Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny ryggsekk! (Hva bør jeg velge?)


HFV

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger noen meninger og evt erfaringer angående valg av sekk.

Planen er å kjøpe en anatomisk sekk på ca 100l i prisområdet 3-4000 kr.

Jeg har sett meg ut et par tre kandidater, men er åpen for andre gode forslag!

Førsteplass hittil er: Bergans Viking II 110l.

Andreplass kommer: Norrøna Nansen 100l.

Tredeplass må evt være: Gregory Whitney 95l.

Sendte for noen uker siden en mail til både Bergans og Norønna for å få litt mere info om sekkene siden informasjonen

på nettsidene er tildels begrenset, men har i skrivende stund fortsatt ikke mottatt noe svar :P

Jeg ser også at Bergans kommer med noen nye bæresystemer kalt Hexagon og Hexagon Lite. Hva kan dette være?

Noen spørsmål?

- Hva er fordelen med Roll Closure? (Bergans)

- Festemuligheter utenpå sekkene?

- Adskilling av rom i sekkene?

- Norrøna får "pepper" for dårlig slitestyrke! Er dette tilfelle?

- Gregory Whitney får ikke så gode karakterer i en del utenlandske tester! (Denali er for dyr!)

- Hvilke butikker har evt disse sekkene i sortementet, og ikke bare sekker til under tusenlappen!!!(Østlandet/Sørlandet)

Mine fysiske mål er: 176cm i høyden og ca 80kg. (Ferdig utvokst!)

Grunnen til valg av Bergans på førsteplass hittil er:

- QSS bæresystemet ser meget behagelig/solid ut!

- Godt fornøyd med andre Bergans produkter.

- Tror ikke Bergans spiller så mye på design som Norrøna på dette området?

På forhånd takk!! (Og håper jeg ikke tråkker noen på terne!!)

MVH

Håkon F V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ikke gå i Lars Monsen-fella...100l er en stor sekk, hva slags behov har du, hvor lange turen ser du for deg? Stor sekk = mere plass å pakke unødvendige ting i....

Det er maaange sekke-tråder på forumet, søk i vei.

Har selv en Osprey Argon på 85 liter som jeg er meget fornøyd med, den koster rundt 3000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Gaardern sier - søk på forumet. Er ikke helt enig i at du bør holde deg til en 80l. Har du en stor syntetisk vinterpose og et stort telt er 100l greit selv på småturer på et par dager.

Jeg er fornøyd med Norrøna sekken min: se anmeldelse på https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=13972. Du burde også se på Osprey Argon og Arcteryx Bora.

Oslo Sportslager (www.oslosportslager.no) har et godt utvalg (Norrøna og Gregory), og de fleste ekspeditørene kan tingene sine. Prisene er ok. Sportsnett (www.sportsnett.no) er også flinke (Arcteryx og Osprey).

Hvilken sekk som passer deg best for deg er det bare en måte å finne ut på: teste dem mot hverandre i en butikk. Rygger er forskjellige. Alle de nevnte sekkene får stort sett gode kritikker. Finn den sekken som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Planen for bruk av sekk er lengre turer vinter som sommer (Jakt)!

Har en 70l fra før med slitent bæresystem som også blir litt liten når eksempelvis en kite også skal være med på turen. (Mye volum, lite vekt)

Er også student til dags dato, så økonomien er noe begrenset! Planen er derfor å kjøpe en sekk som dekker "alle" behov!

Også meget enig med Gaardern når det kommer til å holde vekta nede på det man tar med seg, men et godt bæresystem kan kompensere for "en kilo" ekstra!

(men ingen unnskyldning for å ta med seg unødvendige ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekker med "rulleåpning" har ikke lomme i lokket. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer seg med sekker uten lommer utenpå.. Det er mange småting man trenger lett tilgang til underveis, og det er utrolig irriterende å måtte åpne sekken for å få tak i ting.

Det er nå min mening da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Sportslager har bl.a Norrøna og Gregory sekken.

Magasinet har Bergans. De ligger jo bare 200m fra hverandre. Magasinet fører og Helsport.

Har du sett på Helsport X-trem 90+30 som et alternativ?

Den fikk karakter 5 i en teste av storsekker i Villmarksliv i fjor.

Her finner du den fra testen. http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/tester/fritid/fritidsutstyr/article725601.ece

Kjøpte den selv i fjor sommer etter og hatt en billig McKinley i et par år. Den har mange lommer bla. 3 i topplokket, 2 ekspanderende sidelommer i sekken, 2 avtagbare sidelommer(+30), adskillbart rom i bunnen, nettinglimmer på siden ned og en slik minilomme på hoftebeltet. Så har det "hemper" langsetter som man kan feste ting. sitter bl.a 2 fester til isøks der. Kan sikkert og brukes til andre ting som snøspade etc.

Den koster ikke mer enn 1899 og klarte seg veldig bra mot de dyrere sekkene i testen. Vant gjorde vel Norrøna Syncron, men koster 1500 mer.

Da har du både en 90 liter og en 120 liter sekk. Selv vil jeg helst ha for mye plass enn for lite da jeg prøver slippe å feste ting utenpå.

Veide den ikke når jeg dro på tur i sommer men den veide 28 kilo når jeg kom hjem. Da var mat for 5 dager borte samt en vin, en sixpack og en 1/2l cognac bl.a. Opplevet ikke at den "knelet" noe plagsomt av det. Er godt fornøyd med den. Har og et "åpent" bæresystem så den får litt lufting til ryggen.

Sånn hvis du ikke nødvendigvis vil bruke 3-4000.

Har ingen sammenligningsgrunnlag med de sekkene du nevner men kanskje andre har testet mer enn en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsporten fikk kritikk for bæresystemet, og der skal jeg være hjertens enig.. Jeg har denne sekken selv, og er på utkikk etter en ny for lengre turer.. På korte turer er ikke bæresystemet noe pes så det bunner alt i alt hvor ens eget behov ligger... Sidelommene er på rundt 5 liter hver, sekkens (+30) bunner i at du kan utvide innersekken vertikalt og få en svært høy sekk som stikker langt opp fra hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsporten fikk kritikk for bæresystemet, og der skal jeg være hjertens enig.. Jeg har denne sekken selv, og er på utkikk etter en ny for lengre turer.. På korte turer er ikke bæresystemet noe pes så det bunner alt i alt hvor ens eget behov ligger... Sidelommene er på rundt 5 liter hver, sekkens (+30) bunner i at du kan utvide innersekken vertikalt og få en svært høy sekk som stikker langt opp fra hodet.

Har du modell som kom 2008 eller eldre?

Min er fra 2008.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette ikke var opplistet som et alternativ, men jeg må alikevel foreslå para ranger. Da har du både en 88 liters sekk og en 120 liters sekk(ved å ta av eller på sidelommene). Jeg ser problemet med at den er litt tyngre enn andre sekker, men den er ekstremt slitesterk, og viktigst av alt. Bærekomforten er fantastisk. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn syncroflex bæresystemet. det går ut på at hoftebeltet er uavhengig fra ryggplaten( mulig at denne løsningen er på Nansen også, men nansen har veldig stive skulder- og hoftebelter) dette bæresystemet er helt fantastisk. jeg gikk med 20 kilos opppakning, noe som er 33% av vekten min, uten de minste problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Berghaus C7 selv. Valgte den framfor Nansen fordi det er en sekk med mer gjennomtenkte løsninger. Nansen ser kanskje tøffere ut, men det hjelper lite når du står på Snøhetta og ser innholdet bli spredt for alle vinder fordi glidelåsen har røket. Ærlig talt, å kjøpe Nansen blir som å kjøpe en Land Rover for å krysse Sahara når du kunne valgt Toyota...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekk som i svært liten grad blir omtalt i Norge, men som har en rimelig stor tilhengerskare i utlandet: Berghaus Vulcan. Den er stor (ca 100l) solid (brukes av britiske styrker), og relativt lett (under 3 kg).

http://www.berghaus.com/ProductDetails.aspx?ProductID=1488&Gear=2

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=430

Teknologien på Vulcanen er desverre utdatert. Derfor kjøpte jeg ny sekk. Jeg har slitt ut en og vært godt fornøyd med den andre, men jeg merket at den slet på ryggen de siste årene. Testet en helg Osprey Argon, som en venn eide. Det var noe helt annet. Kjøpte da en ny sekk. Jeg valgte Nansen.

Har Berghaus C7 selv. Valgte den framfor Nansen fordi det er en sekk med mer gjennomtenkte løsninger. Nansen ser kanskje tøffere ut, men det hjelper lite når du står på Snøhetta og ser innholdet bli spredt for alle vinder fordi glidelåsen har røket. Ærlig talt, å kjøpe Nansen blir som å kjøpe en Land Rover for å krysse Sahara når du kunne valgt Toyota...

Ser den tøffere ut? Glidelåsen er av merket YKK (som på nesten alt annet turutstyr). Jeg opplevde at en annen Norrøna Nansen 35 sekk hadde dårlig strammet glidelås, og skrev om det på Fjellforum. Fikk det fikset hos Sportslagert med en tang. Forklar heller hvilke løsninger C7 har enn å skrive om Toyota og Land Rovere. Det er mer interessant for trådstarter.

post-3635-133474605601_thumb.jpg

post-3635-133474605618_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berghausen har ikke like utsatte glidelåser - i Nansen hviler vekta av innholdet på den nederste glidelåsen. Samtidig slipper denne inn litt vann når den blir tøyd (min erfaring). Da er det mer "safe" å ha flapper og reimer over glidelåsen. Berghausen og flere andre alternativ til Nansen har også mer slitesterkt ytterstoff. Mener det var en her på forumet som fikk flenge i stoffet etter å ha lagt sekken på stein eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.