Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer for overnatting ute uten telt på vinteren


Topptur

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så leter jeg etter tips om dette. Temperaturen vi tenkte å overnatte i ligger mellom -5 til -15. Da er det jo tørr og fin snø og ligge på.

Erfaringer her? Fortell meg, slik at turen kan bli så fin som mulig.

Takk (igjen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På alle soveposer er det jo oppgitt en tempraturskala, enten det er selve merkets skala eller "EN-skalaen". Så i praksis er det jo bare å gå etter tempraturskalaen, samt lengde og bredde da selvfølgelig. Du sier ikke noe om hverken prisklasse eller annet så det er meget vanskelig å komme med anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste temp merkinger er i stillestående luft. det skal ikke rare trekken til før det kjennes mye kaldere, så hvis du skal sove under åpen

himmel, ville jeg hatt litt margin på posen.

Løsning på dette er jo å legge seg i le for vinden, eller kjøpe et soveposetrekk i type GoreTex el.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må huske at det er ikke bare soveposen som gjelder, hvis man ikke har ett tilstrekkelig godt nok liggeunderlag vil man fryse (nesten) uansett.

jeg har en Ajungilak Denali 5-season sovepose, og jeg lå ute i 10 minusgrader med den i helga. glovarm!

de gangene jeg har brukt "noe" utenpå soveposen har jeg brukt en av Helsport sine fjellduker (den uten innvendig for) og da har det blitt veldig mye kondens mellom sovepose og fjellduk.

men Ajungilak-posen kan jeg anbefale på det sterkeste. eneste minus er at den er stor og tung sammenpakket, men hvis du har pulk er ikke det noe problem. den veier 3800 gram. du får mye "varmt" igjen!

prisen er vel mellom 2000 og 2600 kr (tror jeg).

lykke til med valg av sovepose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ajungilak Tyin 5 season og er storfornøyd i samme temperaturspekter som det du søker, dog med ullklær på. Fungerer bra med bamse extreme så lenge det ikke er snøunderlag, har erfart bittert at bamse ikke isolerer godt nok på barmark i kulden (f.eks gress - uten lyng, gran o.l. under)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg, ville jeg til det bruket valgt en pose med god temperaturmargin. Som nevnt, skal det ikke rare trekken til før det blir kaldere! Hvis du skal ligge ved bål, ville jeg valgt en syntetpose som det kan svis glohull på uten at den lekker etterpå. Isbjørn har flere modeller som virker forseggjorte, og det kan være lurt å ha kortest mulig glidlås for å hindre varmetap. Isbjørn jan mayen med kort glidlås kan være en god pose til det bruket! Forholdsvis rimelig er den også! Evt. så kan isbjørn bjørnøya være verdt en titt. Jeg synes ajungilakposene kommer til kort på glidlåsfronten, med dårlige innerklaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.