Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket stoff/tekstil er telt laget av?


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle sy meg ett telt, tarp o.l

Men jeg er ikke helt sikker på hvordan tekstil jeg skal bestille...

Etter det jeg har skjønt, er det forskjellig stoff på ytterduk, innerduk og bunn på ett telt.

Å på mange av sidene jeg ser på, står det på engelsk.

Planer om å sy ett en duks telt, så må være vanntett til en viss grad, men også veldig lett.

Så vis noen kan hjelpe meg litt med navn, så hadde jeg blitt glad.

Funnet noe som heter:

Pertex - 100% vindtett, 1000 mm vannsøyle, pustende (1000 mm vannsøyle, er ikke det lite?)

Rip-stop nylon - innertelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sovepose med Pertex og den blir våt hvis det regner. Som ytterstoff er den ikke bra for et telt.

Den eneste duk som jeg vet er til salg er stoff til jervenduk.

Hilleberg kaller sin teltstoff Kerlon, pustende og vantett er e-vent, den er brukt til Exped Polaris.

Rip-stop nylon er er felles betegnelse for mange stofftyper, hvor mye vantett den blir bestemmer etterbehandling f.eks. med silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i all hovedsak nylon som brukes i ikkepustende teltstoffer. Disse er belagt med enten PU-belegg eller silikonbelegg. Sistnevnte er lettere og sterkere. Det selges endel stoffer i metervare på www.extremtextil.de.

Teltgulv er som regel PU-coated og litt tykkere enn teltduken.

Innertelt pleier også å være nylon, men tynnere og lettere

Der har de bl.a. "Ripstop Nylon tent fabric, silicone coated, 52 g/sqm"

"Ripstop Nylon tent fabric, silicone coated, 72 g/sqm"

"Tentfloor Nylon, PU-coated, 120 g/sqm"

"Ripstop-Nylon, impregnated inner tent, 36 g/sqm"

I tillegg selger de 2-lags dermizax og det som kan tolkes til å være goretex: "We can't name the producer, but the company is veeery well known and stands for high-quality fabrics and membranes" (om GT-XR, 3-ply-laminate).

De selger kort sagt alt en trenger til å sy sitt eget telt - bortsett fra stenger og plugger.

Et teltstoff bør ha rivestyrke på over 10 kg for å tåle litt vind!

Mvh Andreas

PS: Vannsøylen bør ikke være under 3-4000 mm, og alle sømmer bør ettertettes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.