Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Alta, Kald sovepose..!


daggiss

Anbefalte innlegg

Annonse
komfort på -10 er helsports egen tempgrense.. De er kjent for å skryte på seg endel grader, spesielt i forhold til ny EN standard...

Mye er dog gjort ved å bedre underlag, og slenge inn en fleecepose.

Det er vel ikke Helsports egen, men den gamle ISO-standarden som brukes. Den benyttes også av andre som f.eks. Nanok og Isbjørn så vidt jeg vet. Mente Ajungilak også holdt seg til denne intil for noen år siden. De er jo en del av Mammut nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

brukte helsport alta m fleecepose inni og exped synmat underlag i 10-15 minus. Funka helt OK med ullundertøy det, kunne godt hatt noe ekstra på føttene, så hadde det vært perfekt.

Og jeg er ganske frossen av meg. Tror nok underlaget har mye å si... Ikke minst for liggekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er enkelt å bli kald i soveposen med ett for dårlig (tynt) liggeunderlag, eller att man blir liggende delvis utenfor underlaget deler av natta!

Har ikke frosset i min helsport alta, men har heller ikke brukt den i skikkelig kaldt vær.

En ting jeg IKKE liker med "alta" er dårlige sømmer, og løse tråder her og der........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min egen del så ligger jeg varm ned til ca -5 i alta posen min. (uten ekstra tøy på)

Jeg er veldig lite frysen av meg. Jeg har ligget i alta posen i -25 grader, men da med absolutt alt jeg hadde av tøy på meg. Ett noe komisk syn var nok dette. 3 devold oppe/nede. 3 par ull sokker. forsvarets ullgenser og loslue kombinert med finlandshette :) Sexy blir tidenes underdrivelse 8) Allikevel frøs jeg en god del den natta. Alta er IKKE i nærheten av og være en vinterpose og bør brukes med fornuft med en gang temperaturen synker under -5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg IKKE liker med "alta" er dårlige sømmer, og løse tråder her og der........

Jeg har samme problemet, en søm på innersiden i fotenden av min Alta har gått opp, og noe av innmaten er kommet ut.

Har hatt posen i ca 3 år. Reklamasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres veldig ut som det er liggeunderlaget som er for dårlig. 1 cm celleplast er ikke i nærheten av å være nok når det er kaldt ute..

Jeg bruker forsvarets/heimevernets underlag, noe tillsier meg at de skal være kvalifisert for jobben. OGSÅ VINTERSTID??

Tror de er i overkant av 1 cm tykke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjon eller ikke, Helsport er supre på sånt så de syr den helt sikkert for deg gratis. Da jeg jobbet i butikk kom det jevnlig inn 10-15 år gamle Helsporttelt som måtte repareres fordi de hadde blitt spiddet av staver, overkjørt med stålkanter osv. Kan ikke huske at de noengang krevde penger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har å reparert (sydd??....) selv! har bare hatt posen ett års tid, med bryr meg ikke om å klage til hel-sport.....det tar sikkert lang lang tid!

Men tilbake til underlaget, det som forsvaret bruker er IKKE verdens beste, brukbart om sommeren - men om vinteren kan du godt bruke en to-tre slike og ikke oppnå samme komforten/varmen som ett godt "sivilt" underlag har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker forsvarets/heimevernets underlag, noe tillsier meg at de skal være kvalifisert for jobben. OGSÅ VINTERSTID??

Tror de er i overkant av 1 cm tykke..

Husk at man i forsvaret gjerne har et godt lag bjørkeris under underlaget, og ikke minst fyringsvakt. :)

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

EN-grensa på denne for komfortabel søvn er -5. Jeg og en kompis lå i telt i romjula, da var det 24 minusgrader, kompisen hadde Alta, og han frøs ikke. Han hadde reinskinn som underlag, to lag ull + fleece på overkroppen og balaclava. Et godt varmt måltid før leggetid ble også inntatt.

Godt underlag er viktig, varm mat før leggetid likeså. Ull innerst, gjerne to lag. Noe på hodet. Snøre nakkekragen i posen godt, samt åpningen. Unngå å puste nedi/inni selve posen. Det er min oppskrift på en god natts søvn i kalde temperaturer :D

IKKE oppbevare posen i trekket under lagring. La den henge/ligge løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Helsport oppgir komforttemperatur og ekstremtemperatur etter ALLE tabeller på sine hjemmesider. Det er å anbefale å gjøre litt research selv, før man kjøper sovepose. -Eller gå til en butikk hvor du faktisk kan forvente å få riktig veiledning.

Folk er forskjellige. At enkelte her i denne tråden uten videre "dømmer" en pose som kald, uten å oppgi sammenligninger, det syns jeg har liten verdi. Jeg selger selv Helsport soveposer, og har ikke problemer med å rettlede en kunde ved å stille de rette spørsmålene for å finne ut hva kunden trenger. Alta er en meget god 3-sesongs sovepose. Det er IKKE en vinterpose! Det gir den seg heller ikke ut for å være. Er du en frysepinn og skal bruke soveposen seint på høsten, så velg en enda varmere pose og aksepter den ekstra vekten/prisen. Værre er det ikke.

Til sammenligning så har jeg ligget ute i -14C, ikke i telt men under åpen himmel, med Helsport Alta. -Og under samme forhold (dagen før. Bytta pose...) Med en Nanok-pose som Heimevernet har gitt meg. Den er merket med -25C, stort og synlig utenpå. Vel, Helsport Alta var klart varmest. Uten at det er den posen jeg ville solgt for bruk under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.