Gå til innhold
  • Bli medlem

Nanok Domus Trio vs. McKinley Venture 3


TePer

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe telt, og valget står mellom Nanok Domus Trio og McKinley Venture 3. Det førstnevnte er noe dyrere i utgangspunktet, men jeg har fått tilbud på teltene som i praksis gjør at de vil koste det samme.

Har lest litt på forumene her at Nanok er en forholdsvis ny produsent, og at teltene har fått litt pepper. Bl.a. teltstenger som slites gjennom føringene, og lufteåpninger som slipper inn vann. I tillegg står det på produsentens side står det om ytterduken "Lette nylon materialer er mer ømfintlig for UV stråling og bør derfor ikke bli utsatt for sterkt sollys over lengre perioder". Ikke bra. Noen som vil dele ytterligere positive og negative erfaringer med teltet?

Alternativ to er altså McKinley Venture 3 teltet, som sikkert har vært i produksjon og bruk lengre. Noen som vil dele erfaringer om dette teltet? Det er jo bl.a. nesten en kilo lettere.

Kjør debatt! På forhånd takk for repons.

(Edit: ser nå at jeg burde lagt innlegget under "Telt". Beklager, er ny på forumet, og hvis en moderator vil flytte innlegget så er det bra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommet med en del kritikk mot Nanok Arcxis. Tror likevel at Nanok er en bedre produsent enn McKinley, selv om jeg ikke har noe erfaring med deres produkter. Tror du ikke skal se positivt på at Venture er 1kg lettere, hvis teltene ellers har relativt like spesifikasjoner. Jeg vil anta at slitestyrken på McKinley duken er vesentlig lavere enn Nanoks (som jeg ikke var fornøyd med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide et McKinley telt en gang, og det var mitt første og siste telt derfra. Innerteltet var i netting, og ytterteltet hadde den klassiske ventilasjonsglippen nederst på ytterduken. Dette resulterte i at innerteltet ble fullt av vann ved kraftig regnvær, fordi regnet sprutet inn gjennom glippen. Det var en lite hyggelig opplevelse å ligge i en dam. Myggnettingen var forsåvidt kun tett nok til mygg - ikke knott. De turet tvers igjennom. Ytterteltstoffet og teltbunnen virket OK, men jeg kan ikke uttale meg om slitestyrke/holbarhet over tid, da teltet gikk i søpla etter de to første turene..

Mitt inntrykk av McKinley som teltprodusent er heller labert, men det kan jo hende dette var en mislykket modell ift deres andre modeller.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk testet ett par telt fra McKinley, og de er langt fra så dårlig som Aalstad skal ha det til. Har testet Venture 3 og synes det er ett bra telt. Lett og fint. Lett og sette opp. Gode luftemuligheter, både gjennom ventiler, og det at duken ikke går helt ned til bakken.

Eneste er at takhøyden innvendig bare er 95 cm. Så jeg synes det kan bli litt i laveste laget. Men en kompis av meg synes takhøyden var helt fin.

Innerteltet er også mørkere enn det man er vant til fra Helsport sine telt. Kan virke litt mørkt på mørke kvelder.

Vindstabiliteten er meget bra. Tåler helt fint turer hvor det forventes en del vind.

Vanntettheten er helt i toppklasse (Vannsøyle 4000mm). Og duken er veldig slitesterk. Er faktisk samme duken som Helsport bruker i sine lettvektstelt.

Og vekten er jo veldig lav til tremannstelt og være.

Er alt i alt ett telt som gir veldig mye for pengene. Kun 2,4 kilo.

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax: hvordan var myggnettingen på Arcxis-modellen? Vil den holde knotten ute?

Ser ut som alle tre modellene til Nanok er ganske like, bortsett fra størrelsen. Leste også kritikk på lufteåpningene, at det var mulighet for at det kunne regne inn. Når man ser på bildene så ser dette absolutt ut som en mulighet: http://www.nanok.no/page63/page69/files/page69-1004-full.jpg

Men samtidig, hvis man snurper helt igjen, og skyver "snurpen" ut og nedover, så må det da holde tett? Virker ganske utrolig at det skal være laget luftehull som ikke kan holde regnet ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet med en del kritikk mot Nanok Arcxis. Tror likevel at Nanok er en bedre produsent enn McKinley, selv om jeg ikke har noe erfaring med deres produkter. Tror du ikke skal se positivt på at Venture er 1kg lettere, hvis teltene ellers har relativt like spesifikasjoner. Jeg vil anta at slitestyrken på McKinley duken er vesentlig lavere enn Nanoks (som jeg ikke var fornøyd med).

Hvordan kan du komme med disse antagelsene om McKinley telt uten å kjenne til dem??

Er jo litt merkelig å sitte å slenge ut kommentarer uten å kjenne produktet mener jeg..

Er jo rart at du mener det ikke er positivt at Mckinley teltet er lettere.. Det er jo en grunn til at det er lettere. De har brukt en meget slitetsterk ytterduk. Samme ripstopduken som Helsport bruker i sine lettvektstelt, og de er jo kjent for sin slitestyrke.

Har faktisk testet dette McKinley teltet. Og må si meg meget fornøyd. Som du kan se i kommentaren over..

Er jo dumt når du advarer trådstarter om å kjøpe ett telt du ikke kjenner... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax: hvordan var myggnettingen på Arcxis-modellen? Vil den holde knotten ute?

...

Men samtidig, hvis man snurper helt igjen, og skyver "snurpen" ut og nedover, så må det da holde tett? Virker ganske utrolig at det skal være laget luftehull som ikke kan holde regnet ute?

Har ikke støtt på knott på turer med Arcxis. Tror den holder knotten like godt/dårlig som andre telt.

Forsøkte på det du beskriver. Likevel kommer fuktighet inn. Hvis du f.eks. sammenlikner med tilsvarende luker på Hilleberg telt er stoffet så finmasket at det ikke kommer vann inn. Enig at det er "ganske utrolig". Jakten på lav vekt går desverre for ofte utover funksjonalitet.

Jeg vil forøvrig påpeke at teltet har veldig mange gode egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du komme med disse antagelsene om McKinley telt uten å kjenne til dem??

Er jo litt merkelig å sitte å slenge ut kommentarer uten å kjenne produktet mener jeg..

Er jo rart at du mener det ikke er positivt at Mckinley teltet er lettere.. Det er jo en grunn til at det er lettere. De har brukt en meget slitetsterk ytterduk. Samme ripstopduken som Helsport bruker i sine lettvektstelt, og de er jo kjent for sin slitestyrke.

Har faktisk testet dette McKinley teltet. Og må si meg meget fornøyd. Som du kan se i kommentaren over..

Er jo dumt når du advarer trådstarter om å kjøpe ett telt du ikke kjenner... :oops:

Jeg skriver at jeg aldri har brukt McKinley. Det betyr ikke at jeg ikke kjenner til merket. McKinley blir sjeldent tatt med i tester av telt. I en test i Forbrukerrapporten (2006) får McKinely Escape 3 resultatet middels: http://forbrukerportalen.no/produkter/7638/, hvor de bl.a. skriver: "Det tåler godt en regnskur, men selv om ytterteltet tar av for vanndråpene, har det dårlig rivestyrke." Det kan godt hende de har byttet ut duk siden det.

McKinley opplyser ikke på sin hjemmeside rivestyrken på duken, og heller ikke hvilke stenger de bruker (Nanok benytter DAC).

McKinley lager sikkert mange bra produkter. De satser på å lage billige produkter til massemarkedet. Det gjør at de må gjøre noen kompromisser. Nanok satser på å lage billige produkter til et nisjemarked.

Jeg ser at Alstad ikke er like entusiastisk som deg. Trådstarter spurte om råd om to spesifikke telt. Jeg har dårlig erfaring med Nanok. Det betyr ikke at jeg mener at han ikke skal kjøpe Domus, som er et annet telt enn Arcxis. Er to telt relativt like i oppbygging og et av teltene veier 1kg mer, er det rimelig å anta at det tyngste teltet har best rivestyrke. Nå tror jeg at Venture er et 2 mannstelt, og Domus er et 3 mannstelt. Det kan forklare noe av vektforskjellen.

Jeg tror fremdeles at Nanok er et bedre valg enn McKinely hvis man får teltet til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha eid både et telt og en 70 liters sekk fra McKinley, har jeg fått intrykket at McKinley fokuserer vesentlig mer på pris enn på å lage fornuftige produkter. Jeg gikk i et par sesonger med sekken uten noe særlig sammenlikningsgrunnlag. Først da jeg investerte i en Norrøna storsekk fikk jeg kjenne hvordan 20 kg skulle sitte på ryggen. I ettertid skjønte jeg at hoftebeltet på sekken var en vits, og at hele sekken vagget fra side til side pga stusselig bæresystem.

Teltet var også mitt første telt, og også dette ble først brukt uten sammenlikningsgrunnlag. Jeg skulle senere oppleve av forsvarets knappetelt er et vesentlig bedre telt enn dette var. Teltstoffet virket forsåvidt greit da det ikke lakk vann, men konstruksjonen var lite gjennomtenkt og bød altså på en lite trivelig fjelltur med kjæresten.

Dette er noen år siden og det er godt mulig at McKinley lager telt og sekker bedre nå enn før, men McKinley har brukt opp sine sjanser hos meg. Basert på mine erfaringer med merket anbefaler jeg folk å legge litt mer penger i telt og sekk fordi det som regel blir dyrere å kjøpe seg gjennom en rekke dårlige produkter før man finner noe man er fornøyd med.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.