Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke telemarkski anbefales til topptur og pudderkjøring?


peoma

Anbefalte innlegg

Jeg er en herremann på 18 som har stått telemark i ca to år. Har et par Fischer racing ski som jeg har brukt fram til nå. De funker bra i preparerte løyper, men blir litt for smal til pudderkjøring. Jeg skal kjøpe meg noen nye telemarkski som er breiere og passer for toppturer og pudderkjøring. De må dermed være breie, men samtidig nokså lette. Hva ski på dagens marked anbefales? er ca 185 cm høy og veier ca 81 kg. Har tenkt litt på Black Diamond Kilowatt, Voodoo, K2 Sodo, G3 Reverend. Er det noen med erfaringer rundt disse skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes relativt mange forskjellige ski i det segmentet du er ute etter. Bunner her som mange andre steder ned til hva du anser som viktigst. Lett vekt går stort sett utover kjøreegenskapene. Pudderflyt bunner mye ned i teknikk, men du kan få endel hjelp av brede planker, men disse er som regel ikke spesiellt lette. Min erfaring er at de 4-500 grammene som stort sett skiller de lette skiene fra resten ikke spiller all verdens rolle når du trasker oppover. Jeg personlig nyter oppturen, men ville aldri latt lettere ski gå på bekostning av virkelig å kunne dra på nedover. De dagene det er godt med snø bruker jeg K2 Poonton som toppturski. Dette er en av de tyngre skiene på markedet, men gir en utrolig glede ned igjen. Har gått 6-7 timers oppturer med disse uten å slite noe mer enn de andre i turlaget. Skal du ha en ski som visstnok dekker begge dine behov (har ikke prøvd den, men hørt veldig mye bra om skia) burde du ta en titt på Amplid Infradark. Tror Oslo Sportslager har den inne, ellers er det flere som fører den. Er bare å søke litt rundt. Reverend skien er nok i utgangspunktet mer rettet mot turen opp, men til tross for liten bredde skal den visst være nokså kapabel ned igjen. Ta en titt på G3 El Hombre hvis du tenker enda litt mer på nedturen De andre skiene du nevner har jeg desverre ikke noe forhold til..

Lykke til i valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reverend skien er nok i utgangspunktet mer rettet mot turen opp, men til tross for liten bredde skal den visst være nokså kapabel ned igjen.

Lykke til i valget!

Liten bredde? Reverend produktomtales som "Løssnøpastoren" og har mål 126mm i tupp og 93 på midten. Nesten samme mål som Volkl Mantra, og litt bredere enn mine Rossignol Bandit B3 som har tilstrekkelig med flyt. Mulig du forveksler den med en annen G3-ski?

G3 Saint er vel lettvektsutgaven av Reverend (samme mål), og som vel er den som er mest rettet mot turen opp. Eller?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at sportsnett omtaler reverend som løssnøpastoren, men å kalle en 126 mm ski uten rocker eller annen flytehjelp i tuppen en pudderski (som topic starter var ute etter) mener jeg er å strekke begrepet vel langt, men som jeg nevnte i forrige innlegg, dette blir en smakssak kombinert med teknikk. Mine Pro Legend (124 mm) flyter også greit i pudder, men har du først kjørt en spesifikk pudderplanke blir det ganske tamt å gå ned igjen på mindre bredde. Og jeg mener fortsatt at G3 lager ski som liker turen opp vel så godt som turen ned. Går du på El Hombre (136 mm) kan du begynne å snakke om pudderski. Men dette blir jo selvfølgelig min personlige mening om definisjonen på en pudderski ;) Den definisjonen vil nok variere noe avhengig av alder, erfaring og preferanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg noen nye telemarkski som er breiere og passer for toppturer og pudderkjøring. De må dermed være breie, men samtidig nokså lette. Hva ski på dagens marked anbefales? er ca 185 cm høy og veier ca 81 kg.

Sportslageret har salg for tiden, der kan du bl.a. akkurat nå sikre deg K2 Apache Coomba til en svært grei pris http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-apache-coomba-freerideski-12854.aspx

Med din vekt og høyde skulle vel 188cm-varianten passe bra tenker jeg

Spe gjerne på med eksempelvis 22Designs Hammerhead med hælløfter og gå-funksjon som er satt ned ca 500,- i pris: http://www.oslosportslager.no/produkt/22-designs-hammerhead-telemarkbinding-6884.aspx

Og generelt enig med Baklengs, mye bra utstyr på markedet og med det også mye forskjellige preferanser der ute, så det hele bunner vel ut i din egen mavefølelse (og ofte også lommebok). Personlig vil nok Reverend, Mantra, eller BD Kilowatt o.l. vært godt nok for meg, og El Hombre o.l. sikkert helt 'konge' :)

Mine B3 (de heter vel B83 nå) funker forøvrig svært godt som allround-ski :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ærlig innrømme at jeg ikke har spesielt god peiling på ski. Hvor brei burde skiene være for at de skal flyte bra i pudder? Og hvor lang burde de være når jeg er ca 184 cm? Er det noen som har erfaringer med K2 Extreme? knallpris på oslosportslager for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trenden i det siste er selvfølgelig at ski aldri kan bli breie nok når det kommer til pudder. En annen trend er at skia begynner å ligne mer på vannski enn langrennski, for hva skal man med forspenning i pudder? Carving har heller ikke noen særlig funksjon, og skituppen begynner å bli veldig lang og veldig slak. 95 mm plus under midten av skia er digg, men det er veldig upraktisk om du skal bruke skia på hardt føre også.

Konkret kan jeg anbefale ski med god bredde og lav vekt, som

dynafit manaslu

g3 el hombre vampiro + reverend

k2 rocker

Pudderski skal etter min mening være ca 10 cm høyere enn kroppslengde om du kjører ganske aktivt med alpinbindinger og ikke kjører superbratt hele tiden. Desverre aner jeg ikke hvordan dette skår ut på telemark, men jeg vil anta at det er ganske likt, eller at du kanskje må ha enda bedre flyt siden du hovedsaklig bruker trykk på ytterskia. Syns du skulle leid deg ski eller vært på en demo så du er helt sikker i valget. VPG i oppdal har jeg gode demo-erfaringer med, hvis du holder til i midt-norge eller nordvestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.