Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen og bæremeis


JHR

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg planlegger en tur til fjells til sommer med familien.

Vi vil bl.a. gerne gå Besseggen.

Er det muligt/forsvarligt at gå denne turen med bæremeis (datter på 1½ år) eller er den for eksponert?

Andre gode forslag til gode barnevenlige turer i norske fjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det går helt sikkert greit med meis der, men jeg lurer litt på hvorfor akkurat besseggen når man har så mye andre fine ruter å ta av hvor man slipper å gå i kø...

Besseggen er vel bare en tur man må gå for å "ha gått den"

Sånn er det for meg ihvertfall, jeg må gå den-en eller annen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert greit med meis der, men jeg lurer litt på hvorfor akkurat besseggen når man har så mye andre fine ruter å ta av hvor man slipper å gå i kø...

Kø? Dersom du med kø mener enn viss sannsynlighet for å kontinuerlig ha mennesker innen synsrekkevidde så kan jeg være enig. Men nå er det ikke sånn at alle mennesker ser det på dette som en vederstyggelighet. Du har vel problemer med å forstå at folk skal opp på Storen også da?

Jeg kan godt forstå at folk vil gå Besseggen. Det er en virkelig flott tur med lett adkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert greit med meis der, men jeg lurer litt på hvorfor akkurat besseggen når man har så mye andre fine ruter å ta av hvor man slipper å gå i kø...

Enig i at det ikke er specielt sjovt at gå i kø på fjellet, men som andre skriver så er det en tur man vist SKAL gå. Planen var også at gå fra Memurubu - Gjendesheim. Evt. med overnatning på Memurubu først.

Jeg har min kone og datter med, og ingen af dem er specielt fjellvante.

Vi vil også gå andre og mindre trafikerede ruter på vores 14 dagers ferie i herlige Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikkje denne motviljen mot Besseggen som mange har.

Besseggen ER ein fin tur sjølv om det kan være mange folk der og for dei som ikkje har så mykje turerfaring

er det ein forholdsvis enkel tur der dei likevel får flytta grensane sine litt. For dei som er litt usikre so vil det

også føles litt tryggare med mange andre rundt seg.

Som andre seier her so er det ikkje noko problem å gå Besseggen med bæremeis om du har litt erfaring men

eg vil heller råde deg til å gå frå Gjendesheim til Memurubu. Mykje betre utsikt å gå nedover eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått masse turer med vår datter som nå er 1 år og 8 mnd.

Bæremeis er supert, hun er oppreist og med på turen.

Vår erfaring er at hun alltid sovner (gjerne etter 30-45 min) og da blir hodet slengende frem og tilbake.

Derfor har vi utviklet diverse patenter med skjerf etc som stabliserer hennes hode og overkropp inn mot bæreren. Hvis mor bærer får far feste skjerfet når gullungen sovner.

Bæresele - dette har også vist seg svært godt for turbruk. Barnet ligger tett inntil ryggen til bæreren, og holder god varme og får mye mindre "slenging". Det blir mindre utsikt fordi barnet er bak og ikke over ryggen til den som bærer. Men mye mer kroppskontakt, mye mer trygghet og mindre uro/bedre søvn. Se på nettsteder som tettinntil.no - vi har en ergo bæresele.

Går vi litt lenger tur (over 1-1,5 time tar vi gjerne med begge deler så kan vi bytte mellom bæremeis og bæresele. Bæreselen kan lett pakkes sammen og legges i baklommen på bæremeisen. Men når du bærer barnet i bæreselen må meisen oftest bæres av noen andre. (eller ergoselen med barnet på magen og bæremeisen fremdeles på ryggen)

Materialene i bæresjal er gjerne bomull, som blir kald og tung i regn, men det har visst seg veldig bra likevel for oss. Også til innendørsbruk for et barn som ikke får sovne/er urolig etc.

Jeg har lagt merke til en ting - og lurer på om andre har merket det samme, som jeg nok ville vurdert om jeg skulle gått en såpass lang tur: Bena virker ofte kalde når vi har vært ute med ergomeis eller bæremeis mer enn ca 1 time i litt kjølig vær. Det virker på meg som blodsirkulasjone stopper opp og bena dovner. Mao så velger sjelden å gå mer enn 1- 1,5 timer før vi tar gode pauser. Tror kanskje jeg for barnets glede vill valgt kortere turer enn Besseggen for å få mer tid til å være på bakken, ta på ting, smake på ting osv.

Apropos de som kommenterer at Beseggen er for folksomt - for barnet er det sikkert hyggelig med endel folk som smiler og tar kontakt underveis, det er alltid hyggelig for vår datter hvertfall. Noe å kikke på ( tillegg til den flotte naturen), noen å ta blikkontakt med og noen å synge med :D

Jeg skal forøvrig til Gjendesheim nå til uken,og gleder meg til å vandre undt med barnet i pulk og innimellom med åness blåmann på føttene. Men bør vel droppe Besseggen med pulk...

god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg henger meg på denne tråden.

Er det noen her som har erfaring med besseggen e.l med små barn i bæremeis? Sønnen min vil være noe over ett år til sommeren og jeg lurer fælt på om det er forsvarlig med så små barn i meis på en såpass krevende tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.