Gå til innhold
  • Bli medlem

4444trappetrinn i Lysefjorden


FJELLGUTTEN

Anbefalte innlegg

Annonse

http://www.florli.no/

Området ligger på motsatt side av Lysefjorden i forhold til Preikestolen, og for å nå begge mål fra Stavanger må man ta ferge fra Lauvvik (markert med grønn pil) eller du kan ta en roadtrip inn til Sirdal og over sommerveien til Lysebotn og ta fergen derfra.

http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=fhLuWn5JxkfhPBtgg9#lat%3D6544301.41048%.....

Avgangene til Flørli skal meg bekjent bare gå i sommermånedene men det trenger såklart ikke stemme, sjekk det opp du. Hva trappene angår har jeg ikke gått dem selv, men andre som har gått de som jeg har snakket med har som regel kombinert med telt \ hytte til hytte tur og hatt oppakning, så de har vært tunge :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En light-versjon av Flørli-trappene er trappa opp langs trallebanen innerst i dalen overfor Høyanger i Sogn. Her er ca 2500 trappetrinn. I sommersesongen kan man også reise med trallebanen som går opp hver fredag ettermiddag og ned hver søndag kveld. Det kan fort ta en time å gå de 2500 trinnene, ca 40 minutter om du tar et trinn i sekundet. Fine fjellområder innover når du kommer opp. Ta gjerne med sykkel, det er grusvei langt innover her som ikke er tilknyttet noe veinett forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En light-versjon av Flørli-trappene er trappa opp langs trallebanen innerst i dalen overfor Høyanger i Sogn. Her er ca 2500 trappetrinn. I sommersesongen kan man også reise med trallebanen som går opp hver fredag ettermiddag og ned hver søndag kveld. Det kan fort ta en time å gå de 2500 trinnene, ca 40 minutter om du tar et trinn i sekundet. Fine fjellområder innover når du kommer opp. Ta gjerne med sykkel, det er grusvei langt innover her som ikke er tilknyttet noe veinett forøvrig.

Er ikkje det hvis du går både opp og ned?

Eg meiner det er ca. 1250 trinn, og at dei beste sprang på 8-9 minuttar i trappeløpet i sommar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler mer på min husk enn på den web-siden.

500 høydemeter - 1200 trappetrinn - det gir gjennomsnittlig trinnhøyde på 40 cm - stemmer ikke. Det er nok ca 2500 trinn,

Høydeforskjellen har jeg sjekket på kart, ca 120 moh ved start, 600 moh på toppen.

Alternativt går ikke løpet mer enn halvveis opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trappene på Flørli er verdt å få med seg. Ikkje minst også på grunn av den flotte utsikten! Har gått turen fleire gonger, for eksempel denne: http://breogfjellsport.no/articles.php?s_id=75&articleID=406

bildenr2849.jpg

Turforslag

Fredag:

Båt til Flørli, enten ferja eller kombibåten. Overnatte på turisthytta som ligg 5min unna (sjølvbetjent, avstengt i vinterhalvåret).

Rutetider finn du på kolumbus.no:

http://www.kolumbus.no/downloadfile.php?i=26dd0dbc6e3f4c8043749885523d6a25

I høgsessongen sommarstid går det også ei turistferje i tillegg, sjekk rutetidene når det nærmer seg.

Laurdag:

Opp trappa, tar rundt 1-1,5 time. Då er det ein passe lang dagstur å fortsette til Langavatn turisthytte eller Blåfjellenden turisthytte. Alt frå 6-8t totalt.

Søndag:

Frå Langavatn via Kjerag til Øygardstøl, ca 6t. Eller til Børsteinen th og ut på vegen der (6-8t). Eller gå austotver til Sandvatn og til Lortabu i Hunnedalen (ca 6-7t). Frå Blåfjellenden th er det ca 3t til Hunnedalen, eventuelt 6t til Frafjord.

Frå Øygardstøl kan ein bli henta med bil, ta bussen til Stavanger (1g dagleg om sommaren) eller haike ned til Lysebotn for å ta båten. For Børsteinen, Lortabu og Hunnedalen er det enklast å bli henta med bil eller ta samme omtalte buss. Frå Frafjord er det også mogleg å ta buss, utan at eg har sjekke om det til dømes går på søndager.

Det er mogleg å gå Flørlitrappene-Kjerag-Øygardstøl direkte, men det er eit stykke og direkteruta er ikkje merka. Sving av turiststien ved Låtevikvatnet, gå så opp fjellsida, (dvs mot noraust, ligg ei jakthytte der du skal ta av). Antydning til sti og nokre vardar, men pass på å etter kvart halde retningen. Merk at det kan vera mykje snø oppå der eit stykke ut på sommaren, noko som til tider kan gjera det vanskeleg. Det er ei kløft like før Kjerag som du må omgå mot vest.

Det er også fint å telt langs heile ruta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler mer på min husk enn på den web-siden.

500 høydemeter - 1200 trappetrinn - det gir gjennomsnittlig trinnhøyde på 40 cm - stemmer ikke. Det er nok ca 2500 trinn,

Høydeforskjellen har jeg sjekket på kart, ca 120 moh ved start, 600 moh på toppen.

Alternativt går ikke løpet mer enn halvveis opp.

Det er mogeleg det er fleire trinn over målpassering på løpet. Eg har ikkje vore på toppen sjølv, og er ikkje sikker på korleis det ser ut der oppe. Men etter at dei har komme opp dei 1268 trinna, som 500fjell nevnte at det er, så spring dei eit lite stykke på "bakken" før dei kjem i mål, så eg antok berre at det var på toppen av trappa.

Årets løp er forresten 13.juni for dei som vil slenge seg med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
http://www.florli.no/

Området ligger på motsatt side av Lysefjorden i forhold til Preikestolen, og for å nå begge mål fra Stavanger må man ta ferge fra Lauvvik (markert med grønn pil) eller du kan ta en roadtrip inn til Sirdal og over sommerveien til Lysebotn og ta fergen derfra.

http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=fhLuWn5JxkfhPBtgg9#lat%3D6544301.41048%.....

Avgangene til Flørli skal meg bekjent bare gå i sommermånedene men det trenger såklart ikke stemme, sjekk det opp du. Hva trappene angår har jeg ikke gått dem selv, men andre som har gått de som jeg har snakket med har som regel kombinert med telt \ hytte til hytte tur og hatt oppakning, så de har vært tunge :)

Hei

Ja,jeg kan tenke meg at det blir tungt med ryggsekk opp trappene.

Men man får bare ta tiden til hjelp.

Fjellgutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laurdag:

Opp trappa, tar rundt 1-1,5 time. Då er det ein passe lang dagstur å fortsette til Langavatn turisthytte eller Blåfjellenden turisthytte. Alt frå 6-8t totalt.

Stien til Langavaten er lagt om Låterviksvannet, og er nå nærmere 7-8 timer enn 6 (som til Blåfjellenden.)

Den gamle stien om Hoganvatenet er fremdeles mulig å bruke.

Den nye stien fra Flørli mot Langavaten går mot Kjerrag, og treffer stien mellom Kjerrag og Langavaten. Denne er også lagt litt om.

(Angående tid opp trappene, så fortalte en av de som jobbet på Flørli i 1950 årene, at "rekorden" opp trappen var 23 minuter, uten sekk. De gikk da trappen daglig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har gått Flørlitrappene flere ganger og er enig i at det er en fin tur hvis det er bra vær. Det er også litt usikkert hvor lenge det vil være mulig å gå denne turen. Det er vanskelig å få noen till å vedlikeholde trappa, og hvis den blir for dårlig så vil den sansynligvis bli stengt.

Du kan også gå til Blåflellenden og derfra kan du gå ned til Frafjord. Da kan du ta bussen tilake til Sandnes.

Selv om jeg stort sett har gått mest i Ryfylkeheiene så har jeg også gått opp og ned trappene i Høyanger. Jeg var på fisketur og tralla kom opp samtidig med meg. Jeg fikk da tilbud om å sitte på når de skulle ned igjen, men jeg var for opptatt av å fiske så jeg fikk gå hele trappen ned uten en eneste fisk. Jeg var på besøk og bodde nede i sentrum. Da jeg kom tilbake kom naboen over og fortalte at han hadde sett etter meg på formiddagen. Han trengte en roer for han skulle på fisketur til Gaula. Det var litt synd at jeg var dratt på fjellet like før, for da måtte han ro selv.Han hadde fått en laks, husker ikke helt, men jeg mener den var 6 eller 8 kilo. Det er ikke enkelt å styre både fisk og båt, og det må ha vert litt av et syn for det stoppet biler på veien med skuelystne forbipasserende for å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

i forbindelse med vår tur til Bergen har vi tenkt å leie bil for så å kjøre til Stavanger. mitt spørsmål er om noen har tips hvordan man best kan kombinere disse trappene med Prekestolen og Kjerag og evt. noe annet spennende? har dere turforslag over 'must see' i dette området, evt. hvor man kan overnatte? det er snakk om tre - dagers tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysefjorden ligger nesten rett østover i terrenget. Preikestolen ligger ikke langt fra munningen på nordsiden. Denne når dere ved å ta fegen fra Stavanger til Tau og følge skiltingen opp til preikestolhytta. Herfra tar det et par små timer å gå til preikestolen.

Fløyrli ligger på sørsiden, litt over halvveis inne i fjorden. Trappene går fra den gamle kraftstasjonen, langs rørgaten opp på fjellet. Hit kommer du kun med båt. Enten fra stavanger eller fra Lauvvik. Se tidligere beskrivelse fra Ragnar.

Det er ikke så lett å kombinere disse. Er du på prikestolen så kan du gå merket løype på nordsiden av Lysefjorden og da tar det ca. 3 dager inn til lysebotn.

Kjerag nås lettest fra Lysebotn. Da kan dere enten bruke båt fra stavanger eller kjøre via Hunnedalen, Sirdalen og over fjellet til Lysebotn.

Skal dere oppleve alle tre stedene så tror jeg ikke det holder med tre dager.

Ellers er jo, foruten Stavanger by, mesteparten av Jæren og jærkysten severdig. http://www.fjords.com/r1.htm

Det kommer jo litt an på hva dere er interesserte i.

Overnatting: Stavanger by - Diverse hoteller og campingplasser. Ellers kan jeg anbefale Preikestolen fjellstue og Preikestolen Basecamp. http://olanjaab.wordpress.com/2009/04/19/preikestolenfjellstue/

Og så har vi jo Lysebotn Camping. http://lysebotn-touristcamp.com/

Et artig sted med bra service og mange internationale gjester. Basehoppere fra hele verden. Dette er også et bra utgangspunkt hvis dere vil gå til Kjerag. Campingen besørger transport til og fra Øygardsstølen som er utgangspunktet for turen, og vil dere gå i fjellet på nordsiden så kjører de også opp anleggsveien så dere slipper å gå på asfalt i timevis.

For fotturer og hytter i Lyse- og Ryfylkeheiene, ta kontakt med Stavanger Turistforening eller sjekk ut hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysefjorden ligger nesten rett østover i terrenget. Preikestolen ligger ikke langt fra munningen på nordsiden. Denne når dere ved å ta fegen fra Stavanger til Tau og følge skiltingen opp til preikestolhytta. Herfra tar det et par små timer å gå til preikestolen.

Fløyrli ligger på sørsiden, litt over halvveis inne i fjorden. Trappene går fra den gamle kraftstasjonen, langs rørgaten opp på fjellet. Hit kommer du kun med båt. Enten fra stavanger eller fra Lauvvik. Se tidligere beskrivelse fra Ragnar.

Det er ikke så lett å kombinere disse. Er du på prikestolen så kan du gå merket løype på nordsiden av Lysefjorden og da tar det ca. 3 dager inn til lysebotn. Kjerag nås lettest fra Lysebotn. Da kan dere enten bruke båt fra stavanger eller kjøre via Hunnedalen, Sirdalen og over fjellet til Lysebotn. Skal dere oppleve alle tre stedene så tror jeg ikke det holder med tre dager.

Ellers er jo, foruten Stavanger by, mesteparten av Jæren og jærkysten severdig. http://www.fjords.com/r1.htm

Det kommer jo litt an på hva dere er interesserte i. Overnatting: Stavanger by - Diverse hoteller og campingplasser. Ellers kan jeg anbefale Preikestolen fjellstue og Preikestolen Basecamp. http://olanjaab.wordpress.com/2009/04/19/preikestolenfjellstue/

Og så har vi jo Lysebotn Camping. http://lysebotn-touristcamp.com/ . Et artig sted med bra service og mange internationale gjester. Basehoppere fra hele verden. Dette er også et bra utgangspunkt hvis dere vil gå til Kjerag. Campingen besørger transport til og fra Øygardsstølen som er utgangspunktet for turen, og vil dere gå i fjellet på nordsiden så kjører de også opp anleggsveien så dere slipper å gå på asfalt i timevis.

For fotturer og hytter i Lyse- og Ryfylkeheiene, ta kontakt med Stavanger Turistforening eller sjekk ut hjemmesiden deres.

takker for info. var på linkene du postet, og jeg likte kjempegodt Preikestolenfjellstue. vi bestemte oss allikevel til å kjøre til Byrkjedalstunet og overnatte der for så å klatre alle trappene. vi får se om vi klarer å kombinere alt sammen på tre dager. hvis noen andre har flere tips, let me know. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for info. var på linkene du postet, og jeg likte kjempegodt Preikestolenfjellstue. vi bestemte oss allikevel til å kjøre til Byrkjedalstunet og overnatte der for så å klatre alle trappene. vi får se om vi klarer å kombinere alt sammen på tre dager. hvis noen andre har flere tips, let me know. :D

Det burde kunne gå.

1 ta bilen (tidlig om morgenen) fra Byrkjedalstunet til Lauvvik og ferja videre til Oanes og Prekestolhytta.

2 Gå ut til Prekestolen og retur.

3 Ta bilen og kjør til Songesand. Parker bilen på kaia. Husk å ring til ferja eller hurtigbåten for å være sikker på at båten kommer innom.

4 Ta båten til Flørli. Overnatt på STF's hytte (øverste hus i bygda) Ubetjent.

5 Gå trappene om morgenen (eventuelt ned stien, om dere ikke ønsker å gå både opp og ned.) For øvrig så er betegnelsen "trapp" ikke helt dekkende, det er mer som en stige enkelte plasser.

6 Ta båten videre inn til Lyseboten. Ny overnatting i Lyseboten.

7 Drosje opp til Øygardsstølen og gå frem og tilbake til Kjerrag. Drosje ned.

8 Overnatt i Lyseboten og ta hurtigbåten tilbake til bilen neste morgen (eller ta ferja tilbake til bilen om kvelden, men da bør dere ha bestilt overnatting en eller annen plass.

Men det virker litt stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ kan være å reise fra Stavanger til preikestolen første dag med retur til Stavanger eller Forsand. Et tips er å reise inn til Preikestolen fjellstue dagen før og overnatte her.

Hvis retur til Stavanger:

Overnatt og reis fra Lauvvik neste morgen. Båt kl. 06.05

Hvis dere bruker telt så er det sikkert mulig å finne overnatting på Lauvvik.

Hvis retur til forsand. Smått med overnatting uten telt. http://www.forsand.kommune.no/artikkel.aspx?AId=57&back=1&MId1=7&MId2=47&MId3=86

Forsand er første stopp for båten etter Lauvvik. (Fra Forsand må du med båt for å komme tilbake til Stavanger.)

Ta båten til Flørli, gå opp trappene og returner. Det anbefales å ta stien om Flørlistølen i stedet for trappene når dere går ned.

Overnatting på STF sin selvbetjente hytte eller forsøk å nå båten som går fra Lauvvik tirsdag, torsdag og søndag kl. 14.20, eller fredag og søndag kl. 16.45.

Rutetider båt:

Dra inn til Lysebotn. Overnatting på Lysebotn Camping anbefales. http://lysebotn-touristcamp.com/

Her kan dere møte basehoppere fra hele verden, nyte en pils på terrassen og se om noen klarer å lande på trampolinen som står på plenen like utenfor terrassen. Er dere "heldige" så får dere kanskje oppleve smellet fra Smellveggen. Dette oppstår når kraftig nordavind blåser vann fra fossen inn i fjellveggen, men sterk nordavind står kanskje ikke øverst på ønskelisten.

Få skyss opp til Øygardsstølen. Avtal henting ved retur. Gå til Kjerrag, stå på Bolten, (obligatorisk) ta bilder og returner til Øygardsstølen.

Båt fra Lysebotn tilbake til bilen.

Det går også å ta bilen fra Stavanger til Lysebotn etter Preikestolen. Enten med båten eller ved å kjøre via Hunnedalen og Sirdalen (ca. 150 km, 2.5 - 3 t.). Da kan dere ta Kjerrag først og Flørli siste dag med retur til Lysebotn, eller Flørli først med retur over fjellet fra toppen av trappene til selvbetjent hytte på Langevatn og videre langs merket løype til Kjerrag og ut til Øygardsstølen. Eller hvis dere allerede har vert på Kjerrag så kan dere gå fra hytta på Langevatn, ta stien som går langs Langevatn til demningen ved Tjodanvatn. Så videre på anleggsvei eller over fjellet (Ikke merket) til Øygardsstølen.

Som dere ser så er det flere muligheter alt etter hvor mye tid dere har og hvor mye dere vill gå.

post-4379-133474635815_thumb.jpg

post-4379-133474635821_thumb.jpg

post-4379-133474635824_thumb.jpg

post-4379-133474635829_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Vinddalen til Flørli vil jeg tro det er ca. 10km. Jeg vil anta at du går dette stykket på 5 - 6 timer uten for store problemer. Kommer litt an på hvor fort du går. Fra Flørli til Vinddalen pleier jeg å beregne 6 - 7 timer hvis jeg har folk med meg, men det er nok fullt mulig å gå en del raskere andre veien. Det er ganske bratt opp fra Flørli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå har jeg gått denne turen.Fra Vinddalen inntil Flørli brukte jeg i underkant av 4timer.

På tilbakeveien gikk jeg opp trappene og fulgte videre en umerket sti som brukes av deltakerne under tripp trapp triathlon,(fikk dette forklart fra Stavanger turistforening).

Ned der var jeg mer på baken enn beina.

Mistet stien da jeg kom ned på denne anleggsveien,men "fant" igjen hytta på Flørlistølen.

Turen derfra tok ca.5timer.

En kjempeflott tur!

Fjellgutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.