Gå til innhold
  • Bli medlem

God og varm dunjakke?


udtsia

Anbefalte innlegg

Hallo. er 18 år, å tenker på å kjøpe meg en ordentlig god og varm dunjakke! :P

skal bruke den til turer og bor i finnmark så hadde vært fint med en som funker bra.

vil bare ha den beste dunjakken som er å få kjøpt! :lol::)

- noen tips? :)

pris er ikke viktig, vil bare ha d beste ! :P

har sett litt på :lol:http://www.featheredfriends.com/Picasso/Garments/Exp/RockandIce.html noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hallo. er 18 år, å tenker på å kjøpe meg en ordentlig god og varm dunjakke! :P

skal bruke den til turer og bor i finnmark så hadde vært fint med en som funker bra.

vil bare ha den beste dunjakken som er å få kjøpt! :lol::)

- noen tips? :)

pris er ikke viktig, vil bare ha d beste ! :D

har sett litt på :lol:http://www.featheredfriends.com/Picasso/Garments/Exp/RockandIce.html noen som har erfaring?

Personlig anbefaler jeg deg å kjøpe ME Greenland! En litt mer gjennomført og solid jakke, eller en "oppgradert" versjon av Annapurna. veil er vel 4999,-. Finnes bl.a. på www.sportsnett.no!

PS! For oss som er litt sære: Tittelen har en frekk liten orddelingsfeil. Kan du finne den? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig anbefaler jeg deg å kjøpe ME Greenland! En litt mer gjennomført og solid jakke, eller en "oppgradert" versjon av Annapurna. veil er vel 4999,-. Finnes bl.a. på www.sportsnett.no!

PS! For oss som er litt sære: Tittelen har en frekk liten orddelingsfeil. Kan du finne den? :P

ME greenland så fin ut, funker den bra i 30--- kalde? :)

sånn ? truuur æ fant feiln ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sir Joseph Expedition 8000, hvis du vil ha en meget varm jakke som går langt ned på rompa. Brukt av bl.a. Gjeldnes på turen over Antarktis. Ønsker du en jakke hvis ytterstoff tåler juling bør du se på Canada Goose, f.eks. Snow Manta (sjekk dem på www.sportsnett.no).

Feathered Friends lager etter omtalen jeg har lest knall produkter. Event "puster" bedre enn goretex, og tåler røffere bruk enn stoffet på Expedition 8000 og Anapurna. Med en vekt på 1,5kg og fillpower 850 (US) er den nok meget varm. Litt vanskelig å anslå lengde ut fra bilde. En del klatrejakker er lagd for å ha bib under, og er derfor etter min mening litt korte.

Er likevel litt skeptisk til bruk av membraner på dunprodukter. Alle membraner "puster" vesentlig dårligere enn nylon og polyesterstoffer. Har jakka først blitt våt, vil den da bruke lengre tid på å tørke, noe dunen ikke har noe godt av. Har kun erfaring på vintersoveposen min, som har windstopper som ytterstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

420g med 90% ren dun gir 600+ fyllkraft ? er ikke det litt lite?

har sett litt på TNF himalaya, ser fårsåvidt ut som ei god jakke :lol:

Fillpower har ikke alt å si for at jakka skal være varm. Dunkvalitet og spenst er vel så viktig. Annapurna er en svært gjennomtenkt jakke, lett å komprimeres og funker fint i -30c. Den er laget av svært spenstig og kvalitetsgåsedun fra Polen, så ikke kims av den jakka. :)

Selv har jeg en TNF Polar som er en litt lettere jakke enn Himalaya, den er veldig bra om ikke vekt er et stort problem. Har også prøvd ut Bergans Down og Rab Neutrino som er lette, men gode dunjakker også.

Har du forresten titta på MH Absolute Zero?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Annapurna, og denne kan anbefales! Men se gjerne på Tnf Himalaya, ME Greenland (vurderte selv denne, men den er virkelig for overkill for meg) og evt Fjellrævens jakker også! Disse er i hovedsak dunjakker som lar seg komprimere godt og passer til turbruk. Jeg ville derimot anbefale Canada Goose (CG) om du skal kjøre scooter, hundespann eller lignende. CG er utrolig varme og behagelige, men tar en del plass og er litt upraktiske å pakke bort. CG lager vel "vanlige" jakker også, men de som er regnet som toppmodellene på parkas-fronten er iallefall ganske stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Annapurna, og denne kan anbefales! Men se gjerne på Tnf Himalaya, ME Greenland (vurderte selv denne, men den er virkelig for overkill for meg) og evt Fjellrævens jakker også! Disse er i hovedsak dunjakker som lar seg komprimere godt og passer til turbruk. Jeg ville derimot anbefale Canada Goose (CG) om du skal kjøre scooter, hundespann eller lignende. CG er utrolig varme og behagelige, men tar en del plass og er litt upraktiske å pakke bort. CG lager vel "vanlige" jakker også, men de som er regnet som toppmodellene på parkas-fronten er iallefall ganske stive.

Tusen takk fårr alle svar !!

skal ut i butikkene å se imorgen hva det blir til, bor i usa atm. så får se hva som er å finne i butikkene hær.!

Bare å komme med flere tips. evt. + og - med enkelte jakker ! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er mange gode jakker i handelen, noen er ikke avskrekkende dyre. Når det er ordentlig kaldt bruker jeg min Helsport Expedition og er kjempefornøyd. Men den veier jo like mye som soveposen min, over 1 1/2 kilo med hette! (XL), og tar en god del plass dersom du ikke bruker mye vold i komprimeringa. Dette er den varmeste jeg har.

Den beste jeg har derimot, er Meltdown fra Western Mountaineering.

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Jackets%20%26%20Vests&viewpost=2&ContentId=56

Utrolig dunkvalitet, utrolig isolasjon til vekta, som er under en halv kilo. Vil nok være varsom med å tørke den over bålet, men har ikke riftet den enda. God hette i kragen. Fantastisk tre-sesongs campjakke, eller helårs på vestlandet.

Vil ha sovepose fra Western!! Det var som f at de skulle tukle til dollaren igjen, nå som den var passelig under femmeren! Sikler etter Bristlecone. Noen som har?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også innom Skandinavisk høyfjellutstyr i Bodø i går og fikk meg en utgave av ME Annapurna. Har lenge vurdert jakka, men synes 4000 kr bla. på Oslo sportslager og Sportsnett ble i drøyeste laget. Utsalgspris i nevnte butikk i Bodø var 3700 kr og med 50 % avslag var valget enkelt.

Fortsatt var det flere dunjakker av andre merker til 1/2 pris.

Så tilslutt- takk for tipset mortimeir !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.