Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting i Vinterfjellet mm.


KGM

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg planlegger i mars å gjøre min første lengre tur alene i Vinterfjellet, og det ville kommet godt med å få med seg litt av erfaringen som finnes her på forumet i bagasjen. Foreløpige planer er å bruke hytta til onkelen min ved Gjendesheim som base, og gå mot topper som Besshø, Nautgardstind og Kvassryggen/Høgdebråtet/Eggen. Men jeg vurderer også å ta med et telt for å muliggjøre lengre ekspedisjoner enn dagsturer. Problemet er at min erfaring med vintertelting er svært tynn, og på snaufjellet er den ikkeeksisterende. Derfor er jeg interessert i å høre om andres erfaringer, råd og advarsler om teltplassering, vindskjerming, bardunering, snøsmelting, nødvendig utstyr, teknikker for å holde varmen og andre tips. Kanskje jeg bør sette opp teltet utenfor hytta en natt før jeg legger av gårde på langtur?

Er det en fordel med pulk hvis jeg har med meg mye, eller blir den så tung i motbakker og skavler og skummel i utforkjøringer at en tung sekk er å foretrekke?

Hvordan er eggen fra Kvassryggen mot Høgdebråtet på vinterstid uten stegjern og isøks?

Andre forslag til dagsturer og lengre utflukter fra Gjendesheim (eller utgangspunkter som kan nås greit med bil) mottas også med takk.

Jeg vil samtidig benytte anledningen i mitt første innlegg til å takke for masse fine tekster som jeg allerede har rukket å lese her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er ganske fersk på vinterlivet selv har jeg lest 2 bøker om Vintertelting :shock:

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8200420884

Denne gir en innføring spesielt rettet mot graving av snøhuler, det virker nesten som om forfatteren elsker å grave seg snøhuler så mange sider dette er blitt viet, men den gir også innføring i andre ting, som f.eks å bruke en hel side på å fortelle alle de negative sidene med telting kontra snøhule.

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8276833314

Denne derimot lånte jeg også på biblioteket og den gir mange smarte tips til høyfjell såvel som skogland i vinterhalvåret og er skrevet på en forståelig og interessant måte med mange notater, bilder og forklaringer uten å gå løs på innholdstoffet på en akademisk kjedelig måte.

Edit:

Ser nå at bokbeskrivelsen er feil, så ikke la deg lure av:

En bok som handler om å høste fra naturen. Leseren får presentert et antall sikre sopper - gode matsopper man ikke kan ta feil av hvis man følger bokens anvisninger. I tillegg handler boka om bær og andre ville vekster, slik at man kan gripe de mulighetene som oppstår mens man er på sopptur og finner noe interessant. Boken handler også om selve turen, om biotopene og om hvordan man kan nyte noe av fangsten på turen til glede for store og henrykkelse for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bør sette opp teltet utenfor hytta en natt før jeg legger av gårde på langtur?

Er det en fordel med pulk hvis jeg har med meg mye, eller blir den så tung i motbakker og skavler og skummel i utforkjøringer at en tung sekk er å foretrekke?

Ettersom du er usikker på teltinga, kan det nok vera lurt å starte med ei natt i nærleiken av hytte. Så ser du kva som fungerer og kva som ikkje fungerer. Du bør også ha prøvd å setje opp teltet i ufysleg vind ein gon før du legg ut på langtur.

Ein tung sekk kan også vera skummel i utforkøyringane :-) Dersom du bare skal gå bratte motbakkar og skumle utforkøyringar, er kanskje ikkje pulk det beste. Men du treng ikkje dra pulken så mange metrane på flatmark før pulk likevel er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet pulk i bratt terreng forrige helg - var litt av en utfordring. Opp går et greit så lenge man har godt nok feste på skiene(helst feller... vi brukte klister i mildværet) - blir veldig tungt å gå fiskebein over lang tid med pulk så om man kan gå så rett(diagonalt) som mulig jo mer krefter sparer man. Følte det ihvertfall sånn da vi var ute.

Nedstigning kan bli et problem om det er veldig bratt og hard snø. Da har man ingen sjangs å bremse farta og å styre. Det endte med at vi tok av skiene og gikk ned et stykke for å komme hel ned. Pulken bare sklei ut og velta om vi prøvde å kjøre på skrå nedover. Men dette var på veldig hardpakket forblåst snø som var like hard som et parkettgulv nesten. :-)

Dagen etter var det blitt enda mildere og da gikk det fint å kjøre kontrollert ned uten å frykte for noen livsfarlige stunts med pulken.

Pulk har nok ikke noe å gjøre på toppturer - men til en viss grad kan man få den med seg opp ganske bratte områder... spørs jo bare om man er interessert i å bale med alt de gangene det ikke er like enkelt å komme fram og opp/ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage tau/wire av forskjelllige tykkelse som du lager slik at de blir liggende under pulken som faste bremse hvis du skal ned lange bakker. Alternativt er og ha en tråd midt på den tråden som blir under pulken som du kan regulere antall evnt av/på med bremsen fra selen.

Det blir i prinsipppet det samme som det bruker når de legger kjetting under meiene når det blir kjørt med tømmerlast med hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage tau/wire av forskjelllige tykkelse som du lager slik at de blir liggende under pulken som faste bremse hvis du skal ned lange bakker. Alternativt er og ha en tråd midt på den tråden som blir under pulken som du kan regulere antall evnt av/på med bremsen fra selen.

Det blir i prinsipppet det samme som det bruker når de legger kjetting under meiene når det blir kjørt med tømmerlast med hest.

Dette var interessant. Kan du forklare nærmere, evt med en skisse? Er visst litt treg i oppfattelsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et konstant problem med telting på vinterstid er fuktighet. Spesiellt på flerdagerstur er dette en utfordring. Er det kaldt blir det en god del kondens inni teltet - av kropp og pust. Klær som blir svette og våte av toppturer - er ikke bare bare å få tørre når temperaturen ute er under -10 og inne i teltet -2 til -5 grader. Alt som skjer i teltet av evt vannsmelting skaper også kondens. (forsiktig med ild - i kulda oppfører mange brennere seg annerledes enn i 'normal' temperatur)

Tørking i sovepose er ofte no' herk. Har nettopp selv hatt en slik tur. Telt som base-camp og topptur i -20 grader. Jeg ble som alltid god og svett - og måtte skifte til tørt for å holde varmen - og hadde da vått tøy som ikke så lett lot seg tørke. Moral : Ha med mer enn nok skiftetøy - ikke minst innerst. Hører gjerne fra andre vinter-teltere om hvordan dere tørker tøy i -10 grader og kaldere...(bortsett fra det naturlige valget å tenne bål - på turer der det er mulig å få tak i ved.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en del tips.

Jeg googla den andre boka Fjellbukken nevnte, og fant en bedre beskrivelse som ikke nevnte soppsanking. (Tror ikke jeg kan regne med å overleve på soppen jeg finner rundt Gjende i mars...) Det blir nok en tur på biblioteket før jeg eventuelt prøver meg på vintertelting alene. Jeg fant forresten to andre forumtråder som er relevante:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15231&highlight=&sid=4e56e36fc27af3f277eb4a9621ff90d1

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11536&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=plugg

Jeg lurer fortsatt litt på eggen fra Kvassryggen til Høgdebråtet, selv om det kanskje er OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du spor: Hvordan er Eggen fra Kvassryggen til Høgdebråtet uten isoks/stegjern.

Svar: Glem det ! Det fremgaar at du skal "debutere" i vinterfjellet. Opp der er det

bratt nok til at noedvendig utstyr maa vaere med. Selvsagt kan dette (som alltid)

variere kraftig med forholdene (trygg, god sno kontra is etc.)

God tur, beste hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et konstant problem med telting på vinterstid er fuktighet. Spesiellt på flerdagerstur er dette en utfordring. Er det kaldt blir det en god del kondens inni teltet - av kropp og pust. Klær som blir svette og våte av toppturer - er ikke bare bare å få tørre når temperaturen ute er under -10 og inne i teltet -2 til -5 grader. Alt som skjer i teltet av evt vannsmelting skaper også kondens. (forsiktig med ild - i kulda oppfører mange brennere seg annerledes enn i 'normal' temperatur)

Tørking i sovepose er ofte no' herk. Har nettopp selv hatt en slik tur. Telt som base-camp og topptur i -20 grader. Jeg ble som alltid god og svett - og måtte skifte til tørt for å holde varmen - og hadde da vått tøy som ikke så lett lot seg tørke. Moral : Ha med mer enn nok skiftetøy - ikke minst innerst. Hører gjerne fra andre vinter-teltere om hvordan dere tørker tøy i -10 grader og kaldere...(bortsett fra det naturlige valget å tenne bål - på turer der det er mulig å få tak i ved.)

Dette er presis det jeg gruer meg til på vintertur. Tok en testovernatting ved siden av hytta i romjulen og neste dag var hele teltet søkkvåt. Da hadde vi ikke våte klær med oss.

Jeg har lest at Monsen pleier å gå på ski med minst mulig klær, slik at han svetter lite. Da blir det gjerne ølundertøy + goretext, ved mange minusgrader. Det betyr at det fryser i begynnelsen, men du svatter mindre. Når han lager kamp, tror jeg har tar på seg en tørr undertrøye, tar den våte undertrøyen over og derover en tykk ulgenser. Den våte trøyen skal da tørkes ved kroppsvarme. Jeg pleier å bli kaldt av å fyre klærne tørr med kroppsvarme, men kanskje går det an hvis du har noe tørs innerst.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører gjerne fra andre vinter-teltere om hvordan dere tørker tøy i -10 grader og kaldere...(bortsett fra det naturlige valget å tenne bål - på turer der det er mulig å få tak i ved.)

Når man har basecamp og er ute om dagen går det ganske greit å tørke klærne ved hjelp av banking og henging. Så fort som mulig bør klærne fryses, så banker man de for å få frost og is til å løsne. Hvis det ikke snør så kan klærne henges på snor ute, ellers kan det henges opp inne i teltet med god lufting. Å henge klærne inni teltet om natten vil nok ikke virke så bra. Kanskje ta med en presenning til tørking om natten ute når det snør? Når Monssen er på tur forflytter han seg hver dag, så da kan jeg godt skjønne at han tar på fuktige klær for tørking med kroppsvarme. Sikkert ikke behagelig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å tørke klærne. Ha et sett med ull liggende i soveposen. Når du skal ut og gå igjen dagen etter er det på igjen med den våte ulla. Ubehagelig i 5 minutter, deretter ikke noe problem. Funker greit på ukesturer, men kan ha godt av å skylles i rent vann om turen skal vare veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva med å legge tøy(et) i en pose (av plast eller tøy) på snøen i minusgrader.

Posen ligger over natta og is "bankes ut"?

Posen kan sikres så den ikke blåser avgårde.

(Overnevnte vil være enklere en å lage klessnor ved teltet)

Om morgene kan man prøve å ta de frysetørkede klærne inn i teltet for oppvarming.

Dette er kanske mere behagelig å ta på "frysetørket tøy", kontra vått/fuktig tøy.

Har noen erfaringer?

- janhugo / www.ryggsekk.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er viktig å ikke bli våt. Litt svett trøye gjør ikke noe, den tørker greit på kroppen, bare man bruker ull innerst. Tryner man i snøen eller baser i snøen på annen måte, handler det om å få snøen av - i hvert fall før man trekker inn i teltet.

Jeg pleier å ha med en liten børste for å børste vekk snø av gamasjer og støvler, i det man går inn i teltet.

"jhs" har et godt poeng med å frysetørre klær. Ved å la ytterjakke og ytterbukse være igjen i forteltet kan man banke vekk isen neste dag. Da er det en fordel med goretex el.l. siden isen har en tendens til å sitte godt i bomullen.

Jeg har alltid med et ekstra ullskift som brukes til å sove i. Det sies at dunposer skal man sove i med lite på seg, men jeg har på meg mest mulig (tørt) tøy om natta. Tørking av tøy i soveposen om natta gjør at jeg fryser. Tilsvarende synes jeg er det bedre å ha støvlene frosne om morgenen og sove godt, enn å tørke / varme støvler i soveposen om natta og fryse. Teknikken er da å begynne å gå så raskt som mulig etter at man har tatt på de frosne støvlene om morgenen, slik at man får varmen før føttene fryser blå. Hvis man skal bryte leir, kan det være en utfordring - med mindre man har med egne ladder e.l.

Kondens og rim i teltet skyldes normalt dårlig lufting og bør ikke være noe stort problem i norsk vinterfjell. I hele tatt bør man lufte så mye som mulig, spesielt hvis det er lite vind. Noe rim og is må man likevel regne med, men det forsvinner med litt fyring eller kan bankes av når man tar ned teltet.

Hvis man ikke har erfaring med vintertelting, er det et godt poeng å prøve ut utstyr i hyggelige omgivelser. Tenker man på ukestur, kan teltleir i påsken anbefales som en god start.

Jeg vil for øvrig ikke anbefale å gå alene på flerdagers telttur vinterstid, før man har fått en god del erfaring med vintertelting.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha 2 sett med ullundertøy på vintern, et jeg sover i og et jeg går i (evt med en super helt innerst på overkroppen). Hvis det ikke blåser/snør så går jeg kun med en tykk ullgenser øverst. Denne bytter jeg ut med en dunjakke når campen er oppe og tar enten å frysetørker den som nevnt over eller tørker den ved bålet hvis jeg har muligheten for det. Bonusen med supern og ullfrotten er at disse somregel tørker ganske mye under dunjakka iløpet av kvelden slik at det funker greit å varme dem i posen over natta.

Jeg kan også anbefalle deg å kjøpe noe som heter Dryzone skotørker (http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=102) som jeg pleier å putte i posen hvis jeg har mye som må tørkes, dette fungerer ganske så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge fungerer denne skotørkeren? Den må jo før eller siden bli mettet av vann? Hva gjør du når den er mettet? Hvor mye veier den før bruk, og hvordan oppbevarer du den underveis?

Jeg har brukt den opp til en uke i strekk, hvor den har blitt brukt på alt fra sko og sokker til soveposen og det har ikke vært noe problem. Hvis det er noe som er helt gjennomvått så funker det selvfølgelig bedre med et bål men disse er gode for å få ut siste rest. Det står på esken at støvler man tørker ved hjelp av disse skal være ca dobbelt å tørre i løpet av 8 timer.

Hvis de blir veldig fuktige så kan man litt forsiktig tørke dem ved bålet, ellers så funker det bra å henge dem på utsiden av sekken hvis det er litt varme og sol da er de bra igjen på kvelden. Når jeg er hjemme igjen fra tur så henger jeg dem opp over varmekablene på badet og da er de som nye igjen dagen etter.

Posene veier tilsammen kansje 300-400 gram og oppbevares i en clipspose som følger med når jeg ikke bruker dem. Er sikkert noen som syns det er litt unødvendig tungt men jeg plages iallefall mindre av 400gram ekstra enn våt utstyr.

Dette er produktsiden til det settet jeg har http://www.dampire.com/product.php?product_id=0000000007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at Monsen pleier å gå på ski med minst mulig klær, slik at han svetter lite. Da blir det gjerne ølundertøy + goretext

Ned til temeraturer til -15 grader (effektive) går jeg aldri med annet enn ullundertøy + vindtett (bomull eller teknisk-tøy(gore-tex mm)). Det er varmt nok mens kroppen jobber. Men da må jeg umiddelbart kle på meg mer ved pause. (Har en dun-jakke liggende klar øverst i pulken). Takk for mange gode fryse-tørking-tips. Dette skal prøves ut nå i vinter i Rondane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.