Gå til innhold
  • Bli medlem

oppsett av telt....


orre

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen med gode tips til hvordan et tunneltelt med tre stenger skal settes opp på en rask måte og samtidig sikrer et godt oppsett, altså at duken blir stram og fin....

Hvordan er det dere erfarne fjellfolk gjør dette....?

Teltet jeg har er forøvrig et fjellheimen extrem, men går utifra at det er samme fremgangsmetode med andre tilsvarende telt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg trer alle stenger først, før jeg fester plugger...

Så fester jeg plugger til bakerste/enden ved stang 1 eller 3, så strekker jeg teltet, og fester ved midtstanga, så ved siste stang, så skråen ned på begge sider.

Strammer opp med bardunene....

For å få ett fint stramt telt, bør du velge ett bra område å sette det på... skråninger, humper osv gjør at det er vanskelig å få ett stramt telt...

Funker for meg... rekorden for teltoppsett med ferdikokt suppe inni telt er 12 minutter...

Vel å merke va det horisontalt regn den dagen....

Øvelse gjør mester... er ikke flaut å prøve teltet i hagen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein stor karabin festa til pluggfeste som skal mot vinden. Denne enden er pakka slik at han er det fyrste eg når tak i når eg pakkar ut teltet. Dette sikrar at teltet alltid vender same veg i forhold til vinden, og eg kan enkelt finne stangkanalane og få tredd i stengane i stummande mørkre.

Eg fester fyrst karabinen til sekken, pulken eller einkvart anna som er tungt nok til at ikkje teltet kan blåse vekk. No er teltet sikra så eg ikkje treng vera redd for å miste det i vinden. No kan teltet pakkast ut. Dersom det bles, vil teltet folde seg fint ut slik at det bare er å få i stengane. I vindstille må eg strekke ut teltet sjølv. Så pluggar eg enden mot vinden. Det er litt avhengig av vinden om eg pluggar bardunane i denne enden no eller etterpå. Så pluggar eg den andre enden, slik at teltet står oppe. Så er det bare å gå rundt å setje ned pluggar der det er plass. Når bardunane er stramma opp, og dersom underlaget er rimeleg slett er teltet stort sett stramt, men dersom det er naudsynt, kan ein justere ein plugg eller to, for å stramme det ytterlegare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som går med pulk teiper stangledda bortsett fra leddet på midten. Når de skal flytte leir napper de bare opp dette stangledeet på midten og ruller teltet sammen. Da blir det mye enklere å sette det opp igjen... Tar dog noe plass men....

Noen med erfaring og eventuelt mere utfyldene informasjon om denne metoden?

Hvordan festes snøplugger, på vanlig måte, eller blir disse gravd ned i snøen liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som går med pulk teiper stangledda bortsett fra leddet på midten. Når de skal flytte leir napper de bare opp dette stangledeet på midten og ruller teltet sammen. Da blir det mye enklere å sette det opp igjen... Tar dog noe plass men....

Noen med erfaring og eventuelt mere utfyldene informasjon om denne metoden?

Hvordan festes snøplugger, på vanlig måte, eller blir disse gravd ned i snøen liggende?

Eg har aldri teipa saman stengene, men ellers har eg brukt metoden, ja. Teltet tar ikkje så mykje større plass på denne måten. Det vert ei mykje lenger og mykje tunnare pølse enn når det er stappa i posen. Legg teltet på toppen av pulklasset. Fordelen er at det er mykje enklare og raskare både å setje opp teltet og pakke det ned, og det er gull verdt vinterstid. No har eg kuppeltelt og savnar til tider kor enkelt og utruleg raskt det var å setje opp tunelltelt med ferdig itredde stenger :-)

Når det gjeld snøplugger, brukar eg trepluggar, og desse brukar eg på den vanlege måten. Trepluggar har den fordelen at dei frys fast til snøen. Derfor treng dei ikkje vera så frykteleg lang som aluminiumssnøpluggar. Trykk ned pluggen og dersom det er laus snø, tråkk forsiktig saman snøen mot pluggen og vips så sitt han fast. Snøpluggane er rask å skjere til på ei Gjerdesag på nokre få minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg lager en egen teltpose for pulk. Slik at man, som tidligere nevt, bare trenger å løsne det midterste leddet. Dette er en fordel når man må få teltet raskt opp. I og med at man har halve teltstangen tredd i og teltet rullet rundt stengene.

Jeg synes det virker som et bra prinsipp, men har aldri testet det.

http://www.hilleberg.se/pulka%20bag-e.htm

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en løsner det miderste leddet....En må ta stengene ut fra stangkoppen på den ene siden? Noen med bilder/video om hvordan dette foregår?

Poenget er at ein drar stengene halvvegs ut av kanalen. Dersom stengene er lenger enn dobbelt så lang som pulken, må ein dele dei to gonger. Den delen som er att i stangkanalen bør då vera lengst mogleg ettersom det er denne delen ein rullar teltet rundt, og for kvar cm ein slepp å tre i ved neste teltoppslaging kan ein spare nokre sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg lager en egen teltpose for pulk. Slik at man, som tidligere nevt, bare trenger å løsne det midterste leddet. Dette er en fordel når man må få teltet raskt opp. I og med at man har halve teltstangen tredd i og teltet rullet rundt stengene.

Jeg synes det virker som et bra prinsipp, men har aldri testet det.

http://www.hilleberg.se/pulka%20bag-e.htm

Mads

Dette ser vel strengt tatt ut som en veldig stor, men vanlig teltpose? Muligens praktisk, men det går helt fint å bare rulle teltet sammen og legge det på toppen av pulken. Da er det også enkelt å feste teltet med en wire til pulken _før_ man begynner å slå det opp, slik at det ikke blåser bort 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sette ned noen plugger før jeg trer i stengene for å hindre at teltet blir tatt av vinden. Dette er en grei rutine å følge i alle tilfeller, og etter min mening en nødvendig forholdsregel når man telter alene. Jeg bruker forøvrig noen lange og brede snøplugger (50 cm, av den typen man kjøper på Oslo Sportslager) i tillegg til ski og staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar dere alltid innerteltet sitte fast?

Eg kan sjølvsagt bare svare for meg sjølv. Og eg lar stort sett alltid innerteltet henge fast, ja. Eg har derimot lagt att innerteltet heime ein gong for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Fortelt fra vinden.

Modellavhengig selvsagt, men fotenden skrår trolig mer og er dermed mer aerodynamisk. Uten åpning er styrken også trolig høyere. Når glidelåsen åpnes svekkes konstruksjonen. Med åpningen i le fanger ikke åpningen vind, og teltet blåser seg ikke opp. Regner det, blåser ikke regnet inn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter alltid ned to plugger ved fotenden i tunnel teltet mitt før jeg trer i stengene og reiser teltet. Dette er den beste løsningen for meg, da jeg drar på tur alene. Innerteltet og footprint har jeg montert når sesongen begynner. Fotenden rettes mot vindretningen. Dette funker bra hvis ikke vinden snur. Har fått en kuling inn fra siden en natt vinden snudde.  Da var det umulig å sove på grunn av støyen fra blafringen av teltduken. Teltet klarte seg bra det, men lite søvn ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, Omnilite skrev:

Fortelt fra vinden.

Modellavhengig selvsagt, men fotenden skrår trolig mer og er dermed mer aerodynamisk. Uten åpning er styrken også trolig høyere. Når glidelåsen åpnes svekkes konstruksjonen. Med åpningen i le fanger ikke åpningen vind, og teltet blåser seg ikke opp. Regner det, blåser ikke regnet inn.

Det var det jeg også tenkte, men så ble jeg veldig usikker når det står omvendt i bruksanvisningen til fjellreven sine telt, også for de modellene der fotenden er den laveste:

 

IMG_0389.PNG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.