Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldegrop??


tsveas

Anbefalte innlegg

Hei! Når jeg søker etter "kuldegrop" her på fjellforum kommer det mange innlegg som inneholder dette ord! Det er jo praktisk å ha en plass å legge sekken osv., men noen hevder at det blir varmere i teltet av at man graver en kuldegrop! Kan noen av de som bruker kuldegrop, forklare meg hvorfor det blir varmere i teltet av å grave kuldegrop????

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

luft ligger i lag, alt etter tempratur...

med en kuldegrop vil den kalde luften ramle/skli ned i den gropa først.. å alt over der er i teorien varmere.

Så kulda blir flyttet fra bakkenivået på teltbunnen, til under teltbunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldegrop samler kun kald luft dersom det fyres med primus. Hvis man tror temperaturen stiger i teltet ene opg alene pga et hull i bakken har man misforstått. For at den kalde lufta skal synke ned i hullet, må den jo være kaldere enn resten av lufta i teltet. Det er den kun hvis man har en varmekilde. Det man gjør i praktis er at man sover midt i teltet, istedenfor å ligge lavest i teltet.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldegrop er vel først og fremst nyttig hvis man skal sove i snøhule da snøen isolerer en del. Arbeidsgrop er vel mer beskrivende når man bruker det i telt, de fleste teltduker isolerer jo ikke altfor godt så det er derfor begrensa hvor mye det hjelper på varmen i teltet hvis man ikke fyrer i tillegg. Genialt å ha sekker i eller for å unngå vond rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager snøhule lager jeg den ca passe størrelse, og når jeg har det så graver jeg meg oppover litt for å komme høyere enn inngangen. Da blir det fint og varmt, man kommer nærmere taket og det varme luftlaget. Åpningen tettes nesten igjen for å hindre vind inne. Har ikke gjort det i telt før, men kanskje noe å lære? Jeg tenker mest at det blir for trafikken sin del, og at det er mer praktisk å ha sekken lavere.

Effekten blir som å være i andre etasje på et hus med åpen løsning, ofte 3-4 grader varmere oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gamle infanterister er dette et velkjent begrep! Vi brukte knappetelt, og med 7 mann i teltet uten bunn og stadig trafikk inn/ut, var effekten av kuldegropa i åpningen udiskutabel.

Hvor stor var denne effekten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et telt av denne typen var riktig satt opp, dvs i svakt fallende terreng med primus i midten og soveplassene rundt i øvre del og inngang/kuldegrop på laveste punkt var som sagt effekten betydelig. Jeg har dessverre ingen nærmere dokumentasjon annet enn en egne erfaringer, men dette er jo bare et eksempel på hvordan grunnleggende fysiske lover virker i praksis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kan få til inngangen via den såkalla kuldegropa, kan det nok ha litt for seg. Enkelt og greit ved at varmlufta ikkje stig ut av inngangen når denne er åpen, men dette er jo ikkje så praktiskt å få til i eit telt. Det er mykje enklare og raskare å bruke glidelåsen i teltet. Dersom ein er raskt med å stenge att etter seg, mister ein ikkje så mykje varme okkesom. I ei snøhole derimot...

Å grave seg ei grop i forteltet har likevel ganske mykje for seg. Ikkje som kuldegrop, men for å få betre plass. Når det vert nokre timar i teltet er det utruleg godt å kunne sitje i innerteltåpningen med føttene nede i gropa. Det er også den einaste plassen eg tar sjansen på å fyre opp primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar!

Konklusjonenen blir vel at det er praktisk med en kuldegrop i teltet med tanke på lagringsplass,sittehøyde og takhøyde til fyring av primus, osv...

Men ingen dokumentert virkning på innetemperaturen!

Enig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke varmere teltet med en kuldegrop, men du bruker mindre drivstoff for å holde på varmen.

Nei, ei grop i forteltet på eit telt, hjelper ikkje på å halde varmen inne i teltet, ergo brukar du ikkje mindre drivstoff for å halde varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.