Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nallo og fuktighet


Lutra

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å Kjøpe meg et Nallo 2GT, men har et par bekymringer å dele med verden.

Har lest at duken har en tendens til å bli "slappere" når det regner hardt. Det jeg da lurer på er om ytterveggene i teltet ofte kommer i kontakt med innerteltet, slik at kondensvannet trekker gjennom innerteltet og gjør veggene våte. Har hatt dette problemet på en del eldre telt. Er klar over at det kommer veldig an på oppsettingen av teltet, men med utgangspunkt i at teltet er godt oppsatt, og at jeg ikke er spesielt giret på å krype ut av posen for å stramme opp barduner i løpet av natten, vil dette bli et problem?

Har i grunn bestemt meg for teltet, men om det viser seg at det er et problem er det kanskje verdt å betale 10% ekstra kroner og 10% ekstra vekt for å oppgradere til det ca 25% større Nallo 3GT, bare for å få litt avstand til veggene? Teltet skal i hovedsak være et solotelt, men med enkelte besøk av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke opplevd det du sier her. Så lenge teltet blir satt bra opp er ikke dette noe problem med mindre det blåser såpass mye at stengene begynner å bøye seg.

Har selv ett nallo 3GT og det er ett ypperlig telt med god plass. Vil tippe 2GT vil passe ypperlig til dit bruk. Luksus plass til 1. god plass til 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Prøvde å finne tilbake til det jeg har lest, men har scannet hvert eneste review jeg har funnet i løpet av de siste ukene, så det er ikke så lett å finne tilbake... Mulig det er et foreldet problem, men jeg blir litt paranoid når så mye penger skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk søkefunksjonen, søk på Nallo. Der står det mye.

Jeg har et ca 10 år gammelt Nallo 2. Jeg har opplevd gjennomslag når teltet har vært dårlig oppslått og ved mye tung snø, men ikke ved regn. Bardunene sitter veldig godt og jeg har ikke opplevd at de har sviktet. Tror også at de nye Nalloene er bedre enn mitt.

Jeg ville valgt Nallo 2 (2,1 kg) og heller tatt med en tarp når en trenger det, enn Nallo 2GT (2,6 kg). Da får du utsikten direkte ut, samtidig er forteltet stort nok til å lagre utstyret for en person på vintertur og to om sommeren.

Største ulempen med Nallo 2 er at du (?) ikke kan sitte oppreist i teltet. En viktig grunn til å velge Nallo 3 er at det er høyere. Nallo 3GT er et ganske romslig telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående søkefunksjonen kan jeg bare si at jeg er klar over den, og at jeg har vært innom ALLE trådene som gir treff ved søk på "nallo" :wink:

Jeg har likevel ikke sett noen diskutere det at duken blir slappere når den blir fuktig, derav spørsmålet. At ingen har diskutert dette kan nok sees på som et tegn på at det ikke er et problem, men jeg bestemte meg for å spørre likevel med bakgrunn i det som står her: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=136

Utdrag fra linken ovenfor: "Den lättare Kerlon duken hänger MYCKET vid väta" 2008

"väven hänger ned vid väta" 2004

Jeg ser for meg at det å bruke tarp/presenning som substitutt for det utvidede forteltet blir vanskelig på høyfjellet, eller finnes det mulighet for å feste denne på taket for å strekke den derfra til bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken strekker seg ikke ved fuktighet. Er bruken i hovedsak høyfjell er ikke tarp en god løsning. Jeg vet ikke hvor høy du er, men jeg har problemer med mine 187 med høyden i Nallo. Dumt å kjøpe Nallo2GT hvis du ikke kan sitte uten å stange hue i taket.

Tarpen til Exped vil kanskje funke (men, den er rimelig tung)?

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-arc-tarp-fortelt-7890.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fint å høre!

Er 176 høy, så med mindre jeg lar meg falle for fristelsen og kjøper en Exped Downmat tror jeg 100 cm i høyden skal være tilstrekkelig?

Den tarpen fra Exped så ut til å kunne fungere i fint vær, men vekten er vanskelig å forsvare.

Vektmessig blir Nallo 2+tarp og nallo 2GT ganske like, så det bunner til slutt ut i en trade-off vedr. funksjonalitet i ulike miljøer - nallo 2+tarp er mest praktisk i skog og godvær, mens Nallo 2 GT fungerer bedre i over tregrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Downmaten. Tror du med din høyde akkurat skulle kunne sitte konfortabelt med den også. Exped-tarpen er for tung. Skjønner godt at du velger GT. Jeg bruker Nallo mest i skogen og på snaufjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken strekker seg ikke ved fuktighet.

Er ikke dette litt feil? Det finnes jo ingen annen grunn til at et telt blir slappere i fisken ved fuktig/kjøligere vær. På et eller annet vis må jo duken bli større/lengre...

Setter man opp telt fuktig og strammer det helt opp, kan jo teltet bli så stramt dagen derpå når solen kikker frem og tørker teltet at alt fra revner i duk/sømmer til at plugger trekkes opp av bakken kan forekomme.

Eller har jeg misforstått noe? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt en slik oppfatning av det, men når jeg tenker litt etter så slår det meg at duken i seg selv aldri blir gjennomtrukket av fukt? Duken er belagt med silikon eller PU(på begge sider?), og vannet vil vel da normalt kun bli liggende på utsiden. Det kan ikke være at det er bardunene som strekker seg og får duken til å virke slapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.