Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur med barn


jonasro

Anbefalte innlegg

Lurer på å ta med datteren min på 3 år på vintertur når det blir litt varmere i været (-5 +/-). Hun har Little Mamut http://www.mammut.ch/en/productDetail/1040501_v_140/Ajungilak+Little+Mammut.html

Hun skal såklart ha på godt med ulltøy og lue i posen.

Er det noen som vet om denne posen vil holde til en sånn tur eller om det blir for kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm ja det kunne jo vært en mulighet faktisk. Blir nok ikke lange turen med 2x vinterposer, telt, 2x sett med vinterklær +++ på ryggen til pappa. Får nok heller lære henne å gå bak og bremse pulken i nedoverbakke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett blir jo ikke turen så lang med en treåring....

Jeg var på tur med lavvo og sekk i fjor med en 4 åring + noen andre.

Vi gikk vel ca.. 1km fra bilen og jeg gikk tilbake og hentet soveposene og en ekstra sekk etter at vi hadde slått opp lavvoen, hugget ved og fyrt opp et durabelig bål (Utvendig, ikke inne i teltet..)

Været var kaldt og fint - 5 minus på kvelden og -10 når vi våknet neste morgen.

Minstemann lå i en igloo pose (komfort temp -10 eller så tror jeg på posen)

Han hadde da på super, ull og fleece utenpå fra topp til tå. To sett ullsokker og et par tøfler nedi posen. Ull lue på toppen.

Jeg brettet da posen slik at fotenden lå under ham (Istedenfor å snurpe den igjen)

Han fikk det da litt varmere fra underlaget med halve posen under seg. Under der hadde han et bamse underlag oppå snøen.

Han som som en stein hele natta og jeg sjekket en gang i løpet av natta med hånda helt nedi fotenden av posen hans- og der var det varmt og godt.

God Tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd, henger meg på.....

Hva slags turer får man til med et barn på 1 år og 8 mnd? evt 2 år?

(Som også gir barnet turglede? ;)

Er også usikker på sovepose og ligge ute i litt kjøligere vær (minusgrader), ajungilak knøttet, holder den ved minusgrader for en slik liten krabat? på et reinsdyrskinn og to lag ull, med balaclavalue i ull og votter/sokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett godt tips, som en kompis brukte

Kjøp et digital termometer av sorten med lang ledning til å henge ut av vinduet.

Putt ledningen nedi posen til barnet og så kan du underveis på pulk-turen eller i posen om natta se både temperaturen ute og nedi posen..

Greitt å holde oversikten på hvor varmt/kaldt det er begge steder..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste termometer trikset. Kan være interessant å sammenligne temp i min pose vs hennes. Hun kommer jo til å være relativt mye bedre innpakka enn meg + at hun har to poser.

Når det gjelder type tur prata jeg med henne om det igår. Hun hadde planene klare... Vi skulle ihvertfall ha med skiene hennes, og så skulle vi fyre bål ;) Erfaring fra sommertur er at de aktiviserer seg veldig greit selv når de kommer ut i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

En løsning som også funker veldig bra er jo å varme vann å tømme på en flaske.

Har en "msr dromedary" selv som er helt konge til sånn bruk.

Helt utrolig hvor lenge vann holder på varmen i en sovepose... Varm opp et par liter til 45 grader, så har hun god ekstravarme også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning som også funker veldig bra er jo å varme vann å tømme på en flaske.

Har en "msr dromedary" selv som er helt konge til sånn bruk.

Helt utrolig hvor lenge vann holder på varmen i en sovepose... Varm opp et par liter til 45 grader, så har hun god ekstravarme også :)

Ikke dum den ideen der...

Jeg bruker den selv når jeg ligger ute om vinteren.

Varmer vann på bålet fyller over på en stålflaske som jeg putter i posen min. Dermed

har jeg ekstra varme til tær etc når jeg legger meg, samt at jeg har vann å drikke med engang

jeg står opp om morgenen. Jeg er alltid tørst når jeg våkner ute på vinteren.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vil anbefale å sette opp teltet i hagen første vinterovernatting med små barn. Min datter på 4 år hadde noen døgn i telt fra vår/sommersesong fra før og forrige uke la vi oss ute i hagen med første vinterovernatting. Hun fikk sin pose oppi voksenpose og hadde på et lag med ullundertøy, hals og lue. Det ble -10 denne natta, men hun var veldig god og varm da hun våknet utpå natta. Hun fikk derimot mareritt og vi kunne tusle inn igjen i huset. Ikke så lett dersom man er langt til skogs.. Husk at barn blir nedkjølt mye raskere enn voksne og at man derfor ikke kan gå ut i fra temp.grensene på soveposene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

ser det her er rimlig gammle poster her men lurer på hvordan det har godt med turrene? ville vært moro og hørt :)

har selv en sønn på 2.5 år som liker veldig godt og ligge i telt og har blitt noen turer på sommeren og var på tur sist helg får og se hvordan det gikk når det starta og bli kaldt (ble vel bare rundt 0) det gikk veldig bra men merker att 110cm tunnel telt og ble skift etc kan være utfordring :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.