Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarddalseggi 2159 moh, 11.07.04


Nils

Anbefalte innlegg

Søndag morgen våknet vi av at sola skinte inn på rommet vårt på Leirvassbu. Ute var det nesten helt blå himmel. Det var bare å komme seg opp og ut. Godværet skulle utnyttes nå når det endelig var her. Du verden så deilig det er å bli vekket av sola høyt til fjells! :D

Vi droppet frokosten på Leirvassbu, og trasket avgårde litt før kl 8 for å nyte vår egen lille frokost ute i solen sør for Leirvatnet, i oppstigningen til bandet på Høgvaglen. Jeg hadde igrunn ventet mer snø i fjellet etter å ha lest rapporter tidligere om vassing i nysnø og mye kjølig vær til nå i sommer. Nysnøen hadde nå smeltet mye vekk, og det var stort sett bare ”gode gamle” snøflekker å se. Skardstind og Surtningssui derimot, var helt kritthvite på toppen.

Den videre vei mot Skarddalseggi går mye på sti. Vi kom til stidelet hvor en del går mot Gjendebu, mens det til høyre går mot Fondsbu og Olavsbu. Sistnevnte fulgte vi ca 1 km sørover, hvor vi så tok av mot øst og gikk på sørsiden av Langvatnet til vi var nord for breen mellom Skarddalstinden og Skarddalseggi.

Vi tok sikte på den brede ryggen øst for breen som leder opp mot Skarddalseggi. Først hadde vi tenkt å gå ryggen direkte opp, men snøen i kanten av breen oppover var behagelig fast å gå på, så vi fulgte østkanten av breen til vi var ca 1800 moh. Der var det rimelig greit å ta seg opp på ryggen, bortsett fra noe løsmasse som absolutt ville ned når vi skulle opp.

På ca 2000 meter var det et litt flatere område, før det gikk temmelig bratt opp mot toppen av Skarddalseggi, hvor vi hele tiden kunne se en tydelig toppvarde. Dette partiet på nordsiden av Skarddalseggi var nesten helt dekket av blaut snø, og sørpeskred hadde gått den siste tiden. Vi vurderte å gå rett opp mot toppen ved å følge et område med noe stein som stakk opp, men det virket så bratt oppunder toppen. Så vi gikk heller på en sammenhengende fonn østover og over breen/fonna som er tegnet inn på kartet nord for toppen. Ryggen øst for denne fonna fulgte vi greit opp til toppeggen, og kom opp drøyt 100 meter øst for toppen. Etter 6 timer sto vi endelig på denne flotte toppen, som virkelig gir en toppfølelse. :cool: En småskjev toppvarde sto nærmest å balanserte på toppen som er litt luftig. 2-3 meter er det man har å gå på, før det stuper ned på begge sider.

Ned igjen var det vanvittig fristende å ake ned den bratte fonna som startet fra eggen rett øst for toppen. Men den er bratt, og vi hadde en ekkel følelse av at vi ville starte et skikkelig skred med bløtsnø. Vi listet oss litt ned, og ganske riktig, fra der vi sto begynte litt snø å skli nedover før den forsvant over kanten. Så begynte det å suse nedenfra, og der hadde det lille vi startet mangedoblet seg og en solid mengde med snø skled nedover. Vi tok ingen sjanser, og gikk litt ned øst for fonna, gikk utpå der og akte resten ned. I en suppe av klissbløt snø gikk det ganske fort ned til der vi tidligere hadde krysset fonna. Vi hadde polstret oss med regntøy og Gore-Tex, men hanskene kunne vi vri om. Etter bare noen sekunder i snøen var de gjennomvåte. Etter hvert ble det ganske mye surkling i skoene også, pga snøen som hele tiden kom nedi. Gamasjer er en fin ting, ihvertfall hvis de hadde vært med. :roll:

Vi gikk samme vei tilbake til Leirvassbu. Reinsdyr, hare og rypemor med smånøster hadde vi sett. En liten regnbyge fikk vi også på ettermiddagen, mens bygene tidligere hadde holdt seg rundt Besshø og Besseggen. Ellers hadde vi sol og skyer om hverandre. I det hele tatt et helt greit turvær med fin temperatur.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig fin turbeskrivelse! Og dessuten meget interessant lesning, for Skardalsegga er en topp jeg har tenkt å prøve meg på ganske snart. Spennende rutevalg dere tok. Jeg har tenkt på det samme når jeg har studert den. Greit å kunne ha Leirvassbu som utgangspunkt istedenfor Gjendebu, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Det var aldri snakk om noe nysnø under 18-1900 moh tidligere i juli heller, det var først litt høyere, og som du selv opplevde - oppå gammel snø lå det fortsatt leggdyp nysnø over ca. 2000 moh.

Tittet dere noe på eggen mot Skarddalstinden? Den lurer jeg fælt på åssen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggen mellom Skarddalstinden og -eggi er en liten utfordring. Vi brukte tau ca 5 meter opp en bratt hammer. Lett klatring og sikkert ikke noe problem uten tau, det var bare litt ekkelt et lite stykke. Søkte også utenom hammeren på sørside og nordside. Sørside hadde sva som ikke bød på festilig aketur. Nordsiden var bare bratt.

Resten av traversen mellom toppene er morsom med småklyving og flott utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

Ja, jeg studerte eggen fra Skarddalstinden da vi var på breen rett under. Den virket temmelig bratt og vanskelig på et punkt, og fristet ikke så veldig. Noen få meter var nesten loddrette fra vår vinkel. Hva som skjulte seg på baksiden (sørsiden) har jo Kim studert nærmere. Ellers så eggen overkommelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.