Gå til innhold
  • Bli medlem

Gøyal langhelg med bl.a midnattstur på Storronden


panda

Anbefalte innlegg

Anne og meg hadde egentlig tenkt oss til Rondvassbu forrige torsdag, men et særdeles usympatisk regnvær gjorde at vi ikke ønsket å gå de seks kilometrene inn dit. Dermed flyktet vi til Leirvassbu mens vi ventet på bedre vær.

Her regnet det ikke så mye, men til gjengjeld snødde det skikkelig oppe i fjellet og sikten var dårlig. Det opprinnelige målet Tverrbotnhornet ble derfor skrinlagt.

Når sikten er dårlig er det greit å holde seg til en rygg. Muligheten for å gå feil blir mindre da. Valget sto mellom Kyrkja og Tverrbotntind. Vi valgte den siste (som er litt enklere).

Selve ryggen opp hit fra Leirvassbu er en relativt enkel tur under gode forhold. Sist jeg var her tok det omtrent to timer til toppen. Snøen gjorde ting litt mere krevende, men morsomt var det uansett (se vedlagte bilder). Vi svingte oppover i Ura før selve ryggen begynte og sparte noen meter på den måten. Mot toppen ble snøen i dypeste laget for Anne som valgte å vente litt mens jeg ruslet de siste metrene opp. Utsikten herfra er glimrende, men ikke i dag, Jeg så bare mine egne føtter, og de er ikke særlig pene.

Sleipe stein er enda eklere når man er på vei nedover. et sted glapp jeg litt og klinte fingrene i en stein. Forstuet to fingre litt. Jeg stappet hånda ned i en masse snø, og det hjalp ganske mye. Tror det er en riktig ting å gjøre.

Nederst fant vi et snøfelt som var gøyalt å skli nedover i. Akkurat passe litt-for-bratt var det. Vi lurte faktisk på om vi skulle trave opp igjen for å skli ned en gang til.

Istedet vasset vi over toppen som heter "Presten" på vei tilbake til Leirvassbu og den nydelige middagen der. På kvelden klarnet det litt opp og Tverrbotnhornene så særdeles innbydende ut i solnedgangen (se bilde). En sen kjøretur nedover dalen for å kikke på Skardstind var også ganske vellykket der den lå dekket av nysnø innerst i en grønn dal.

Dagen etter var været bra og vi kunne sikkert ruslet en topp eller to, men vi hadde hørt at været skulle holde noen dager og durte avgårde i retning Rondane istedet. Det viste seg å være et ikke helt vellykket valg. Solen skinte da vi travet de seks lett kjedelige kilometrene inn til Rondvassbu, men så skyet det litt over igjen. Burde vi blitt i Jotunheimen litt til kanskje?

Heldigvis har Rondvassbu en TV, så kveldens EM finale var ihvertfall reddet. Kampen var kjedelig, og utover i annen omgang ble jeg mer opptatt av værsituasjonen utendørs. Det klarnet opp og så direkte lovende ut. Lyst var det også. Kampen ble verre og verre og da endelig dommer Merk blåste i fløyten og gjorde slutt på dens lidelser sprintet jeg opp på rommet mitt og pakket sekken.

Jeg startet litt før elleve om kvelden og nådde toppen av Storronden nøyaktig klokken ett om natten. Rondeslottet nærmest svevde over skyene. Verden ser helt annerledes ut om natten. Det er veldig synd at flere ikke går midnattsturer når været tillater det. Dette er ikke min første midnattstur, og det blir heller ikke den siste. Særlig på topper hvor det er en haug med folk på dagtid er dette en fin mulighet. Tidligere har jeg vært på natt-turer på bl.a Galdhøpiggen og Fanaråken. På det siste stedet lagde de til og med mat til meg på hytta på toppen da jeg kom deisende med snø i håret klokken 11 om kvelden.

Sikten var utrolig fin og Jotunheimen syntes godt i Horisonten. Dovre hadde nok også vært synlig om ikke det fordømte Rondeslottet hadde ligget i veien. Jeg ruslet ut mot stupet på toppen men holdt meg på steinene. Flere fotspor viste at ikke alle besøkende her oppe skjønner hva overhengende snøfonner kan finne på. Noen hadde vært langt ute på overhenget trolig uvitende om at det gikk 500 meter rett ned under føttene deres. Schkummelt!

Klokken halv tre tuslet jeg inn på Rondvassbu. En sen tannpusser sendte meg et underlig blikk men sa ingenting. Noen timers søvn senere våknet jeg til et elendig vær som ikke så ut til å ville gå over, så tirsdag morgen reiste vi like godt tilbake til Oslo hvor vi får dagene til å gå med å spise sushi og drikke vin i Sofienbergparken mens vi venter på bedre vær i fjellet.

Det hadde vært greit med litt sommer snart! Hadde det ikke ?

post-119-133474386751_thumb.jpg

post-119-133474386761_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for servering av nydelige bilder. Spesielt det med blå himmel i bakgrunnen gjorde meg nostalgisk. Jeg kan knapt minnes sist jeg så en skyfri himmel.

Forresten, de urbane greiene med sushi og vin i parken synes jeg du skal forsøke å legge av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan skrive under på at nattur er en fantastisk aktivitet, men dessverre litt psyksisk slitsomt for normalt søvnige sjeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Forresten, de urbane greiene med sushi og vin i parken synes jeg du skal forsøke å legge av deg.

Tom, kos som dette dette hører faktisk med av og til, deg og :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.