Gå til innhold
  • Bli medlem

det å fryse på beina i soveposen...


Anbefalte innlegg

For kort sovepose gir også kulde hvis beina presser mot enden.

For lang sovepose gir også kulde hvis det er et for stort luftrom nedenfor beina som du ikke får varmet opp. trekk posen helt opp så du kjenner bunnen når du strekker beina helt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For lang sovepose gir også kulde hvis det er et for stort luftrom nedenfor beina som du ikke får varmet opp. trekk posen helt opp så du kjenner bunnen når du strekker beina helt ut!

Det har du helt sikkert rett i. Med mine 199 cm har jeg aldri tenkt tanken at soveposer kan være for lange... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kanskje nevnt noen ganger her, men lure triks.

-balaclava

-ullundertøy m/sokker

-godt liggeunderlag

-legg noe mellom deg og duken feks klær.

- varm opp en liter vann som du heller i en varmebestandig flaske (feks felt flasken fra F) legg den inntil lysken slik at de store arteriene med blod blir varmet opp. funket bra for meg. ble nesten for varmt.

jeg har også hørt:

det kan også være lurt å riste soveposen din i luft slik at den absorberer mer luft og dermed øker isolasjonsevnen.

dette har fungert for meg, men kanskje ikke det gjør det for alle.

knall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det ble tatt opp det å fryse på beina, men hva når en fryser i soveposen?

Jeg har et stort problem der. Selv om jeg sover med en sovepose som har komfort til - 15, og det er -10 grader utafor teltet, pluss at jeg har ullsokker på beina, og ullundertøy, så fryser jeg.... er så sinnsykt iriterenes, og det er dette som ofte ødelegger en del av turen, i og med at jeg får lite søvn. Mulig jeg har dårlig blodsirkulasjon, så hva kan jeg gjøre med dette?

Jeg kan lage "sovesokker" til deg av ull. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette tipset. Jeg var innom en sport1-butikk i Oslo sentrum i går, men de var utsolgt og hadde vanskelig for å få bestilt nye. Ifølge jenta i butikken var halve Oslo innom for å kjøpe dem siste helg. Er det så mange som har lest dette tipset her på forumet, mon tro?

Jeg fant dem i dag på nettbutikk KomplettFritid og fikk mail om at pakken er sendt allerede en time etter bestillingen. Håper at jeg blir fornøyd med innholdet også. Er i hvert fall fornøyd med tempoet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke så uvanlig og fryse på føttene de første timene etter man har lagt seg i soveposen.

I tillegg til alle gode rådene du har fått her, bør du unngå å legge deg med tettsittende eller fuktige klær. Det blir varmt i soveposen av din egen kroppsvarme. Ikke isoler den inne. Prøv en gang og ikke legg deg med annet enn bivibag sko og en god lue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alle gode rådene du har fått her, bør du unngå å legge deg med tettsittende eller fuktige klær. Det blir varmt i soveposen av din egen kroppsvarme. Ikke isoler den inne. Prøv en gang og ikke legg deg med annet enn bivibag sko og en god lue :D

Støtter det med "uten tettsittende klær" og for all del ikke fuktige klær, samt all annen eksperimentering for å se hvordan ting fungerer for deg.

Derimot vil jeg gjerne benytte anledningen til å ta livet av myten "det blir varmere med mindre klær i soveposen". Komforten KAN bli bedre, du kan f.eks. bli mindre svett (for mye klær er en uting). Eller alt blir mer behagelig fordi ingenting strammer, det er mindre klamt og så videre. Og med god komfort sover du helt klart bedre. Dårlig komfort = dårlig søvn. Da fryser du også lettere. Med for mye klær kan du også bli svett (=for varmt) første del av natta, og deretter våkne kald/klam senere. Likevel - det blir ikke VARMERE i posen av å ta på mindre klær. En svært seiglivet myte, dette. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine forebyggende rutiner mot å fryse i sovepose om vinteren:

- gradangivelse på soveposer er svært omtrentelige og avhenger av mange forhold - ikke minst liggeunderlag og personens tilstand og kjønn. Vil du sove garantert varmt, må kuldeangivelsen holde en god margin i forhold til faktiske forhold

- jeg bruker exped sitt dununderlag 9 cm. Dette er så godt at jeg kan slanke kravet til varm sovepose. Har du temarest-underlag styrk dette ved å ta med et halvt ridge-rest underlag for å ha under rygg og hofteparti.

- din evne til å produsere varme er like viktig som sovepose og underlag. Varmeproduksjonen er mindre når du er utslitt og har spist lite.

- jeg holder varmeproduksjonen oppe ved å spise godt om kvelden og fyre opp med et lite nattmåltid underveis (sjokolade e.l.)

- nattesøvnen forstyrres av å være pissetrengt. Jeg bruker tisseflaske for å unngå kaldt dobesøk utenfor teltet.

- det er lett å bli dehydrert. Dette gjør det vanskeligere å holde varmen. Drikk jevnt fra du har slått opp teltet til du legger deg. Ikke fall for fristelsene å la være å drikke fordi du ikke vil på do om natten (gjelder særlig damer). Ta en tår etter tisseflaskebesøk og sov desto bedre deretter.

- begrens hvor mye tøy du tørker i soveposen (maks et par sokker som er fuktige - ikke våte). Bruk nettingloft til å tørke tøy i teltet. legger du deg med fuktig ullundertøy under kalde forhold er det vanskelig å bli varm. Skift til tørt tøy og tørk det fuktige tøyet med primus. I takhøyde blir det fort 50 grader.

- sov med et lag superundertøy/tynt ullundertøy. Mindre, og du vil lett fryse. Mere, og du vil ha mindre å ta på deg når du kryper ut av soveposen om morgenen.

- jeg sover alltid med lue om vinteren. Er det riktig kaldt bruker jeg balaclava og/eller halsvarmer. 40% av blodet går gjennom hodet og det skjer et stort varmetap her om vi ikke gjør noe for å hindre det.

- fryser du på bena, ta på tykke tørre sokker og putt enden av soveposen ned i ryggsekk.

- bruker du dunjakke, er dette en soveposeforsterker av rang.

- Og så "min egen" lille oppfinnelse: Kjøp Nalgene eller Sigg drikkeflasker (en eller to) med isoleringshylster. Kok opp drikkevann til dagen etter og bruk flasken/e som varmeflasker i soveposen om natten. Dette er veldig effektivt for å holde varmen oppe i soveposen, men også en måte å hindre at vann fryser om natten. Vannet bruker jeg til frokost og suplerer med nytt kokvarmt vann til dagen forøvrig. Jeg bruker aldri termos på vintertur. Det er unødig tungt og det fungerer ikke som varmeflaske i sovepose.

Det er dessverre overdrevet hvilken varmeeffekt man kan få ut av å ta med kjæreste eller ektefelle på overnattingstur om vinteren. Tvillingposer (kople to soveposer i glidelåsen) er mindre brukbart pga. den store åpningen som vanskelig lar seg sammensnurpe. Mye trekk. Men så er det jo mange andre grunner til at det er hyggelig å ta med kjæresten.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det med "uten tettsittende klær" og for all del ikke fuktige klær, samt all annen eksperimentering for å se hvordan ting fungerer for deg.

Derimot vil jeg gjerne benytte anledningen til å ta livet av myten "det blir varmere med mindre klær i soveposen". Komforten KAN bli bedre, du kan f.eks. bli mindre svett (for mye klær er en uting). Eller alt blir mer behagelig fordi ingenting strammer, det er mindre klamt og så videre. Og med god komfort sover du helt klart bedre. Dårlig komfort = dårlig søvn. Da fryser du også lettere. Med for mye klær kan du også bli svett (=for varmt) første del av natta, og deretter våkne kald/klam senere. Likevel - det blir ikke VARMERE i posen av å ta på mindre klær. En svært seiglivet myte, dette. ..

Et tynt lag med syntetisk eller ullundertøy beskytter kroppen litt mot kald luft som kan krype inn i soveposen fra åpningen. Derfor sover jeg egentlig aldri uten undertrøye. En bivaklue hjelper også godt å beskytte halsen på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.