Gå til innhold
  • Bli medlem

Kulde i Jotunheimen ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har lige set følgende vejrudsigt for Jotunheimen:

Fra 10 grader om dagen til 3 grader om natten.

Er dette normal temperaturer for Jotunheimen ? Eller er det koldt - Også for en nordmand ?

Hvornår er det jeres erfaring at vejret er bedst: Midt juli eller slutningen af August ?

På forhånd tak for hjælpen

Jakob - en uerfaren dansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra sent i juli til ca. midt i august er normalt den varmeste perioden, men det kan også godt være varmt senere i august og litt tidligere i juli.

3 til 10 grader er ikke unormalt ved gråvær og regn. Dersom det er gunstige vindretninger eller spesielt fint vær stiger dagtemperaturene dramatisk. Ikke uvanlig med 20 grader og mer da.

Det er heller ikke uvanlig med nattefrost i de høyereliggende delene (fra ca. 13-1400 moh og oppover) på klare netter om sommeren.

Det er helt umulig å si noe mer konkret om været. Dersom du skal være i Jotunheimen med telt en lengere periode om sommeren ville jeg hatt en sovepose som gikk til 0 grader eller endog enda lavere.

Sommersoveposer med komf. grense på 5 grader e.l. blir fort veldig kaldt dersom det er en kjølig værtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg takker for svarene.

De er meget brugbare. Også selvom de ikke lige drejer sig Jotunheimen.

Vi ses på fjellet.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Jakob.

Velkommen til Jotunheimen. Det finnes neppe noen retningslinjer for været i dette fjellområdet annet enn at det KAN bli veldig dårlig også om sommeren! Mulig du synes ti grader er kaldt, men som temperatur å gå i er det faktisk meget behagelig.

Ta med ordentlige fjellklær (inkl. lue og votter) og en sovepose med komforttemperaturned til et par minusgrader, er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IlC. Når aktiviteten er som størst rett før og etter man legger seg, er det nok en del høyere temperatur i teltet enn utenfor, men jeg nekter å tro at forskjellen er veldig stor i et uisolert telt, til tross for dobbeltduk, ut på morgenkvisten, når kroppen avgir minimalt med ekstravarme.

Har du noen tester, bevis for dette?

Frostnetter i august er nok ikke veldig vanlig, men det forekommer. Det er dog forskjeller lokalt. Ved Gjende er det lite sannsynlig, mens på Sognefjellet, ved Olavsbu, Leirvassbu, Morka Koldedalen etc. er det ikke uvanlig Enda høyere opp er det ytterligere vanlig.

Men si meg - er det så vanlig i alpene da? Over 3000 meter ok, men i de høydene man normalt telter er det vel ikke så vanlig? Har selv på mine to turer aldri opplevd frostnetter under 2500 moh til tross for at nettene var klare og kjølige.

Noen som har noen dokumentasjon på temperaturforskjeller mellom innsiden og utsiden av teltet i de timene hvor de sovende produserer minst varme og natten er på sitt kaldeste (dvs. i timene for soloppgang). Temperaturen i teltet i det man legger seg er mindre interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det ikke på noen måte er uvanlig med frostnetter over 1400-1500 meter i Jotunheimen. Jeg så på nettet at Drevsjø hadde 0 grader i dag morges. For et par dager siden var det -2 på Hovden, og dette er offisielle målinger fra Storm Weathercenter.

Da er det ikke til å forundres over at det også er minusgrader i Jotunheimen - antakelig også i natten som var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tom, jeg kan også ved selvsyn bekrefte flere frostnetter i Jotunheimen sist uke i høyden, men ILC snakket om august og han har nok rett i at store deler av august er den varmeste måneden i Jotunheimen slik at frostnettene statistisk er færre i den måneden enn f.eks. juli, mens i september blir frostnetter igjen svært hyppig.

Uten å ha noe som helst belegg for det, vil jeg tippe at siste juliuke og tre første augustuker er de varmeste i Jotunheimen, sånn normalt sett, menn normalen er jo uansett bare en sånn uoppnåelig middelvei som virkeligheten alltid legger seg over / under, foran eller bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søta Bror, il Camoscio! Du er en mester i å avspore en diskusjon og å få den inn på et tema som du liker, er interessert i og kan noe om. F.eks har vi nå fått vite at det er varmere inne i et telt enn utenfor. Meget interessant !

Leser du Jakobs innlegg en gang til vil du se at der står det "inte ett enda ord" om utstyrsbehov, bare et spørsmål om været i Jotunheimen. Det er dit han skal, "inte till Alperna"!

Det står heller ikke noe om at han har tenkt å ligge i telt !!

Det er "Morten" som trekker teltovernatting inn i tråden, men det betyr ikke at du, "søta bror", må spinne videre på den selv om det er et tema som interesserer deg. Forøvrig gjetter jeg på at vår danske venn har tenkt å overnatte i hytter.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så, nå må dere slutte fred da. Bedre med for mye informasjon enn for lite. Det er mange av oss som svarer litt på kanten av det opprinnelige debattinnlegget handlet om. 100% saklig disiplin er utopisk og finnes neppe på noe fritt og åpent internettforum.

Det skjer jo hele tiden at tråder sklir ut.

Forstår synspunktet ditt Brage, men synes ikke du bør gå til slike direkte "angrep" likevel. ILCs sine innlegg er så langt jeg kan skjønne velmente og saklige selv om de muligens ikke er direkte svar på det Jakob spurte etter (fortsatt temperaturmessige forhold i Jotunheimen, noe som jeg tolker dithen at han har tenkt å telte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag nämnde min senaste alptur. Jag hade två frostnätter på c:a

2100-2200 meters höjd. Jag hade en mycket kall natt nedåt 1900

meter och då var det frost bara något 100-tal höjdmeter högre.

il C.

Det tviler jeg ikke på, men samtidig - har jeg forstått deg rett, var hoveddelen av din tur i juni. Også i alpene vil det vel være generelt høyere temperaturer i august enn i juni / tidlig juli. Har også følelsen av at temperaturen holder seg høye i alpene lenger enn i Norge. Høyde septembertemperaturer er ikke uvanlig i alpene, men i norske høyfjellet faller temperaturene for utover i september til tross for at det finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være åpenbart at det er en "link" mellom det å lure på temperatur og det å lure på hva slags utstyr som er nødvendig/fordelaktig å bruke, så i så måte synes jeg ikke denne debatten har sporet nevneverdig av. Svar på spørsmål om temperaturen i Jotunheimen kom ganske fort, og er igrunnen ikke noe særlig til debattema.

Jeg synes du, Brage, bør komme med argumenter fremfor å benytte hersketeknikker som f.eks. å henge deg opp i innsenderens nasjonalitet ("søta bror", "danske venn", du skriver svensk osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

det er helt riktig at temparaturene holder seg høye lenger i Sør-Europa. I Norge er juli varmeste måned de fleste steder (Jotunheimen kan være et unntak), mens lenger sør i Europa er det som varmest utover i august, og gjerne også i begynnelsen av september. I Norge, derimot, merker man dessverre at sommeren er på hell allerede rundt 25. august, ikke minst i høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Er enig i at 3-10 grader er ganske normale natt og dagtemperaturer i fjellet sommerstid ved gråvær eller regn.

Over ca 2000 meter faller jo det meste av nedbøren også om sommeren som sludd og snø. Den blir jo imidlertid sjelden liggende på grunn av at bakketemperaturen normalt er over 0.

Regner vi 0 grader på 2000 meter og en gradient på 0.6 grader pr. 100 meter, så får vi 6 grader på 1000 meter og 12 grader ved havoverflaten, - hvilket er en ganske normal temperatur en regnværsdag på vestlandet om sommeren.

Så kan vi jo håpe på 25 !! :oops:

Lue, votter og shorts er jo selvsagte plagg i sekken !

GOD SOMMER !! :):D

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersketeknikker

Hei Tom ! Hvis jeg ønsker å herske på dette forumet så er det for å få deltakerne TIL Å HOLDE SEG TIL SAKEN ! Det tør framgå av begge mine innlegg at det er det jeg er opptatt av.

Når Jakob, "en uerfaren dansker", spør om været i Jotunheimen, så fortell ham om det, gjerne med henvisning til adresser hvor han , om ønskelig, kan få nærmere opplysninger.

På meg virker det MER SOM HERSKETEKNIKK å dreie diskusjonen inn på et område som en selv behersker bedre enn andre deltakere. Forøvrig så har jeg absolutt intet i mot svensker. Jeg har gått mye i Sverige og der treffer jeg bare hyggelige svensker.

Jeg kaller meg selv "svedofil", men det finnes "brådne kar i alle land". Gjør som andre! Start en egen tråd om snø og sludd og om temperaturgrenser/nivåer innenfor/utenfor telt/sovepose, gjerne i alpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg er dansker og ville bli glad for alle de svar som har været her når jeg skal prøve mig av med fjellvandring...

Er ikke enig i det du siger Brage. Det er bra når man giver mye oplysning. Som Morten siger så hellere for mye oplysning end for lidt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dansker og ville bli glad for alle de svar som har været her når jeg skal prøve mig av med fjellvandring...

Er ikke enig i det du siger Brage. Det er bra når man giver mye oplysning. Som Morten siger så hellere for mye oplysning end for lidt...

Jag passar på att anknyta till det första inlägget, om 3-10 grader i Jotunheimen.

Om det inte blåser eller regnar är 10 grader ingen oangenäm

temperatur att gå i, man klarar sig i shorts. 3 grader på morgonen innebär

kanske 10 grader i tältet. Kallare morgon kan vara ett löfte om en klar

och solig dag, desto bättre.

Det allvarligaste problemet, och kanske det

som främst skiljer fjällen från kontinenten, är att hålla sig torr och att hålla

tältet torrt invändigt. Speciellt viktigt om man, som jag, använder

dunsovsäck.

En solig dag torkar tältet på någon minut när

man sätter upp det. I Skarvheimen förra året hade jag några

regndagar då jag fick passa tältet en hel del medan

jag vädrade under några korta uppehåll i regnandet..

En nyfiken eller hungrig räv kan nog ställa till det en del.

il C.

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.