Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman Fyrestorm Ti


TJF

Anbefalte innlegg

Jeg forsøkte meg med samme spørsmål under "Vinter", men skjønner at det blir feil kategori. Prøver derfor på nytt her:

Jeg er på jakt etter ny primus. Skal brukes i telt om vinteren. Har dere synspunkter på denne (Coleman Fyrestorm Ti): http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9770-A25&categoryid=2020.

Hva er fordeler/ulemper med integrert tank kontra løs, slik som denne. Vekten (inkl. tank) er ca 300g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da Ståle har testa Fyrestorm SS

Til tross for at jeg er Colemanfrelst, er ikke Fyrestorm noe jeg vil ha.

Gå heller for MSR , Nova eller Omni hvis du skal ha slange.

Coleman lager fine primuser med integrert tank.

Etter min mening er dette ei bedre løsning, grunnet færre deler som kan lekke.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Kan du utdype litt hvorfor du ikke liker Fyrestorm? Er det denne modellen konkret eller er det generelt dette med løs tank?

Vekten er jo fantastisk.

Takk for hjelpen.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrestorm er en helt fantastisk gassbrenner, med vid flamme, nogenlunde støysvak sammenlignet med en bråkebrenner, men ikke så bra sammenlignet med en 550.

Fungerer bra på gass ned til - 15.

Bensin??? Vanskelig å fyre uten bål effekt i starten, men helt grei når den funker.

Den jeg fikk fra Rune hadde noen skader, og jeg sleit med å få den til. Med ymse anstrengelser så fikk jeg hjelp fra Coleman, (Det kostet meg over 400 i porto.) Men nå er alt topp.

Hvorfor ikke denne supre Fyrestorm?

Pumpe, flaske og kobling er helt standard for Fyrestorm, og passer ikke med annet vanlig i Norge.

Brenneren er avhengig av en operatør med god trening, den er så vid at mye varme går opp langs kjelen.

Det er omstendelig å få service/deler.

Hadde Fyrestorm vært lett tilgjengelig, som Primus eller Optimus med deler, service etc så ville jeg av likevel anbefalt den.

Jr på 12 falt helt for den med gass, og det blir nok hans turprimus.

Forøvrig vet jeg ikke den praktiske betydningen, men sammenkoblingen av ymse stålkvaliteter, messing, titan og aluminium (meget tynn og sprø) er jo omtrent som å få hele spenningsrekka på et fat, på Ingeniørhøyskolen lærte vi å være forsiktige med slikt. Heldigvis er teori og praksis litt forskjellige, og renhold retter opp mye.

En kjempe primus for spesielt interesserte, man må slett ikke være gal for å ha en slik, men det hjelper antagelig.

(Jeg selger den ikke!)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flere brenner-merker enn jeg kan huske: Trangia, Optimus, MSR, Jetboil, Coleman etc.

Jeg har ingen spesielle favoritter.

Vi brukte et noen Coleman Multi-fuel på en ekspedisjon jeg var med på for noen år siden. Var 37 dager på fjellet og lagde alle måltider på disse, samt smeltet snø. Kjørte bare vanlig blyfri bensin på disse (var alt vi vi tak i der vi var).

Fungerte kjempebra. Ikke en feil eller reperasjon på en eneste av primusene i løpet av hele periden.

Kan uten problem anbefale Coleman.

Personlig synes jeg den Ti så litt "vinglete" ut, men det er den sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.