med bikkjene; "fløtt den jævla bikkja" er en klassiker. Oftest fra mosjonister med lav toleranse (dette er enkelttilfeller, ingen skjæres over en kam)! På sykkel er det mye verre, og jeg tror jeg er høflig ved å ikke rope, men sykle rolig forbi; "f.... bruk bjelle" er et sitat jeg får servert.

Holder man til høyre som Atomsilda sier så blir det mye bedre i skiløypa. Et unntak er mosjonister som tusler i løyper på konkurranser, da roper jeg også "ja!" eller "løyyyype", men ingen sure miner. Klart hodet koker litt på et renn som feks Birken, og jeg mener at på renn skal man vike for de som går raskest. Jeg gjør ihvertfall det på renn, det er kultur. Kan se for meg Atomsilda sin situasjon, hehe, får nok kommentarer som "se ræ for a!!! &%¤&%". :D

Espen K virker i innlegget sitt som en tolerant person med snev av tvisyn, det er bra og jeg forstår dine synsvinkler. Husk at ingen eier løypa, men vis gjensidig hensyn og høflighet. Hold høyresporet, opplever en sjelden gang at jeg må snike meg forbi barnefamilier som dekker hele klassisktraséen. Hvis det kommer brått på rundt en sving og nesten-kræsjer får jeg kanskje litt hissige tilsnakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som trener på en hensynsløs måte har gjerne en kombinasjon av høy fart og høy kroppsvekt. Da skal det bare en liten kursendring til før de braser inn i småskauen.

Noen ganger er det bare et bittelite dytt som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste er på grunn av om bikkja løper løs eller noe med bikkjene; "fløtt den jævla bikkja" er en klassiker. Oftest fra mosjonister med lav toleranse (dette er enkelttilfeller, ingen skjæres over en kam)!
Og det har jeg full forståelse for. Hvorfor i helv**** skal man slippe ei bikkje løs i skiløypene?

Var selv ute en tur på lørdag i en av skiløypene på Brokke (i Setesdal) med min kone og barn på 6, 8 og 11. Gutten på 8 er veldig redd hunder etter å ha blitt bitt for noen år siden. Han var rimelig stresset når vi var tilbake på hytta etter å ha møtt på 4 løse bikkjer som hoppet og spratt rundt i løpene. Og kanskje tilfeldig (eller ikke) hadde alle 4 bikkjene kondomdress eiere.

Ikke misforstå: jeg har ikke noe mot bikkjer (har hatt 3 stykk selv tidligere) og ikke noe mot kondomdress (skulle ønske jeg var i slik form), men løypene er for alle og noen liker faktisk ikke bikkjene. Noen er sågar redd dem.

Og ikke kom å si: "den er ikke farlig" eller "det er bare å bli vant med den så går det så greit". For det er ikke hundeierens jobb å forsøke å oppdra mine unger!

Jeg er en stor og staut kar, og overhode ikke redd for en sjel. Jeg har vurdert sterkt flere ganger om jeg skal begynne å slå (knallhardt) med stavene mine etter bikkjene som kommer flyende. Og nåde den som forsøker å stanse meg. Han/hun havner kjapt i snøfonna selv.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart at bikkjene blir aggressive når folk slår dem med stavene? :roll: Vi har forskjellige oppfatninger, bikkjene må også få leve livet ved å kunne løpe løs, det er deres natur.

Forresten, i Bærum vurderer dem å lage et opplegg. På partallsdager er det båndtvang (da kan de som er redd hunder utnytte disse dagene) og på oddetallsdager ikke båndtvang. Men aggressive bikkjer som krangler bør ikke løpe løs i skiløyper med mange folk, de skal ha godt lynne og være under eierens kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg har ikke slått etter dem - enda.

Men løypene er i mine øyne først og fremst til for menneskene. De er vi som betaler løpeavgiften. Hundene får være nummer 2.

Og når da mine barn blir skremt og ikke synes det er moro å gå ut på ski, så blir jeg forbannet.

Og ingen av bikkjene vi så var aggressive, men for folk som er redd hunder så er det mer enn nok at de løper rundt uten bånd.

Ta gjerne med bikkjene, men da utfor løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på en kort skitur her om dagen, gikk sammen med frøkna fra frognerseteren til sognsvann. Koste oss i normalt turtempo, men merker jo at kondomdressfaktoren er høy. I en av bakkene i lysløypa stoppa vi for å sjekke et skilt, og tror du ikke at en av kondomdressene kommer bort til meg og sier surt at "jeg ville ikke stått ned den bakken der uten hodelykt om jeg ikke kjente løypa". For det første, hva veit han om min kjennskap til løypa? For det andre, hva har han å gjøre med å komme her og fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre, når vi går en rolig tur og kjører helt forsvarlig, attpåtil i lysløypa???

Syns det er hyggelig å slå av en prat med felles markabrukere, men hva er det for slags folkeskikk å komme bort til en vilt fremmed og nærmest kjefte på vedkommende, fordi han velger å bruke vår fantastiske Oslomark på en anna måte? Har opplevd dette flere ganger, kondomdresser som suser forbi og "hei" som man hørte før har blitt bytta ut med "i helvete, hva gjør du uten lykt?"

Utrolig å få kjeft for at du ser på et skilt i løysløypa. Jeg synes selv det er gøy å gå måneskinnstur med hodelykten avslått. Jeg har opplevd at andre som jeg møter går med hodelykt, men det hender at folk er høflige og vender hodet til side når vi passerer. Har tilgode å få kjeft for å gå uten lykt. Kanskje er problemet med Frognerseteren at det er for mye folk som alle sammen vil gå fort?

Jeg møter forresten mange med hunder (og evt. kondomdress) når jeg går på kveldstid, så dette kan også være en løsning for hundeeiere, å gå på et rolig tidspunkt. Jeg er ikke sikker på hva jeg setter mest pris på, hunder i bånd eller løs. Hvis en skiløyper kommer deg imot med hunder en bånd og hunden går til høyre for mitt spor er det heller ikke så festlig, spesielt når man har fart. Men jeg har sett folk som er redd hunder og de har det ikke bra, så bånd er kanskje best. Forresten er det nå innført ekstraordinær båndtvang for å ikke stresse rådyrene. Det er ingen dyrerett at hunder skal kunne gå løs i skogen til alle tider.

Jeg synes forresten at det er en del dumme folk i skiløypa som ikke tar hensyn, f. eks. hele familier som stopper et sted midt i en bakke rundt en sving og som sprer seg over hele bredden og okkuperer også motkommende spor. Når jeg kommer med fart nedover må jeg rope for at jeg ikke kræsjer med dem. I så fall synes jeg det er berettighet å rope. Selvfølgelig ikke på folk som går sakte, men holder sitt eget spor og tar hensyn. Jeg har noen ganger gått tur fra Løvlia til Lommedalen og kommet bort i Grenaderer-løpere. Da forsøker jeg også å gå ut av sporet når jeg merker at de kommer bakfra. De pleier å sette pris på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd bikkjer før. Jeg hatet løse hunder. Har i det siste tatt meg sammen, så nå er jeg ikke redd dem lengre, unntatt de små, jålete skapningene! De er sykt ubehagelige.

Men så dukker spørsmålet opp. Det er ikke morsomt for de som er redde når løse hunder kommer mot de. Kan tenke meg det ikke er morsomt for hunder å gå i bånd heller.

En lett regel å følge er vel at ved de mest befolkede løypene kan bikkjer holdes i bånd. Beveger du deg i områder der mindre av familiene og flere av de vante markaløperne går, kan du ta den friheten å sleppe løs bikkja.

Man må da også tåle kritikk fra andre, det følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse bikkjer kan være til ulempe også for andre hundeeiere så jeg er i grunnen for båndtvang i løypene, men synes ikke at hunder skal bortvises. (Selvfølgelig, snørekjøring i de mest traffikerte løypene på de mest traffikerte tidene er jo ingen lur ide. Det blir fort slitsomt også for den som snørekjører. Og en bør jo ha en viss kontroll på både ski og bikkje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette flere ganger, kondomdresser som suser forbi og "hei" som man hørte før har blitt bytta ut med "i helvete, hva gjør du uten lykt?"

he he, ja det får da være måte på. gå i skogen uten lykt. du skulle vært arrestert, skulle du.

nei, for å være litt seriøs så kan jeg heller ikke skjønne at det skal være noe problem at noen ønsker å gå uten lykt. jeg trener en del i marka og går vel også hakket raskere enn gjennomsnittet på tur, men kan ikke si jeg syns det er noe problem når jeg møter folk uten flomlys på hodet. er mer forundret over at de tør enkelte ganger. jeg fikk meg en skikkelig støkk av en kar her en kveld, da jeg kom i tungt trav oppover bakkene fra ullevålseter mot skjennungstua. andpusten som jeg pleier bli midt oppi der, så hender det jo at jeg ser noe mer ned i bakken enn oppover, så da det plutselig kommer en kar susende nedover i tussmørket så må jeg innrømme at jeg skvatt så hjertet stoppet et sekund eller to, fremfor å holde en takt på rundt 180 som hadde vært normalt. men jeg syns nå likevel at det er mer imponerende enn irriterende, for den mannen må ha nattsyn som en ugle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en av grunnene til at jeg ikke vil gå birkebeinerrennet i år det. Menn i overgangsalderen i kondomdresser som kjefter og slår med staver i en rus av å måtte komme forbi... :D

He he, var nok mer sånn før, men de siste årene med seeding er dette en saga blott. Nå starter du likt med de som er akkurat like tullete som deg sjøl. Kun fred, harmoni og pesing... :lol: .

Ellers gjelder løypekultur for alle, med eller uten kondomdress, lykt, startnummer på brystet eller hva det måtte være.

For de av oss som tar en langtur i ny og ne er det jo også mulig å starte litt tidligere på dagen eller velge spor som er litt mindre befolka, hvis man da ikke absolutt må vise frem den overutviklede brystkassa og de stramme leggene... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rundt med kul i hodet i tre dager etter at en kondomdresskledd fartsidiot klinte til meg med staven. Grunnen var at jeg gikk til fots, helt ute på høyre side i skiløypa der det var så knallhardt at det ikke engang ble antyding til fotavtrykk. Jeg hørte til og med at han kom, og trakk med litt ekstra ut til siden slik at jeg ikke skulle være i veien... Slaget ble akompagnert av et "Hold deg til helvete unna skiløypene" i det han føyk forbi. Synd han ikke hadde et nummerskilt! Men hodelykt hadde han...

Møkkamann:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påska i fjor var jeg i Valdres. Oppkjørte løyper innover fjellet og helt nydelige forhold. Det er alltid noen bikkjer sånne steder, og det har aldri sjenert meg. Det oppsto imidlertid en situasjon foran oss med en barnefar som kjeftet på en familie som hadde løs bikkje. Mens de krangla fløy bikkja mellom beina på familiene og løfta beinet og pissa på ungen som satt i pulken. De så det ikke før jeg ropte, og det ble skikkelig baluba.

Hundefamilien dro, og jeg ble stående og snakke med den andre familien. Mens vi sto der kom det ei ny bikkje som helt sikkert hadde luktet fersk urin. Jeg fikk lempa den digre rottweileren vekk like før ungen fikk en ny sprut.

"Han er så snill så" sa den neste hundeeieren. -Det er han helt sikkert, men det er uansett ikke snilt å pisse på småunger. Har man bikkja i løypa må man ha den i bånd, eller ha så god kontroll på den at den går like ved siden av deg hele tiden.

Mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.