Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestigning av Glittertind og Storbreahøe den 31. jan og 01. feb 2009


askogvoll

Anbefalte innlegg

Jeg overnatter som mange ganger tidligere i min høyst mobile basecamp (mobiliteten avhenger selvsagt av vegkvaliteten).
Basecampen har for øvrig et eget rom til oppbevaring av ski, og ett eget oppbevaringsrom for bagasje. Er plass til to sovende, og har et stort og effektivt bensindrevent varmeapparat. Er også meget vindstabil og tåler mye vind før den gir etter.
Den første natten har jeg i Visdalen fra fredag 30. januar til lørdag 31. januar (5 km før Spiterstulen ved bommen).

Resten av gjengen møter opp som avtalt klokken 07.45.

Mayhassen har skrevet en rapport du kan lese her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15151&highlight=

Lørdag 31. Januar

Rapporten til Mayhassen skildrer store deler av lørdagen. For min del så gikk deler av turen min litt annerledes enn de andre så jeg legger ved et par bilder selv. Jeg gikk blant annet over til de to søre Trollsteineggjene mens de andre ville til Glittertinden.
Da jeg er på veg ned snørennen til Grotbrean står Mayhassen på toppen av Vestre Glittertindoksle og ser at jeg er i tvil på om jeg tør å gå ned snørennen eller ikke. Først etter litt god og gammeldags overtalelsesteknikk fra nevnte person tok jeg tilslutt mot til meg selv og gikk ned til Grotbrean. Jeg gikk sakte over breen i frykt for sprekker og andre ulumskheter, noe som jeg i etterkant ser at jeg ikke burde ha fryktet. Da jeg står på Trollsteineggje vinker jeg til de andre som stod på toppen av Glittertinden. Med vell viten om at de andre ikke ville vente hele dagen på meg på Glittertinden, giret jeg opp, og gikk hardt på for å nå de igjen. Jeg når de igjen i skaret mellom Glittertinden og Glitter Rundhøe. Vi renner på et perfekt skiføre ned Steindalen og det tar ikke lange tiden før vi er ved bilene.

Etter lite måltid på Essoen sier vi hei for denne gang.

Rett etter at de kjører sørover benytter jeg sjansen til å pusse tennene, og fylle opp termosene med vann på Essoen i Lom. Ved å gjøre det på denne måten slipper jeg å fyre mer primus enn nødvendig der jeg setter opp basecampen for natten. Går egentlig veldig kjapt å sette opp basecampen, og det er egentlig bare å sette den i gir og vri nøkkelen i OFF – posisjon. Setter på brekket og da er jeg sikra på at basecampen står solid.
Sulten har ikke gitt seg helt, og jeg setter meg på liggeunderlaget midt på parkeringsplassen og varmer opp en boks med Trondheimssodd mens gradestokken viser minus 18 grader.

Søndag 01. Februar

Etter tre runder med slumring orker jeg å stå opp klokken 07.30. Hiver i meg frokosten og en flaske med vann og smører med blå ekstra. Det er lite snø innover i Leirdalen, og jeg finner nytten av å følge et scooterspor. Etter ca syv kilometer går jeg bort fra scootersporet og går mot Storbreahøe. I etterkant ser jeg at veivalget kanskje ikke var det mest optimale da det til tider var bratt i snøsiden jeg bevegde meg i. Av denne grunnen velger jeg en litt annen rute ned. Etter hele fem lange timer står jeg på toppen, og jeg mistenker gårsdagens høydemeter har noe av skylden for at bakken til toppen av Storbreahøe føltes tung.
Utsikten på toppen er bedre enn hva jeg hadde forestilt meg, og det er en befrielse å sitte der i dunjakka og drikke noen kopper med vann og spise noen sjokoladebiter.
Turen tilbake går atskillig raskere, og etter to timer jeg er tilbake til bilen hvor jeg hilser godt nytt år til driverne av Leirvassbu som ankommer parkeringen med Snøscooter litt etter at jeg har fått lastet skiene i bilen.

Takker for turselskapet lørdag, og ikke minst for en god start på turåret 2009 :cool:

post-2512-133474604754_thumb.jpg

post-2512-133474604772_thumb.jpg

post-2512-133474604792_thumb.jpg

post-2512-133474604813_thumb.jpg

post-2512-133474604828_thumb.jpg

post-2512-133474604847_thumb.jpg

post-2512-133474604866_thumb.jpg

post-2512-133474604887_thumb.jpg

post-2512-133474604908_thumb.jpg

post-2512-133474604915_thumb.jpg

post-2512-133474604925_thumb.jpg

post-2512-133474604941_thumb.jpg

post-2512-133474604962_thumb.jpg

post-2512-133474604978_thumb.jpg

post-2512-1334746050_thumb.jpg

post-2512-133474605021_thumb.jpg

post-2512-133474605066_thumb.jpg

post-2512-133474605186_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tja, du trenger ikke å utsette turen til våren. Visst du ikke skal ta Trollsteneggje kan du nok korte ned tiden en del, og da vil du rekke over toppene, samt Ryggjehøe vil jeg anta. :lol:

Ville tatt med Trollsteineggje når jeg først var der, men spørs om jeg må finne et kompromiss uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange valg på hvordan turen kan bli. Det går f.eks å kombinere Trollsteineggje med Gråhøe, og ta Glittertind og Ryggjehøe på en annen tur. Det finnes heldigvis ingen fasit på hvordan man skal komponere en tur og en rute. Jeg måtte over Grotbrean i helgen fordi at jeg ikke tok med disse to toppene sist gang jeg var på Trollsteineggje. ;)

For den som la merke til bildet hvor vegen til Spiterstulen var stengt, kan trøste seg med at fra 20. februar er vegen åpen helt inn til Turishytten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange valg på hvordan turen kan bli. Det går f.eks å kombinere Trollsteineggje med Gråhøe, og ta Glittertind og Ryggjehøe på en annen tur. Det finnes heldigvis ingen fasit på hvordan man skal komponere en tur og en rute. Jeg måtte over Grotbrean i helgen fordi at jeg ikke tok med disse to toppene sist gang jeg var på Trollsteineggje. :oops:

For den som la merke til bildet hvor vegen til Spiterstulen var stengt, kan trøste seg med at fra 20. februar er vegen åpen helt inn til Turishytten. :D

Ut i fra et "2000-meters"-perspektiv har jeg tidligere plukket som en blind høne i dette området, noe man får lide for når man senere skal planlegge mest mulig rasjonelle utflukter. Må nok uansett senke ambisjonsnivået her, og heller finne tilbake til den barnlige (merk! ikke barnslige) turfølelsen, og hvorfor man personlig ble trukket mot tindene til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke regnet ut det med hastighet osv, men jeg brukte fem timer til toppen, og to timer tilbake til bilen fra toppen av Storbreahøe. Det er litt vanskelig for meg å uttale meg om snøforholdene der nå siden det er fjorten dager siden jeg var der, men da jeg var der var det nesten ikke snø og mye is så slitasjen på smørningen var stor. Det var også scooterspor innover i Leirdalen, men snøscooteren fulgte ikke vegen på grunn av manglende snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er langt lettere å gå 3'er klatringa på Store Skagastølstind på tørt fjell enn å bestige Glittertind i full storm og snøkave. Fjellet er likefullt det samme..

bestige

verb trans. bestige ( bestiger - besteg - besteget)

1 klatre opp på

bestige et fjell

2 om hanndyrstige opp på for å pare seg med

Hingsten bestiger hoppen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tilfredstille en gammel gubbe kunne jeg jo kalt det en fjelltur på Glittertind, og det er jo bra at du klarer å ta med deg noen fra den yngre garde på tur, uten at det stiller deg i noe bedre lys..

Siden du mener at du har en for god IQ til å spille enkle kortspill og terningspill, kan vell jeg plukke litt på din evne til å stave siden du har en sååå høy IQ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glorie over hodet har jeg aldri skrytt på meg, men en mer pompøs skrytepave enn deg selv skal man lete lenge etter. Men du kan ikke legge skjul på at du ofte proklamerer egne turer og bragder i andres rapporter... Hvorfor du gjør dette vet jeg ikke, men det kan jo være et tegn på at liker å eksponere egne bragder i forhold til andre.. Hvor store bragdene dine er kan man jo stille spørsmål ved... :)

Kan jo hende det er flere på FF som mener dette også uten å si det høyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.