Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo-området


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Liker litt dårlig å legge inn et amatør-innlegg om noe så "banalt" som småturer (fra 1 dag - 4 dager) rundt Oslo, i og med at mange tydeligvis gjerne vil ha et mer seriøst forum (eller noe - jeg har skumlest litt).

Jeg får satse på at de som ikke er interessert, klikker seg videre...

Saken er: jeg vil gå turer i dette området, men har ikke bil.

Må være relativt enkelt å finne frem, da jeg er amatør.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg Grethe,du har utrolig mage gode muligheter her rundt omkring i Oslo.Østmarka ligger der" ute"med mange fine stier, du har også Nordmarka m.m. Veldig kupert begge steder,mange flotte vann og idylliske steder,så her har du mange fine plasser og utforske, helt klart. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra spørsmål!

Holder meg til toppturer for å være relevant for forumet:

- Maridalsalpene. De ville kollene og åsene innerst i Maridalen gir masse muligheter. Startstedet heter Skar som nås på sykkel fra Oslo sentrum på en time eller litt mer. Man kan også gå fra Movatn togstasjon. De fineste turene er Mellomkollen, Gaupekollen og Furumokollen.

- Gyrihaugen (Krokskogen) turen starter her nede ved Tyrifjorden og går omtrent 600 meter rett opp bl.a gjennom passasjen "Mørkgånga". Her er det bratt...

- Barlindåsen (Lillomarka) fin liten tur fra Sørbråten togstasjon. Nydelig utsikt.

- Kikut "Traversen" som starter bak Kikutstua. Går over Kikuttoppen, Porthøgda, Askehøgda og Sandungskollen.

Dersom man tar sjansen på å ta kollektivtransport eller leier en bil, går det an å gå på snaufjellet flere steder innenfor noen få mils radius fra Oslo. De beste områdene er:

- Vikerfjell/Høgfjell

- Blefjell

- Norefjell

- Skrim.

Litt lengre unna ligger

- Gaustadtoppenområdet

- Lifjell

- Vassfaret