Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo-området


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Liker litt dårlig å legge inn et amatør-innlegg om noe så "banalt" som småturer (fra 1 dag - 4 dager) rundt Oslo, i og med at mange tydeligvis gjerne vil ha et mer seriøst forum (eller noe - jeg har skumlest litt).

Jeg får satse på at de som ikke er interessert, klikker seg videre...

Saken er: jeg vil gå turer i dette området, men har ikke bil.

Må være relativt enkelt å finne frem, da jeg er amatør.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg Grethe,du har utrolig mage gode muligheter her rundt omkring i Oslo.Østmarka ligger der" ute"med mange fine stier, du har også Nordmarka m.m. Veldig kupert begge steder,mange flotte vann og idylliske steder,så her har du mange fine plasser og utforske, helt klart. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra spørsmål!

Holder meg til toppturer for å være relevant for forumet:

- Maridalsalpene. De ville kollene og åsene innerst i Maridalen gir masse muligheter. Startstedet heter Skar som nås på sykkel fra Oslo sentrum på en time eller litt mer. Man kan også gå fra Movatn togstasjon. De fineste turene er Mellomkollen, Gaupekollen og Furumokollen.

- Gyrihaugen (Krokskogen) turen starter her nede ved Tyrifjorden og går omtrent 600 meter rett opp bl.a gjennom passasjen "Mørkgånga". Her er det bratt...

- Barlindåsen (Lillomarka) fin liten tur fra Sørbråten togstasjon. Nydelig utsikt.

- Kikut "Traversen" som starter bak Kikutstua. Går over Kikuttoppen, Porthøgda, Askehøgda og Sandungskollen.

Dersom man tar sjansen på å ta kollektivtransport eller leier en bil, går det an å gå på snaufjellet flere steder innenfor noen få mils radius fra Oslo. De beste områdene er:

- Vikerfjell/Høgfjell

- Blefjell

- Norefjell

- Skrim.

Litt lengre unna ligger

- Gaustadtoppenområdet

- Lifjell

- Vassfaret

Mulighetene er enorme! Oslo er rett og slett et glimrende utgangspunkt for turer i overraskende vilt terreng. Bare synd så få av de som bor her benytter seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for gode svar!

Panda,

- Gyrihaugen (Krokskogen) turen starter her nede ved Tyrifjorden og går omtrent 600 meter rett opp bl.a gjennom passasjen "Mørkgånga". Her er det bratt...

Hvor lang tid bruker man (cirka) på denne turen? Hvordan er det på toppen - kan jeg gå videre derifra? Eventuelt gå en annen vei ned?

Skal se litt på kart, og kikke litt på alle stedene som er nevnt - kommer sikkert tilbake med flere spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan slenge på et par anbefalinger fra området jeg bor, nemlig Asker:

1. Skaugumåsen. En fin topp med osloområdets kanskje flotteste utsikt og stup mot øst. Det går buss hver time som har stoppested i gangavstand fra Sem Gjestegård som er det naturlige utgangspunkt.

2. Vardåsen. Nok en flott ås med vanvittig utsikt både inn til Oslo, over hele oslogryta, ut til Drøbak og innover åsene mot Drammen/Kongsberg. Man kan til og med se Gausta på de klareste dagene. Adkomst opp alpinbakken, men det er også andre muligheter.

3. Asdølsjuvet. Dette er som navnet forteller et juv eller en mini-canyon midt i Vestmarka. Veldig fin tur.

Likevel vil jeg anbefale å skaffe deg en venn som kan kjøre deg til Jotunheimen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe,

Disse turene er "dessverre" ikke lange. Vardåsen er den kjappeste med rundt en halvtime, men man kan drøye turen ved å gå litt rundt oppå der - det er et nydelig område.

Skaugum går også raskt, men der er det også muligheter for lengre runder som en del av turen.

Asdølgjuvet er det stedet som har lengst "korteste vei". Vil tro at det tar an drøy time å gå inn dit fra parkeringsplassen ved Solli Gård. Jeg er litt usikker på hvor nærme man kommer med buss. Området er veldig godt egnet for sykkelturer, men jeg vet jo ikke om det er aktuelt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Temaet ditt er høyst aktuelt Grethe - det bor jo flest folk i Oslo- området, dessuten er turmulightene mange og fine! Hvorfor gå over bekken etter vann? Hvorfor reise vekk fra byen for å gå på tur?!

Du skriver ikke hva slags tur du ønsker, om det er til fots, kano eller sykkel.

Men uansett er dette et ok tips: skaff deg kartet "Idrett og frilufstliv i Oslo", målestokk 1.100 000. Det er gratis, gitt ut av kommunen og du får det blant annet på rådhuset.

Kartet strekker seg fra Ski i sør til Mylla i nord og har tegnet inn alle grusveier, innsjøer, badeplasser, overnattingshytter, serveringssteder og godkjente bålplasser, ++. Gir en grei oversikt.

For mer detaljert kart med stier inntegnet er Nordmarka 1:50 000 utmerket, fås i bokhandelen.

Det finnes forøvrig to ganske ferske bøker om sykkelturforslag i marka også.

T-bane til Sognsvann eller Frognerseteren, Gjøvikbanen til Stryken eller Grua, alle er fine utgangspunkter for lange turer i Nordmarka. Du vil sannsynligvis bli overrasket over hvor lite folk det er der, særlig nord for Kikut.

Dersom du er lite kjent i Oslo vil jeg også få anbefale en fottur på grusveiene og stiene på Bygdøy, særlig på vestsiden. Vakkert, romantisk og fredelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Hei Grethe

Gyrihaugen via Mørkgånga tar omtrent en time eller noe mer en vei og ca en time ned igjen. Men man må jo komme seg til Tyrifjorden/Krogskogen først da. Det går sikkert en buss.

Ellers finnes det mange turbeskrivelser for Nordmarka på nettet.

Jeg anbefaler mørkgongaturen. Den er kjempeflott. Du kan ta Hønefossbussen til sundvolden hotell. Gå forbi hotellet og følg asfaltert vei lang fjorden til du kommer til ferist nummer to. Derer det en godt synlig sti opp til høyre. Følg denne og gå opp Mørkgonga. Derfra går du videre oppover på venstre side av Migartjern og tar av mot høyre rett etter migartjern. Da har du strake veien opp til Gyrihaugen. Når du går ned igjen kan du velge å følge stien som ligger på oversiden/østsiden av Migartjern. Når stien møter en traktorvei tar du til høyre og du kan følge den gamle kongeveien ned til ferista igjen. Alternativt kan du gå mot fjellsetra (tror den heter det) og Sundvolden og gå kleiva ned igjen. Det siste har jeg aldri gjort siden jeg pleier å kjøre bil inn til ferista. Invester i et marka-kart sommer. Skal du overnatte kan du returnere fra Gyrihaugen nordover og gå til storflåtan. I nordenden av storflåtan er det flott å campe. Så kan du gå tilbake til oslo f.eks over Heggelivann-Sandbakken. Du har et hav av muligheter :lol: God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvor lang tid tar det å gå Frognerseteren til Kikut (toppen) og tilbake? Har tenkt å prøve meg på denne i morgen... Håper noen kan svare på denne før den tid.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit utgangspunkt i Nordmarka, om man er lei av å starte ved Sognsvann og kjempe mot alle gærne syklister, er Voksenkollen. Gå over broen etter du har gått av T-banen, og ta stien som er til venstre for skisjappa. Derfra kommer du snart til et veiskille der du kan velge mellom en god del av ruter.

Jeg blir gjerne med deg jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei Grethe,

Kan anbefale Kjerkeberget, kombinert sykkel til Sandungen og spasertur til toppen. Dette er den høyeste toppen i Oslo. Som Tom sier byr også Asker på fine små toppturer. For å gjøre turen litt lenger kan du sykle til Hvalstad ved Asker og følge sti mot Semsvannet og opp en bratt ur til Skaugumsåstoppen 8) Ura kan sammenliknes med oppstigningen til Hårteigen. Returen kan gå om Djupdalsåsen og Tømmervika til sykkelen før hjemturen.

Estimert tid er rundt 5 timer vil jeg tro, vet ikke hvor i Oslo du bor.

Men finest av markaområdene rundt Oslo er etter min mening Finnemarka. Startsted fra Eiksætra eller Kanada. Fine åpne toppområder opp til 700 moh, sykkelveier og teltplasser i skogen ved vann. Nils vet vel mer om det enn meg. Går det busser fra Oslo/Drammen til utfartspakeringer i Finnemarka :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.