Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på liggeunderlag til barn


Kaldenord

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Helsport Lyngen LT JR sovepose til poden. Dette er en pose med personlengde på 150cm.

I dag kjøpte jeg inn et liggeunderlag av den blå skumplast typen 15mm tykk.

Planen nå var å kutte dette underlaget for at poden skal bruke det, og med avkappet så får jeg et fint "Kneunderlag" til pilkinga.

Men hvor langt bør underlaget til poden være?

Poden er i dag noe rundt 100 cm (Har ikke målt på en stund)

Posen er 160cm lang.

Tilpasser jeg underlaget til posen eller poden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, du har sikkert et liggeunderlag til deg selv. Mål lengden på det, og finn ut gjennomsnitlig personhøyde. Finn ut ca forskjellen på lengden til personhøyden i forhold til liggeunderlaget, og overfør det til "Poden" din sitt liggeunderlag.. :shock:

Eks: Liggeunderlag 180 cm, Personhøyde: 175 cm.. (dette er bare et eksempel)

Her ser du at liggeunderlaget bør være omtrent samme lengden som personen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du knyter igjen nederste del av soveposen. ellers får han et stort luftrom han må bruke masse energi på å varme opp. knyter du igjen nederste del kan du utvide posen etterhvert som han vokser, uten at han fryser for mye underveis. eventuelt kan du få sydd inn lengden på posen, men han vokser sikkert fort og då må du jo kjøpe ny pose... :roll: lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du har sikkert et liggeunderlag til deg selv. Mål lengden på det, og finn ut gjennomsnitlig personhøyde. Finn ut ca forskjellen på lengden til personhøyden i forhold til liggeunderlaget, og overfør det til "Poden" din sitt liggeunderlag.. :roll:

Eks: Liggeunderlag 180 cm, Personhøyde: 175 cm.. (dette er bare et eksempel)

Her ser du at liggeunderlaget bør være omtrent samme lengden som personen..

Jeg bruker samme underlaget som jeg har kjøpt til poden. Det er et underlag på 180cm.

Selv er jeg 202cm så det blir litt feil å bruke den sammenlikningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du knyter igjen nederste del av soveposen. ellers får han et stort luftrom han må bruke masse energi på å varme opp. knyter du igjen nederste del kan du utvide posen etterhvert som han vokser, uten at han fryser for mye underveis. eventuelt kan du få sydd inn lengden på posen, men han vokser sikkert fort og då må du jo kjøpe ny pose... :roll: lykke til og god tur!

Hva lønner det seg å benytte til å knyte igjen posen?

tau? belte?

eller er det greit nok å brette overskuddet under beina hans?

Er nok primært telt turer på sommeren som er aktuelt å bruke denne posen på, da den har komfort temt på +8°C

Så det blir ikke de kaldeste nettene for han, ihvertfall ikke i denne soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så mye oeiling på å knyte igjen soveposen, jeg er så lang at jeg må ha den lange utgaven uansett...

men når jeg gikk på folkehøyskole hadde vi noen små korte jenter, som frøs i alt for lange poser. de ble fortalt at de måtte knyte igjen posen, og det skal visst ha hjulpet. tror de bare brukte en taustump. ser for meg at hvis du bare bretter så er det lett for småen å sparke ut igjen posen i løpet av en urolig natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt et liggeunderlag for barnet som var minimum like langt som soveposen, uavhengig av lengden på barnet. Grunnen til dette er todelt. For det første kan det jo hende at dere skal bruke det utendørs, for eksempel foran bål om kvelden, eller hvis dere rett og slett skal ligge i gapahuk eller under åpen himmel. Da er det greit å holde hele soveposen, også den delen som er knytet igjen, innenfor liggeunderlaget og ikke rett på bakken for å slippe fukt og møkk. Det andre er at barn på den størrelsen har en tendens til å kunne bevege seg om natta. Med andre ord kan det være greit å ha litt underlag å gå på i lengderetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.