Gå til innhold
  • Bli medlem

Rommelig telt for 4


ehoeines

Anbefalte innlegg

Hei, friluftsfolk. Har kikket rundt på sidene her en del, og fått gode råd om dette og hint allerede. Men trenger litt mer spesifikk informasjon, så jeg drister meg til et spørsmål. Hvis det er behandlet i en annen tråd, så vennligst send link - jeg har prøvd å søke.

Har erfaring med at 3-mannstelt (flere Helsport-modeller jeg har hatt) passer best for 2 personer.

Er nå på jakt etter et telt med grei plass til 4 (noen av de faste turdeltakerne (ungene) er mindre enn andre, men de vokser stadig...), og ok bagasjeplass.

Litt googling, så finner jeg Helsport Fjellheimen 4 camp, Fjellrâven Akka R/S 4, og Hilleberg Keron / Keron GT og helsport Spitsbergen (Camp)

Store forskjeller i pris og vekt her...

Mitt bruk vil være 3-sesong, ikke så veldig mange turer pr år. Vil ikke kjøpe noe som må byttes i løpet av kort tid, men vil heller ikke nødvendigvis kjøpe mye mer enn jeg trenger. Men jeg blar opp hvis det må til .

Pris- vekt og "nivå"-messig ser det for meg ut til at Fjellheimen 4 - camp vil passe best. Men til dere som har erfaring: er dette stort nok til å faktisk romme 4 personer med bagasje etc. ...På en regnværsdag...?

Hvilke av de andre er eventuelt romslige nok til 4 personer som vil ha litt comfort?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke sjekke ut f.eks en Holmeslet explorer? Her har dere garantert plass innendørs på en drittværsdag. Vektmessig er Holmeslet-teltene tyngre enn lave tunneltelt, men vekten kan fordeles på flere personer slik at ikke "far i huset" må bære hele sulamitten. Selv har jeg en Riverside som er er størrelse mindre enn Explorer, og her er det plass for både matlaging og klestørk samtidig i tillegg til at man kan stå oppreist. Holmeslet er nok noen hakk dyrere også enn f. eks. Helsport, men mitt inntrykk av Holmeslet sine telt er at de er en "once in a liftime" investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente ikke til det fra før, har kikket på det nå.

Tror vekten blir ankepunktet mot et telt som ellers ser veldig bra ut. En god tanke til seinere, når det er mer bærehjelp å hente.

Det har seg slik at det nettopp er "far sjøl" (meg, selvfølgelig!) som bærer alt fellesutstyr. Så, vekt er noe av grunnen til at jeg vil vekk fra to litt gamle småtelt, og over på bare ett.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til merket Red fox, og har skrevet en egen post her på forumet der jeg spør om noen har erfaring med merket. Men du kan jo skjekke litt rundt selv og se om det dukker opp noen brukerrapporter el på modellen Red fox 6, som er et 5-6 mannstelt på rundt 4kg til under 5500kr. Og fks ta en tlf til www.sportsnett.no som selger det merket, spør og grave litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg også å vurdere å bruke 2 telt, f. eks. en 2-manns for ungene og en 3-manns for foreldrene. Det er muligens lettere å finne plass for 2 små telt enn ett stort. Pluss at det er kult for ungene å ha eget telt. Jeg pleide å dele telt med broren min og synes det var helt OK. Det gir også begge parter litt privatliv. Du kan vurdere å ta med en tarp i tillegg for å lage et sted der alle kan sitte. Den kan evt. spennes over inngangen av det største teltet, slik at du får et romslig fortelt.

Det andre er at når ungene blir litt større og har lyst til å dra på tur selv, at du allerede har et telt for dem som er lett nok å bære på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg også å vurdere å bruke 2 telt, f. eks. en 2-manns for ungene og en 3-manns for foreldrene. Det er muligens lettere å finne plass for 2 små telt enn ett stort. Pluss at det er kult for ungene å ha eget telt. Jeg pleide å dele telt med broren min og synes det var helt OK. Det gir også begge parter litt privatliv. Du kan vurdere å ta med en tarp i tillegg for å lage et sted der alle kan sitte. Den kan evt. spennes over inngangen av det største teltet, slik at du får et romslig fortelt.

Det andre er at når ungene blir litt større og har lyst til å dra på tur selv, at du allerede har et telt for dem som er lett nok å bære på ryggen.

Dette var virkelig en super idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg også å vurdere å bruke 2 telt, f. eks. en 2-manns for ungene og en 3-manns for foreldrene. Det er muligens lettere å finne plass for 2 små telt enn ett stort. Pluss at det er kult for ungene å ha eget telt. Jeg pleide å dele telt med broren min og synes det var helt OK. Det gir også begge parter litt privatliv. Du kan vurdere å ta med en tarp i tillegg for å lage et sted der alle kan sitte. Den kan evt. spennes over inngangen av det største teltet, slik at du får et romslig fortelt.

Det andre er at når ungene blir litt større og har lyst til å dra på tur selv, at du allerede har et telt for dem som er lett nok å bære på ryggen.

Hehe, takker for svar. Idéen er god, den, det er bare det at det er akkurat det jeg gjør nå for tiden, og hva jeg vil bort fra (i alle fall til ungene er større). Bruksområdet er primært meg og 3 barn, og så langt har enden på visa alltid vært at jeg bærer to telt, i tillegg til flere soveposer, mat etc. Ungene rett og slett ikke store og sterke nok til å bære mye ennå, og jeg er ikke stor og sterk nok til å synes at det er trivelig med så tung sekk.:wink:

Derfor ønsket om ett litt større telt.:)

Som jeg ser det nå, bærer det mot et Helsport-telt.

Noen som vet om disse pleier å komme på salg utover våren (beste pris på fjellheimen 4-camp nå ser ut til å være 4099)? Noe poeng i å vente?

Takker for innspillene så langt!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Siden ikke to telt ser ut for å være løsningen, kan du jo kikke på en eller annen lavvo. De veier rundt 5 kilo, har ståplass og mange fine detaljer. Det eneste stedet jeg ikke ville brukt dem var på høyfjellet i sterk vind. Da kan det røyne hardt på pluggene tror jeg, de har jo et større vindfang enn tunnelteltene.

Du får google litt rundt, jeg vet at det var en test på lavvoer i et magasin for ikke så lenge siden, se om du finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sjekke ut f.eks en Holmeslet explorer? Her har dere garantert plass innendørs på en drittværsdag. Vektmessig er Holmeslet-teltene tyngre enn lave tunneltelt, men vekten kan fordeles på flere personer slik at ikke "far i huset" må bære hele sulamitten. Selv har jeg en Riverside som er er størrelse mindre enn Explorer, og her er det plass for både matlaging og klestørk samtidig i tillegg til at man kan stå oppreist. Holmeslet er nok noen hakk dyrere også enn f. eks. Helsport, men mitt inntrykk av Holmeslet sine telt er at de er en "once in a liftime" investering.

Har en stund vurdert lavvo for 1-2 netters fisketurer med familien. Men etter å ha tittet på explorer og riverside så seiler disse opp som alternativer til lavvo.

Men hvordan er disse teltene i forhold til en lavvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Holmeslet kontra lavo er ikke jeg i tvil. Jeg har solgt begge mine lavo`er siden Holmeslet Riverside ble mer bruksvennlige for min del. Holmeslet-teltene tør jeg påstå tåler mye mer vind enn en lavo. Holmeslet-teltene er tilnærmet loddrette den første meteren av ytterveggen slik at plassutnyttelsen blir mye bedre. Det er riktignok bare modellen Taiga fra Holmeslet som kan fyres med bål, og Holmeslet-teltene er nok litt tyngre enn lettvektslavo`er, men vekten på Holmeslet kan deles på 2-4 personer. Dette er riktignok hva jeg foretrekker, men har stor forståelse for at andre har helt andre preferanser. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hentet i dag en liten eske på posten inneholdende Holmeslet Explorer og Shelter. Gleder meg som en unge til å få testet dem.

Hadde blitt tur til helga om jeg bare hadde hatt noe annet enn en sommer sovepose.

Skal gi tilbakemelding her når jeg har fått testet teltet med 4 "voksne" personer.

Snakket med Holmeslet på telefon og de sa at når de sier at det er et 4-manns telt så er det beregnet for 4 voksne på vintertur som skal ha litt plass rundt seg. Men det vet en jo ikke om stemmer før en får testet akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nyanskaffelsen! :(

Du har nettopp skaffet deg en praktbolig i nylon som holder hva Holmeslet lover på telefon. Hadde jeg hatt mulighet for å bære det med meg, hadde jeg hatt plass til en stressless og fotskammel i min Riverside i tillegg til alt det andre "rælet" jeg drar på i marka. :D

Blir spennende å se hvilke tilbakemeldinger du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk i natt den store gleden av å teste Exploreren. Og jeg legger meg flat i støvet (les nysnøen). For et telt, eller kan det kalles telt.

Vi var 2 karer, av den røsselige sorten som fant ut at dette var en fin helg å teste teltet, sammen med en del annet nyinnkjøpt utstyr. Og teltet fra Holmeslet det skuffet ikke. Enklet å sette opp førstegangen, hjalp nok litt at vi var to til tross for over en meter med snø (glemte skuffa) og bare jeg som hadde truger så kompisen fikk ikke vandret så mye rundt teltet.

Men det å vokne på morgenen med -6,5 inne i teltet og da kunne stå oppreist og kle på seg kjapt... det var luksus det.

Eneste "minuset" vi oppdaget på denne første testen var at når vi fyrer i teltet så kommer ikke varmen lenger ned enn ventilen i døra, dermed fikk vi lite varme ned til "senga".

Vet ikke om det er slik på Riverside modellen også.

Men her gleder vi oss til neste tur med holmeslet'en

Her er teltet satt opp, litt lite bardunering, men det var ikke noe problem. Var ikke vind på denne turen.

dsc_6968.jpg

dsc_6997.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riverside, og antakelig også Backwood har denne "ventilen" i døra på innerteltet. Selv har jeg løst dette ved henge opp ett stk skjerf med 2 stk sikkerhetsnåler over ventilen når jeg vil ha litt ekstra varme ned mot gulvet. Når jeg tørker klær, smelter snø, eller lager mat, står denne ventilen alltid åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.