Gå til innhold
  • Bli medlem

hodelykt


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Er det noen som har hatt erfaring med Led lencer H7?

Har hørt at dette skal være en god lykt. Er den verdt pengene. Hvis jeg skal kjøpe ei hode lykt, er dette ei lykt å satse på.

Skal være 10 års garanti på lykta og livstidsgaranti på selve dioden. Koster rundt 550 kroner så det hadde vært fint å hørt noen med erfaring.

Eventuelt andre lykter som er verdt å prøve.

Har du erfaring eller andre lykter du anbefaler, ikke nøl med å svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er imponert over denne lykta! Veldig bra med "zoom", og med mulighet for halvering av lysstyrke. Særlig ved lesing kan full styrke bli for mye.

edit:

Var litt skeptisk til batteripakningen utenpå reima med tanke på kulde. For å hindre for mye nedkjøling av batteriene har jeg tredd "oppbevaringsposen" rundt batteriene. Et sted skal man jo ha denne uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang: For all del når du innleder, starter eller tenker på å starte et nytt tema, så tenk: MYE INFO

Hvertfall prøv å få hva du skal bruke lykten til, hva du er villig eller tenker å betale. Og hvilket nivå du ønsker at produktet skal holde.

Til Led Lencer lykta så kan jeg si at; Ja, det er en kjempe god lykt til og fra doen på hytta, men den egner seg ikke like bra som erstatning til lysene på bilen.. MER INFO mann!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eg har ein eldre type Led Lenser lykt - og er veldig tilfreds med den. Det er nok ikkje noko nattorienteringslykt, men ei lett og god lykt der du har lenge av 3aaa batterier. Eg brukar denne hodelykta mykje på langrennski om kveldane - og da fungerar den meir enn godt nok for meg.

Den er på tilbod på www.hodelykt.no (kr 499)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"MER INFO mann!!!" Nisso

Jeg leter etter ei hodelykt som tåler minusgrader (-10-->). Må kunne lyse over lengre tid. Irritert over å skifte batteri opp til flere ganger på samme tur. Ønsker å bruke den til arbeidslykt og leselykt samtidig som jeg kan gå etter lyset om natta. Skal brukes på lengre turer (5 dager +) både vinter og sommer.

Hjalp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldi fornøyd med H7 Lykta.. har brukt denne ute i -30 og den har fungert helt prikkfritt. Flott reguleringsystem av lys "fokus" og styrke!

Har enda ikke måttet bytte batteri, men er litt vanskelig å anslå ca hvor lenge jeg har brukt lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter ei hodelykt som tåler minusgrader (-10-->). Må kunne lyse over lengre tid. Irritert over å skifte batteri opp til flere ganger på samme tur. Ønsker å bruke den til arbeidslykt og leselykt samtidig som jeg kan gå etter lyset om natta. Skal brukes på lengre turer (5 dager +) både vinter og sommer.

Hjalp dette?

Då fungerer lykta godt til ditt bruk. Ettersom lykta brukar såvidt lite straum, fungerer ho godt sjølv om batteriet vert kaldt. Dersom du ikkje stolar på dette, kan du sjå på lyktene til Silva. Silva har ei lykt som er litt dyrare men som du kan ha (større) batteri i lomma.

Eg er ikkje sikker på om Silvalykta er like godt eigna til leselykt. Men du kan gjera som eg gjorde før eg fekk LedLenser-lykta mi. På reima til den gamle gode(?) Petz-arctic festa eg ei lita og billig ledlykt, slik at det bare var å snu heile hodelykta litt til sides, så hadde eg ledlykta rett fram. LedLenser-lykta er forresten heilt overlegen Petz-halogenlykta, så denne er ikkje i bruk lenger.

Sumarstid treng du uansett ikkje lykt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell en fordel å ha batteriene i lomma pga varmen?, snedig det med å feste den andre lykta på reima i tillegg. Har ei billig lykt nå som hadde passa fint til akkurat det.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Princeton TEC?

Jeg har en Princeton Tec APEX som jeg er meget godt fornøyd med.

Den har en kraftig spot. og godt flom lys. disse kan selvsagt dimmes ned og flom har også strobe/blink til nødbruk.

Den er litt dyrere. ligger vel på rund 900 men jeg angere ikke et sekund på at jeg betalte mellomlegget.

Jeg har versjonen med lang ledning med tanke på vinterbruk. Batterikasse kan også festes på hodereima til sommerbruk:) Jeg har bare hatt min på hode, ute i vind og snø og den fungerer utmerket likevel.

Eneste som er vært å tenke på er å bruke oppladbare batterier i stedet for alkaniske. Disse leverer mer guffe så da holder det lenger før du trenger å bytte. Lykta er oppgitt til 32timer på maks styrke spot lys. og 150timer på maks flom. Har ikke testet med klokke men med oppladbare barretier så er det nok ikke langt unna..

En annen ting som er greit å få med er jo at Børge Ousland varmed å utvikle og testet prototypen til denne lykta da han gikk til sydpolen i mørketiden. :D

Hvis noen syns denne høres interesant ut så er jo også et tips å bestille fra utlandet. Har skjekket litt og da får man den for mellom 5-600kroner. Man får den også til litium batterier. (de korte tykke) men personlig foretrekker jeg AA da det finnes i nød på den gjengse bensinstasjon/rema osv..

Er forøverig interessert i enlykt til så hvis noen vil ha fra utlandet så hadde det gått å dele litt frakt og evt mva. (ofte slipper man denne) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er greit å få med er jo at Børge Ousland varmed å utvikle og testet prototypen til denne lykta da han gikk til sydpolen i mørketiden. :lol:

Börge och Mike Horn skidade till Nordpolen i mörker, men slutade tidigt under expeditionen att använda Princeton Tec-lyktorna då de drog för mycket batteri. De övergick istället till att uteslutande använda specialmodellerna från Petzl, som hade mycket bättre batteritid.

Det står att läsa om detta i Börges bok, "Vinter uten nåde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nøyaktig samme lykta så den tar vanlige AAA også. Kjøper man gode oppladbare så får man mer lystid pluss man sparer penger og miljø:)

Hvor mye koster denne herligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt 650 var vel prisen jeg fikk forespeilet. Selgeren var en veldi ivrig og tydeligvis en stor Led Lenser fan. Han mente at jeg kom til å angre stort på å ikke velge H7r. Han må no donere vekk H7`en sin til dama for å få kjøpe den oppladbare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zebralight lyktene er noe helt eget, og meget god kvalitet.

Men det er verdt å merke seg at de kommer med henholdsvis 120 eller 80 graders lysvinkel uten hotspot.

Dette inskrenker jo bruksområdet litt, og de egner seg ikke best for f.eks. løpefortpåski.

Derfor er det også litt vanskelig og sammenligne dem direkte mot de aller fleste princeton-tec, petzl, silva, led lenser osv. hodelykter.

Til sitt bruk er de derimot uovertruffne.

Stusser litt på hvordan de vil fungere i sterk kulde, tror kanskje batteriet vil få litt problemer.

En annen ting er at noen av modellene er laget for Li-ion batterier, og jeg syntes det er litt betenkelig å feste et Li-ion batteri til hodet.

Jeg holder meg til AA versjonen foreløpig og gleder meg til å se nye produkter fra dem fremover.

ps: Billigere å bestille rett fra zebralight.com enn fra 4sevens eller fenix-store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nøyaktig samme lykta så den tar vanlige AAA også. Kjøper man gode oppladbare så får man mer lystid pluss man sparer penger og miljø:D

Bare for å kverulere litt..: Siden du allikevel må ha med AAA som back-up lurer jeg på hvor mye du sparer miljøet? Disse lyktene bruker vanvittig lite strøm. Hvor mye mer energikrevende er det å lage oppladbare batterier?

Som sagt, bare kverulering.. :!: Det er uansett ei knallgod lykt som gir veldig mye lys og funksjonalitet for pengene. Har forresten gått mange kalde kveldsturer nå, og batteriene virker ikke å gå seg på lenge ennå (i tillegg til at de har gitt leselys til to bøker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zebralight lyktene er noe helt eget, og meget god kvalitet.

...

Stusser litt på hvordan de vil fungere i sterk kulde, tror kanskje batteriet vil få litt problemer.

Avhenger av hvilket batteri du putter inn, det. Selv om zebralight er genialt er de ikke mer spesielle enn at man kan lære av erfaringer fra hvordan batterier oppfører seg i andre lykter. Ta f.eks. AA modellen. Litium batterier er svinedyrt, men funker meget bra, også i streng kulde. Oppladbare nimh er påvirket av kulde, men i langt mindre grad enn alikalske. (Såkalte "low self discharge" nihm (f.eks. sanyo eneloop) er bedre enn "vanlige" nihm, både egenskapene i kulde og også ellers).

Fikk meg en sånn AA zebra for ikke lenge siden. Har ennå ikke testet når det er svinekaldt, men vil bli overrasket om det blir problemer (jeg bruker sanyo eneloop batterier). Foreløbig er jeg villt begeistret for den søte, lille lykta. Vil dog være restriktiv med å bruke full guffe når det er kaldt, nettopp fordi batteriet ikke klarer levere like mye strøm - og ikke like lenge - som i mer moderate temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale H7.

En i skiklubben bruker den på all intervalltrening, den er ihvertfall mye mer lyssterk enn Myo Xp belt lykta som jeg bruker nå og da. Derimot når den ikke til knea en gang når jeg stiller med Lupine Tesla X. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere litt..: Siden du allikevel må ha med AAA som back-up lurer jeg på hvor mye du sparer miljøet? Disse lyktene bruker vanvittig lite strøm. Hvor mye mer energikrevende er det å lage oppladbare batterier?

Som sagt, bare kverulering.. :( Det er uansett ei knallgod lykt som gir veldig mye lys og funksjonalitet for pengene. Har forresten gått mange kalde kveldsturer nå, og batteriene virker ikke å gå seg på lenge ennå (i tillegg til at de har gitt leselys til to bøker).

Du kan jo alltids ta med oppladbare batteri som backup da;) Det er uansett ingen garanti at du må bytte batteri på turen. Når det gjelder spare miljøet så er det vel marginalt uansett når det gjelder så små ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.