Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel


skogy

Anbefalte innlegg

Kort spørsmål ang primus omnifuel.

I følge instruksjonsvideoen til primus, skal man bare snu flaska når man skal stenge brenneren. Da vil flammen slokke av seg selv etter ca 60 sek, forutsatt at man ikke har flaska stappfull med fuel. Videre lukkes ventilene. Har nettopp fått en omnifuel, og er i gang med å bli kjent med brenneren, men får ikke dette slukkeprisnippet til å funke. Har sjekket nivået i flaska, og det ligger godt innenfor anbefalt maksgrense.

Er det noen som har lignende erfaring med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At den slukker i løpet av 60 sekunder med tilnærmet maks fylling er kanskje litt ambisiøst? Jeg syntes også at min tok vel lang tid å slukke og løste det på følgende måte. Jeg bendte forsiktig røret for drivstoffet som går tilnærmet paralellt med pumpa inne i flaska ørlite grann ut fra pumpa, slik at dette røret spriker ca 20mm vekk fra pumpa i bunnen av flaska. Det kan også se ut som om det er en enklere sak å få slukket den med å kjøre på full fres noen minutter før flaska snues for slukking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja, det var vel det han som solgte meg brenneren skulle gjøre da han forklarte meg dette. Han bøyde såpass mye at plasten sprakk litt, så ny pumpe er på vei. Da han oppdaget "tabben", var konklusjonen at den nye modellen ikke trengte å bøyes. Men vi får se.

Grunnen til å snu flaska er vel å lette trykket, slik at man ikke får en sprut av fuel når man kobler fra brenneren. Dette er ikke det store problemet så lenge man gjør det utendørs kanskje, men inne i teltet er det vel greit å unngå for mye søl.

Skal sjekke den nye pumpa når jeg får bytta, og prøve meg på en litt mer forsiktig bøying.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Grunnen til å snu flaska er vel å lette trykket, slik at man ikke får en sprut av fuel når man kobler fra brenneren. Dette er ikke det store problemet så lenge man gjør det utendørs kanskje, men inne i teltet er det vel greit å unngå for mye søl.

...

Grunnen til å snu flaska er å tømme systemet for fuel, slik at flammen slukker når slangen er tom.

For å unngå søl når du fjerner slange, må du la flaska ligge i off-posisjon en god stund etter at flammen har slukket, det er fortsatt trykk i flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogy!

I et forsøk på å "gjøre forvirringen total".

Poenget med å snu flaska på omnifuelen din er at utløpsåpningen for fuel blir liggrnde over væskenivået i flaska. Det kommer da ikke mer brennstoff til brenneren enn det som står i slangen. Når dette er brent opp så slukner brenneren.

Hvis du plasserer flaska horisontalt og tenner brenneren så vil du se at punktet der (forutsatt at du er høyrehendt) og dreier flaska slik at den roterer rundt slangens koplingspunkt så vil punktet hvor slangen er festet bli liggende høyere enn pumpehendelen. Da er det bare å gi full gass på brenneren og vente til den slukner.

Ikke driv og bøy på slangen, det liker den dårlig. Den er så stiv at du kan risikere at den knekker, spesielt innerst ved koplingspunktet.

P.S.

Det er greit at folk er venstrehendte, men er det nødvendig å skjære skiver av brødet i feil ende av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde visst noe med teksten i innlegget mitt som gjordet det litt mer forvirrende enn det som var meningen, så jeg prøver igjen.

Hvis du plasserer flaska horisontalt og tenner brenneren så vil du se at punktet der slangen er festet til pumpa blir liggende lavere enn pumpehendelen. Hvis du så holder i slangen, eller helst slangekoplingen på pumpa, med venstre hånd (forutsatt at du er høyrehendt) og dreier flaska slik at den roterer rundt koplingspunktet så vil dette punktet hvor slangen er festet bli liggende høyere enn pumpehendelen. Da er det bare å gi full gass på brenneren og vente til den slukner.

Ikke driv og bøy på slangen, det liker den dårlig. Den er så stiv at du kan risikere at den knekker, spesielt innerst ved koplingspunktet

"Ble det bedre nå"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snur flaska hver gang, eller når jeg ikke skal bruke den mere på noen timer, slik at det ikke ligger trykk på den hele tiden.

kan hende det lønner seg å løfte opp flaska litt i bakkant også, og skru opp ventilene til maks.

hvis du ikke skal tømme flaska for trykk, så skru av ventilen som er på pumpa først, så tømmes slangen også, men det sier seg vel selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.