Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers


Martin Bekkelund

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har satt meg som mål å gå Norge på tvers, fra fjord til fjord. Når dette skjer er ikke bestemt, men jeg er fast bestemt på å gjøre det.

I første omgang kunne jeg tenke meg innspill på rutevalget. Tanken er å starte opp i Kinsarvik ved Hardangerfjorden og ende opp i Røyken ved Drammensfjorden. Jeg har derfor tatt meg den frihet å klippe sammen et kart fra turistforeningen.no og påført rutevalg, overnattinger med mer.

Kartet er publisert på nett. ADVARSEL: Kartet er nesten 14 MB!

— Den røde streken er planlagt rute

— Den blå streken er luftlinje

— De grønne dottene er planlagte overnattinger (2 stk = hviledag)

Tanken er å følge Turistforeningens merkede løype over Hardangervidda, før jeg krysser Numedal rett nord for Veggli. Deretter tar jeg Trillemarka på langs og over Holtefjell, før Drammensmarka krysses.

Spørsmålet er om jeg har tenkt riktig i forhold til

— rutevalg

— lengde på dagsetapper

— antall overnattinger

— antall hviledager

Det er ikke umulig at jeg kommer tilbake til resten av planleggingen siden.

Alle tips og innspill mottas med stor takk! :)

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jeg ville heller laget en link til fila, istedetfor at den ble lastet opp som bilde?

Merkelig, det er jo akkurat det jeg har gjort. Bildet er lastet opp på mitt eget nettsted og lenket til fra denne tråden. Hos meg fungerer det fint. Hvilken nettleser benytter du?

Uansett, jeg har også publisert en nedskalert utgave. Den er på «bare» 3,8 MB.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar om siste stykket, i det området er jeg i hver fall kjent. Fra Drammen, i nærheten av Hyttebutikken, begynner det en nedlagt jernbaretrasee. Den kan du følge nordover. Den varierer litt mellom asfalt og løs grus. Når du kommer ved slutten, kan du med noen krongler gå over E18 og følge sammen jernbanelinjen et stykke lenger opp som sykkelsti mot Lierbakkene. Kryss rundkjøringen. På den andre siden går samme traseen videre mot Spikkestad. Den delen har til tider veldig fint vidt utsikt. Fra den traseen kan du på flere steder komme deg ned, for å gå mot ditt endepunkt. Dette tror jeg er en litt finere rute enn å gå langs vei 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå tok jeg bare et raskt blikk på den enkle versjonen, men jeg har et part steder jeg kanskje ville gått en litt annen rute. Fra Lufsjå ville jeg gått rett øst og kommet meg ned i Breisetdalen. Deretter kryssa Himfjella (Gampegrønnatten og gått ned til Norefjord via Åsbøgrenda. Der kan du komme opp i nordenden av Trillemarksområdet og få med deg hele dette flotte området.

Jeg har også et tips vedr ruta over Holtefjell. Du passerer Smedstjern og krysser veien mellom Lampeland og Bingen. Der har du satt opp to netter ved Abbortjenn. Jeg ville gått opp på Holtefjell direkte fra sørenden av Smedsvannet ved Smedsrud. Der går det en sti opp Grøllelia som fører direkte inn i kjernen av Holtefjell. Den doble overnattingen ville jeg tatt ved Celleputten, den lille pytten du ser vest for D'en i Urdsdokka (M711kartet).

Der ligger det en bitte liten Milorgcelle som har plass til 3 personer. Ekstradagen kan du benytte til å oppsøke Surtvarden og Myrhogget, du finner også gamle slipp-plasser hvor det fortsatt står gamle containere fra slipp under krigen.

Hva med å gå vest for Drammensdalen?? Vestfossen - Konnerud byr også på spennede områder!

Ta kontakt så skal du få noen detaljer som gjør det letter å finne fram.

Spennende prosjekt!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! :D

Når det gjelder det siste stykket, er jeg klar over at det er et vanskelig og lite spennende stykke. Spørsmålet er om jeg skal legge litt innsats i å få til noe spennende, eller om jeg på det tidspunktet egentlig bare er klar for å bli ferdig? :) Jeg er selv fra Røyken og er således godt kjent i Drammen og omegn. Den gamle jernbanelinja fra Drammen til Spikkestad fungerer nok bra, men da kan det kanskje være en idé å komme inn på den i området rundt Lierbyen, f.eks. ned ved sørenden av Storsteinfjell.

Jeg hadde helt klart svingt rett fra Lufjså og ned i Breisetdalen for en tur gjennom Trillemarka, hadde det ikke vært for at jeg skal innom hytta for proviantering og en ekstra hviledag. :) Jeg har for øvrig frekventert Trillemarka hyppig gjennom de siste årene. Det er, som du også påpeker eirikw, et fantastisk område jeg ikke får nok av. Jeg har også puttet et par bilder på nett fra Trillemarka.

Spesiell takk for tipset om ruta gjennom Holtefjell. Her har jeg dessverre vært alt for lite, så dette tipset er notert. Som du ser på den store utgaven av kartet er allerede planen å gå opp fra sørenden av Smedsvannet. Jeg så nemlig på Norgesglasset at det gikk opp en sti her, og tenkte at den kunne være en passende vei. Jeg legger gjerne overnattingen til en annen plass med severdigheter, så det er et godt tips.

Hvilket M711-kart dekker forresten Holtefjell best? Finnes det kanskje et eget turkart over området?

Ellers vurderte jeg å gå litt lenger sør, for å krysse omtrent ved Vestfossen og gå opp om Sirikirke og Konnerudmarka, men vurderte at jeg ville prøve å unngå selve byen på veien. Konnerudmarka er uansett et fantastisk område som jeg har frekventert mange, mange ganger som orienteringsløper. :)

Igjen, takk for alle gode tilbakemeldinger! :)

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet er gitt ut av Eiker o-lag i 1997. Er ikke sikker på hvor det selges, mulig de har det på Sport 1 på Eikersenteret. Evt kan du jo kontakte o-laget.

Jeg er jo orienteringsløper selv, så det faller seg helt naturlig å kontakte o-laget. :D Takk for tips!

Hvordan er for øvrig kvaliteten på kartet? Er det fortsatt like aktuelt som det var for 12 år siden, eller har det skjedd store endringer som tilsier at en oppdatert versjon burde gis ut?

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på kartet er etter min mening god, og så vidt jeg vet har det ikke skjedd store endringer i området etter at kartet ble gitt ut, og særlig ikke i det området du har tenkt deg. Holtefjell er vel så å si uberørt.

Jeg er ingen o-løper selv, så muligheten for at deres krav til et kart er annerledes enn mine er jo til stede, men med tanke på at det er o-laget som har gitt ut kartet skulle du vel være trygg. :D

Uansett vil du nok få en fin tur over Holtefjell, og planen om et par overnattingsdøgn her er slett ikke dum. :roll:

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til Trillemarka - Lyngdal - Holtefjell, osv er å følge de merkede stiene sørover fra Lufsjå over Vegglifjell, Blefjell, Selslinuten og Knuten til Kongsberg. Det blir en trase med mindre skog og mer fjell, og nok bedre sammenhengende stisystem.

Traseen fra Hardanger til Kongsberg har dessuten historisk sus, det var her trafikken med talg m.m. til gruvene i Kongsberg foregikk fra 1700-tallet. Normannslepa gikk riktignok ned i Veggli og fulgte dalen til Kongsberg, og ikke over Blefjell - men turen over Ble er nok en bedre trase i dag.

God tur uansett!

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at jeg har gått denne turen flere ganger tidligere, hadde jeg definitivt lagt turen om Kongsberg, Tore. Variasjonene fra Hardangerviddas platå, gjennom skogen over Vegglifjell til skogene vest for Kongsberg er fantastiske. Skrev for øvrig en turrapport om deler av denne turen i fjor. Til sommeren tenkte jeg å dra med meg telt rundt på Knutefjell. Gruvene har alltid interessert og fascinert meg.

Ellers fikk jeg i dag tak i kartet Eiker vest Holtefjell. Min far hadde (selvfølgelig) et eksemplar. :D

Igjen, takk for alle innspill, tips og tilbakemeldinger.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.