Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellski, utstyrstips ønskes


jivanmukta

Anbefalte innlegg

Hei, vil noen velvillige sjeler dele erfaringer og gi meg noen gode råd?

Jeg kjørte telemark sist i 1986 på mine åsnes telemark mt54, offpist/pudder på slalåmski sist i 1989 i Østerrike.

Siden da har jeg vært lite i bratte bakker/fjell.

For tiden går jeg med et par fjellski, atomic bc mountain med bc binding og alpina 1600 støvel.

Får vel tatt ca 20 telemarksvinger i året på disse, men ellers blir det mest pulk og snørekjøring..

Kjøpte meg et par fischer e109 sist torsdag, litt lange 188 mens jeg er 170 høy, 74 kg, de var satt mye ned i pris.

Så lurer jeg:

1. Bør jeg satse på ny BC binding - magnum manuell og beholde de gamle alpina 1600 støvel til disse skiene? eller er det tull?

eller

2. Bruke noen ekstra tusenlapper for sterkere binding og bedre støvel (plast?)

Jeg ønsker å kunne gå opp i høyden og stå ned, og gjenoppdage telemarksvingen og puddergleden...

Mens mor og datter tar det rolig et par timer etter formiddagens tur med pulk og hunder kan jeg smette opp på en nærliggende høyde og stå ned, gjerne tur etter tur...

Har ingen planer om å dra i slalombakken, evt maks 2-3 ganger i året, men snø og telemarkglede f eks rundt gjendesheim hvor vi skal være i vinterferien ønsker jeg meg.

Ønsker tips om valg 1. eller 2. over, og evt hvilken støvel/binding som passer ved alternativ 2.

Alt 3: Pakke fra xxl til kr. 5000,- er det noe? telemarkpakke

På forhånd takk :P

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du legger vekt på nedtur og svinger så er ikke BC-bindinger noe alternativ. Ville gått for en Rottefella 75mm tåbinding som man også kan ha hælwire på. Husker ikke hva den heter. Gir bra fleksibilitet i forhold til å gå/kjøre.

Et par teleskopstaver gir bedre kjørestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, T4og T3 er ikke å få før til høsten, sier importøren.

Jeg var i ferd med å bestille fra Frankrike, men så dukket det opp et par T3 i gode stand og perfekt størrelse. Fikk dem for kr. 500,-

:lol:

Sikene fikk bindinger Rottefella cobra R4.

Nå bør vinterferien på Gjendesheim bli veldig bra! Noen tips om hvor jeg enklest kan få prøvd disse på enkle toppturer nær Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å ta et par kvelder i slalombakken. Høres kanskje trist ut, men gir mye mengdetrening. Også er det faktisk moro :)

Det bør ikke være for hardt i bakken nå.

Men blir det Gjendesheim hadde jeg gått og kjøpt et par feller som dekker det meste av skia på midten. Men ikke bredere enn at stålkantene er synlige. Hvis du kjøper bredere er det bare å tilpasse(skjære av) bredden.

God tur og kos deg! (Eneste faren er at du blir hektet og ønsker mere spesialisert utstyr).

Hilsen en som liker seg best langt unna skitrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.