Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellski utstyr


glenngb

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på forumet her, har lest litt rundt ogmye bra info her. Men sliter fortsatt litt med hva jeg skal velge.

Har tenkt følgende.

- Åsnes Ingstad Evt Nansen. (da jeg liker kortfellesystemet deres.)

- Varg Skavl sko.

- 22design sine lite dogz step in 75mm bindinger.

http://www.twentytwodesigns.com/litedogs/index.php

Har per idag bare et sett med kjøreski. dvs B2 med R8binding og crispi CXP. Dette er litt tungt og stivt til å traske rundt på vanlig fjellturmed.

Så fjellskiene skal stort sett brukes utenfor løper og gjerne ha nogenlunde kontroll i utforkjøringene.

Er 191 høy og 135kg med sekk

Hvilke lengder er da greie og fungerer Skavl støvlene til det jeg har tenkt, noen som har prøvddisse?

Har noen prøvd 22Design sine Lite dogz evtde tidligere telebulldog?

Anternaltivet er Rottefalla supertelemark med evt wire.

Er det å anbefale bindinger som er litt oppbygd evt montere eks 10mm plate under?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett par Åsnes Nansen fjellski (uten kortfellesystem) og synes det er helt perfekte ski, det du bør tenke på er at både Ingstad og Nansen går ikke i vanlige skispor, særlig ikke med 75 mm binding. det har aldri vært noe problem for meg, og grunnen er rett og slett at jeg liker best å gå utenfor løyper, og de gangene jeg har gått i skiløypa har jeg ikke brukt "sporene".

jeg kjøpte ett par langfeller fra Montana (tror det var merket). og det funker suverent.

jeg anbefaler sterkt Åsnes Nansen med 75 mm binding.

skoene jeg har heter Crispi Antartic, og de er jeg knallfornøyd med!

det som er fordelen med 75 mm binding er for det første at den fryser ikke slik at du ikke får den på eller av. og for det andre er den stødig både når du går med sekk og pulk.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Ingstad (tidligere Combi Combat Cap) - https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=5298

Jeg er fremdeles fornøyd... Spesielt etter forrige helg på Rauland med 40 cm nysnø... :)

Kortfellesystemet er fantastisk!!!!!!! Jeg elsker det....

Jeg kan bare ikke få skrytt nok av detta systemet...

Forøvrig så dem 75mm bindingene du linka til vanvittig kule ut...

Om du kjøper dem så legg inn en review under "utstyrserfaringer".

Et alternativ kan være Voile sin 75mm binding.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=5297'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Åsnes Amundsen, manuell BC og Alfa skarvet. Prøvde de for første gang i går med kortfeller på. Han i butikken sa at hvis jeg tar av fellene, skulle jeg sette dem mot hverandre (limsidene). Var da viktig at kortfellene var "kroppsvarmet" før man rev opp, unngå å ta mye lim av fellene.

Har hørt noen si at de lar fellene være på hele tiden. Ser for meg neste gang jeg skal på hytta med storsekken fylt med god mat og drikke, at fellene kommer til sitt ess. Bare det å slippe å gå fiskebein med tung sekk er verdt prisen :lol: Men da neste dag hvis jeg skal gå bortover ski i spor, går det smertefritt å ta av fellene? Slites limet bort raskt hvis det ble en del av og på? Ved bruk av feller må smørning i festesonen tas bort, eller går det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.